انتقاد تند خانواده گوچی از آخرین فیلم ریدلی اسکات

بازماندگان خاندان گوچی با انتشار بیانیه‌ای از فیلم جدید ریدلی اسکات که به ماجرایی واقعی از زندگی این خانواده پرداخته، انتقاد کرده‌اند.

تصویر انتقاد تند خانواده گوچی از آخرین فیلم ریدلی اسکات

به گزارش سایت خبری پرسون، به نقل از گاردین‏، اعضای خاندان گوچی از روایت زندگی این خاندان در فیلم ریدلی اسکات ابراز نارضایتی کردند. در بیانیه‌ای که در روز دوشنبه منتشر شد، وارثان آلدو گوچی - که به مدت ۳۳ سال تا اواسط دهه ۱۹۸۰ خانه مد گوچی را اداره می‌کرد - گفتند که از اینکه فیلمسازان با آن‌ها مشورت نکرده‌اند و آن‌ها را به شکل «اراذل و اوباش» و «نادان و بی‌تفاوت نسبت به دنیای اطرافشان» نشان داده‌اند، آزرده‌خاطر شده‌اند. ‏

در فیلم خاندان گوچیِ ریدلی اسکات، آل پاچینو در نقش آلدو گوچی، جرمی آیرونز در نقش برادرش رودولفو، و آدام درایور در نقش برادرزاده‌اش مائوریتزیو بازی می‌کنند که تا تا سال ۱۹۹۵ اداره شرکت را به دست گرفت؛ تا پیش از آن‌ که توسط قاتل اجیرشده توسط همسر سابقش، پاتریزیا رجیانی (با بازی لیدی گاگا) به قتل برسد.

این فیلم که بر اساس کتاب غیرداستانی منتشرشده در سال ۲۰۰۰ با عنوان «خاندان گوچی: داستانی شورانگیز از جنایت، دیوانگی، زرق و برق و طمع» ( The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour, and Greed) ساخته شده است، در بیانیه خانواده گوچی آمده است: «لحن و رفتاری به شخصیت‌های رویدادهای شناخته‌شده نسبت داده‌اند که هرگز متعلق به آن‌ها نبوده است... از نقطه نظر انسانی این امر بسیار دردناک و توهین به میراثی است که امروز برندی بر اساس آن بنا شده است.»

این بیانیه در ادامه نه تنها به خود فیلم، بلکه به «اظهارات بازیگران» نیز که ظاهرا از رجیانی دفاع می‌کنند، اعتراض می‌کند، که گفته‌اند رجیانی به عنوان قربانی یک فضای مردانه در شرکتی شوونیستی، فقط برای زنده ماندن تلاش کرده است. آن‌ها این دیدگاه را افراطی می‌دانند.

در این بیانیه آمده است که خانه مد در طول تاریخ ۷۰ ساله خود یک کسب و کار فراگیر، تحت کنترل مستقیم خانواده گوچی بوده است و در دهه ۱۹۸۰، زمانی که فیلم روایت می‌شود، چندین زن در پست‌های ارشد شرکت بودند. این بیانیه با اعلام اینکه این فیلم توهینی به خاندان گوچی است، پایان می‌یابد.

با این حال، با وجود این که «اعضای خانواده گوچی این حق را برای خود محفوظ می‌دارند که برای حفاظت از نام، تصویر و حیثیت خود و عزیزانشان اقدام کنند»، به نظر می‌رسد هیچ اقدام قانونی در جریان نیست.

پاتریشیا گوچی، تنها دختر آلدو، قبلا اسکات را به «دزدیدن هویت یک خانواده برای سودجویی» متهم کرده بود. کارگردان با استناد به تاریخچه پرماجرای خانواده گوچی، چنین انتقادی را رد کرده است.

اسکات هفته گذشته در برنامه امروز رادیو بی‌بی‌سی گفت: «باید به خاطر داشته باشید که یک نفر از خانواده گوچی به قتل رسید و دیگری به دلیل فرار مالیاتی به زندان رفت، بنابراین نمی‌توانید با من در مورد کسب سود صحبت کنید. چرا که به محض انجام چنین کارهایی، به بخشی از مسائل عمومی تبدیل می‌شوید.»

رجیانی که پنج سال پیش از زندان آزاد شده نیز ابراز نارضایتی کرده است که دست‌اندرکاران این فیلم با او مشورت نکرده‌اند.

لیدی گاگا گفته است که از نظر او این مسئله غیرضروری است. او به مجله وگ گفت: «فقط احساس می‌کردم که اگر با نگاه زنی کنجکاو و با روحیه ژورنالیستی به آن نزدیک شوم تا بتوانم بین سطور را بخوانم، به درستی از پس داستان برمی‌آیم. به این معنی که قرار نبود کسی به من بگوید پاتریزیا گوچی کیست. نه حتی خود پاتریزیا گوچی.»

این فیلم که دومین اکران اسکات در پاییز امسال پس از «The Last Duel» است، نظرهای متفاوتی را از سوی منتقدان برانگیخت، اما در گیشه فراتر از انتظارات عمل کرد. در ایالات متحده ۲۲ میلیون دلار (۱۶.۵ میلیون پوند) و در بریتانیا ۳.۴ میلیون دلار (۲.۵ میلیون پوند) در اولین آخر هفته خود، فروش داشت.

373381