پروژه بومی‌سازی بالک‌های پاتیل‌بر سرباره در فولاد مبارکه

پروژه بومی‌سازی بالک‌های پاتیل‌بر سرباره در شرکت فولاد مبارکه با تکیه‌بر دانش فنی و توانمندی‌های نیروهای متخصص داخلی عملیاتی شد.
تصویر پروژه بومی‌سازی بالک‌های پاتیل‌بر سرباره در فولاد مبارکه

به گزارش سایت خبری پرسون، حمید خلجی سرپرست تعمیرات حمل و فراوری سرباره شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار فولاد درخصوص اجرای پروژه بومی‌سازی بالک‌های پاتیل‌بر سرباره اظهار کرد: پاتیل‌بر خودروی سنگینی است که پاتیل‌های ذوب و سرباره را از کوره‌های هشت‌گانه فولادسازی به حوضچه‌های سرباره منتقل می‌کند.

وی افزود: بالک‌های پاتیل‌بر یکی از قطعات مهم و استراتژیک و درعین‌حال پرمصرف پاتیل‌برها محسوب می‌شوند که سالیانه تعداد ۱۸ عدد از این بالک‌ها به دلیل از شکل‌افتادگی ناشی از فشار وارده از طرف پاتیل به بالک‌ها باید تعویض شوند.

سرپرست تعمیرات حمل و فراوری سرباره شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: با اجرای پروژه بومی‌سازی بالک‌های پاتیل‌بر سرباره در فولاد مبارکه، میزان نیاز به تعویض و مصرف قطعات (بالک‌های پاتیل‌بر) به نصف کاهش می‌یابد که مهم‌ترین دستاورد این پروژه در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، صرفه‌جویی سالیانه ۳۰ میلیارد ریال است.

همچنین این صرفه‌جویی منجر به کاهش نیاز به خرید قطعه و کاهش هزینه‌های نفر-ساعت تعمیر و تعویض قطعات به میزان قابل‌توجهی شده و بی‌نیازی کشور به واردات قطعات از خارج را به دنبال خواهد داشت.

وی اذعان داشت: بومی‌سازی این پروژه با تکیه‌بر دانش فنی و توانمندی‌های نیروهای متخصص داخلی عملیاتی شد، به‌طوری‌که با تقویت بالک‌ها و استفاده از مواد اولیه باکیفیت، بالک‌های پاتیل‌بر طراحی و تولید شدند؛ ازجمله نقاط قوت پروژه بومی‌سازی بالک‌های پاتیل‌بر می‌توان به افزایش استحکام، دوام و عمر بالک‌ها نسبت به نمونه مشابه خارجی آن و تسریع در تأمین قطعه برای پاتیل‌برها اشاره کرد.

خلجی در پایان اضافه کرد: این پروژه مهم با همکاری و مشارکت کارکنان واحد سرباره و واحد دفتر فنی حمل‌ونقل شرکت فولاد مبارکه انجام شد که جا دارد از همکاران، مدیریت و معاونت محترم که در انجام این پروژه ما را حمایت کردند، تقدیر و تشکر کنیم.

373162