مصرف برق رمز ارزهای غیرمجاز معادل مصرف ۳ کلانشهر

مجری طرح تامین برق رمز ارزها در شرکت توانیر گفت: برآوردهای وزارت نیرو نشان می‌دهد در بهار امسال ۲ هزار مگاوات رمز ارز غیرمجاز استخراج شده که معادل یا حتی بیش از مجموع مصرف سالیانه در کلانشهرهای مشهد، اصفهان و تبریز است.
تصویر مصرف برق رمز ارزهای غیرمجاز معادل مصرف ۳ کلانشهر

به گزارش سایت خبری پرسون، «محمد خدادادی» اظهار داشت: الزام به تامین برق و گاز با قیمت تکلیفی و یارانه‌ای از مهم‌ترین عوامل شیوع استخراج غیرمجاز رمز ارزها در کشور به‌شمار می‌رود و راهکار بنیادین مقابله با آن واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی است.

وی با بیان اینکه استخراج غیرمجاز رمز ارز همچون قاچاق سوخت است، خاطرنشان کرد: همانند سوخت که اختلاف قیمت در داخل و خارج از کشور به ایجاد پدیده قاچاق سوخت در مرزها می‌انجامد، در برق نیز اختلاف به شدت معنادار نرخ برق در ایران و سایر کشورها به رواج پدیده استخراج غیرمجاز رمز ارز منجر شده است.

مجری طرح تامین برق رمز ارزها افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، حدود ۱۰ درصد کسری پیش‌بینی شده برای گاز در کل کشور در زمستان امسال نیز ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمز ارز است.
به گفته وی، نسبت قیمت برق در ایران با کشورهای دیگر یک بیستم و در مواردی حتی تا یک هشتادم می‌رسد که همین موضوع، استخراج غیرمجاز رمز ارز در ایران را شدت بخشیده و مبارزه با آن را سخت‌تر کرده است.

خدادادی افزود: کسب سود از طریق ماینینگ غیرمجاز در واقع سوءاستفاده از رانت دسترسی به برق یارانه‌ای است که اثرات منفی جبران ناپذیری بر اقتصاد، صنایع و محیط زیست کشور دارد.

وی گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد که حدود ۲۰ درصد کسری برق در تابستان امسال ناشی از فعالیت مراکز استخراج رمز ارز بود و پیش‌بینی می‌شود که حدود ۱۰ درصد کسری پیش‌بینی شده برای گاز در کل کشور در زمستان امسال نیز ناشی از فعالیت استخراج غیرمجاز رمز ارز باشد.

مجری طرح تامین برق رمزارزها در شرکت توانیر با اشاره به این که این میزان خسارت تنها توسط کمتر از یک درصد متخلفان به کل جامعه تحمیل می‌شود، ادامه داد: کمبود برق و گاز در فصل‌های گرم و سرد سال خاموشی‌های وسیع صنایع را در پی دارد که آن نیز منجر به دامن زدن به تورم و بیکاری در شرایط سخت اقتصادی کشور می‌شود.

وی عدم الزام قانونی به شفاف‌سازی نحوه واردات، خرید و فروش و استفاده از دستگاه‌های استخراج رمز ارز با راندمان پایین و همچنین عدم بازدارندگی جریمه‌های درنظر گرفته شده برای ماینینگ غیرمجاز را از نقاط ضعف قوانین و مقررات جاری کشور در برخورد با استخراج غیرمجاز رمز ارز برشمرد و گفت که برای از بین بردن این نواقص، در پیش‌نویس پیشنهادی لایحه مربوط به استخراج رمز ارزها تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است.

به گفته مجری طرح تامین برق رمز ارزها، در شرکت توانیر، در پیش‌نویس لایحه جدید استخراج رمز ارز، اطلاعات مربوط به تمامی دستگاه‌های استخراج رمز ارز از لحظه ورود به کشور یا تولید در داخل و تا لحظه نصب و بکارگیری در مراکز مجاز و قانونی استخراج رمز ارز در سامانه جامع تجارت وزارت صمت ثبت خواهد شد.

خدادادی با بیان این که این عملیات باید به گونه‌ای تعریف شود که دستگاه‌ها قابل رهگیری باشد، تصریح کرد: بر این اساس هرگونه تجهیزات استخراج که اطلاعات آنها در سامانه مذکور موجود نباشد، به‌عنوان ماینر غیرمجاز ضبط و معدوم خواهد شد.

وی در خصوص جرایم در نظر گرفته شده برای استخراج غیرمجاز رمز ارز نیز گفت: در صورتی که فردی برای اولین بار مرتکب استفاده از برق یا گاز یارانه‌ای برای استخراج رمز ارز شود، جریان برق یا گاز محل وقوع تخلف حداکثر به مدت سه ماه قطع شده و خسارتی به اندازه حداکثر ۵ برابر هزینه برق یا گاز مصرف شده برای استخراج رمز ارز با قیمت صادراتی از متخلف اخذ خواهد شد.

خدادادی افزود: همچنین در صورتی که متخلف اقدام به تکرار قانون‌شکنی کند مجازات وی علاوه بر جرایم فوق، حبس و قطع دائم و جمع‌آوری انشعاب برق و یا گاز محل وقوع تخلف خواهد بود.

مجری طرح تامین برق رمز ارزها در شرکت توانیر با بیان اینکه اعمال مجازات‌های ذکر شده در پیش‌نویس لایحه مذکور، نیاز به تصویب آن در مجلس شورای اسلامی دارد، اظهار امیدواری کرد: با همراهی نمایندگان مجلس، بعد از تصویب موارد فوق شاهد کاهش هرچه بیشتر این فعالیت غیرقانونی که باعث تخریب امنیت اقتصادی و تامین انرژی پایدار در کشور می‌شود، باشیم.

منبع: عصر ایران

372697