فرش قرمز پر زرق و برق عربستان برای سینما

جشنواره بین‌المللی فیلم "دریای سرخ" در عربستان به عنوان نخستین رویداد سینمایی در این کشور کار خود را در منطقه تاریخی شهر جده آغاز کرد.
تصویر فرش قرمز پر زرق و برق عربستان برای سینما

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از ددلاین، عربستان چهار سال پس از رفع ممنوعیت سینما در این کشور از ۶ تا ۱۵ دسامبر (۱۵ تا ۲۴ آذر) در منطقه‌ای تاریخی در شهر جده که یکی از محوطه‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، اولین تجربه خود را در برگزاری یک جشنواره سینمایی خواهد داشت.

مراسم افتتاحیه این رویداد سینمایی شامگاه گذشته (۱۵ آذر) با حضور چهره‌های بین‌المللی و ستاره‌ه‌های سینمای عرب همراه با فرش قرمز برگزار شد و در مجموع هزار مهمان خارجی در این جشنواره حضور دارند و این برنامه با نمایش فیلم «سیرانو» ساخته «جو رایت» به عنوان فیلم افتتاحیه همراه شد.

امسال در مجموع ۱۳۸ فیلم از ۶۰ کشور جهان در جشنواره فیلم ردیای سرخ عربستان به نمایش گذاشته خواهند شد و از سینمای ایران نیز فیلم «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی، «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و مستند «رادیوگرافی یک خانواده» به کارگردانی فیروزه خسروانی و محصول مشترک ایران، نروژ و سوئیس دعوت شده‌اند.

مسئولان برگزاری این رویداد سینمایی جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برای بهترین فیلم، جایزه ۳۰ هزار دلاری برای برنده جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ۲۰ هزار دلاری نیز برای برنده جایزه هیات داوران در نظر گرفته شده است.

«ادوارد وینتروپ» مدیر سابق بخش دوهفته کارگردانان کن به عنوان مدیر هنری اولین دوره جشنواره سینمایی «دریای سرخ» در کشور عربستان سعودی حضور دارد و «کاترین دنوو» بازیگر سرشنای سینمای فرانسه به همراه «جک لانگ» وزیر سابق فرهنگ فرانسه و «گاسپار نوئه» کارگردان آرژانتینی از جمله میهمانان مهم این جشنواره هستند.

نخستین جشنواره فیلم «دریای سرخ» قرار بود سال گذشته آغاز به کار کند اما به دلیل افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عربستان لغو شد و امسال نخستین جشنواره بزرگی است ک پس از شیوع سویه امیکرون کرونا به صورت حضوری برگزار می‌شود.

در یکی دو سال گذشته تلاش عربستان به عنوان کشوری مسلمان که پیش از این حتی سینما هم نداشتند برای برگزاری جشنواره سینمایی آن هم با همکاری هالیوود و هنرمندان مطرح سینمای دنیا بازتاب‌هایی مختلفی داشت و حالا با برپایی چنین رویدادی برخی عکس‌های منتشر شده از آن به سبک و سیاق جشنواره‌های اروپایی و آمریکایی است.

374445