فریدون مجلسی در گفت و گو با پرسون:

انتظار توافق و سازش میان ایران و کشورهای طرف مذاکره بیهوده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: هر چند سمت و سوی واقعی مذاکرات طی چند روز آینده مشخص می‌شود، اما معتقدم که سازش میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس و در مراحل بعد شورای حکام و شورای امنیت امکان‌پذیر نیست.
تصویر انتظار توافق و سازش میان ایران و کشورهای طرف مذاکره بیهوده است

فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار پرسون، در خصوص حواشی و اظهارات متناقض راجع به نتایج سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت: گروسی در آستانه مذاکرات وین برای اتمام حجت به ایران آمده بود، به نظر می‌رسد اهداف و مقاصد کشورهای طرف مذاکره که وی واسطه طرح آن بوده، محقق نشده است.

مجلسی تصریح کرد: هر چند ما از محتوای مذاکرات بی‌اطلاع هستیم، اما به طور معمول در چنین سفرهایی طرف‌های مذاکره شرایط و درخواست‌های یکدیگر را مطرح می‌کنند تا دور بعدی مذاکرات بیهوده نباشد و مجدد روش‌های بی‌نتیجه سابق تکرار نشود.

وی افزود: مدیر کل آژانس نیز برای انجام اقدامات نهایی قبل از آغاز مذاکرات به ایران آمده بود، در صورتی که ایران به شرایط غربی‌ها اعتنایی نکند، تعیین تکلیف آن در عرصه بین‌المللی تأمین می‌شود، این که مسئولان ایرانی از مطلوب بودن گفت‌وگو با گروسی خبر می‌دهند صرفا به این معنا است که مواضع خود را مطرح کردند تا به گوش کشورهای 1+4 برسد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: هر چند سمت و سوی واقعی مذاکرات طی چند روز آینده مشخص می‌شود، اما معتقدم که سازش میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس و در مراحل بعد شورای حکام و شورای امنیت امکان پذیر نیست.

مجلسی گفت: دولت جدید در ایران، دولتی است که برای نتیجه ندادن مذاکرات روی کار آمده، این جناح از ابتدا مخالف برجام بود و در این زمینه مصمم است. ضمن این که دولت ایران شرط مذاکره را رفع تحریم‌ها گذاشته، در حالی که منظور از مذاکرات فراهم آوردن شرایطی است که در آن تحریم‌ها لغو شود و اگر قرار بود به یکباره این اتفاق رخ دهد، اصل انجام مذاکرات منتفی می‌شد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: در حال حاضر میان این همه کشور فقط ایران تحریم و گرفتار تبعات آن است، به نظر می‌رسد باید عادت کنیم به وضعیت پیش آمده و به همین روند ادامه دهیم. گمان نمی‌کنم فشار اقتصادی بر مردم تأثیری بر تصمیم مسئولین داشته باشد، زیرا آنها از ملت ایثار و تحمل در این زمینه را انتظار دارند.

372856