به گزارش سایت خبری پرسون، تعداد زیادی از مشترکان تلفن عادت دارند پس از هر تماس ناموفق، اقدام به برقراری تماس با فرد تماسگیرنده کنند؛ در سالهای گذشته مشکلی با نام «Wangiri Fraud» یا «Wangiri Scam» برای اپراتورها به وجود آمده است که در آن مهاجم یکسری شمارههای ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه و از آنها بصورت رندوم به شمارههای سراسر دنیا تماسهایی را برقرار و بلافاصله قطع میکند تا یک تماس از دسترفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود.
در صورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبطشده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا میشود؛ اغلب مهاجمان سعی میکنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیشتر ترغیب و هزینه بیشتری را به وی تحمیل کنند.
به دلیل آنکه این تماسها از سرشمارههای بینالمللی برقرار میشود، به محض تماس هزینههای سنگینی به مشترک ایرانی تحمیل میشود. در سالهای گذشته، این نوع کلاهبرداری مرسوم شده و در برهههای مختلف زمانی کاربران را دچار مشکل میکند.
در این راستا محمدرضا بیدخام در گفتوگویی تلویزیونی اظهار کرد: این تماس ها به علت اینکه از سرشماره بینالمللی و با منشا نامشخص برقرار میشود، هزینه سنگینی برای مشترکین حتی بعضا تا مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان به دنبال خواهد داشت.
مدیرکل ارتباطات و امور بینالملل شرکت مخابرات ایران با تاکید مجدد بر عدم تماس مجدد با این شمارهها گفت: مشتریان لازم است درصورت مشاهده تماس از دسترفته (missed call) به کدهای تماس در زمان تماس دقت کرده و در صورتیکه در زمان تماس روی صفحه گوشی به جز کدهای ۰۰۹۸ یا ۹۸+، کد دیگری شمارهگیری شد، بلافاصله تماس را قطع کرده و شماره را بررسی کنند.
وی افزود: مشترکان در صورت تمایل و عدم نیاز به تماس بین المللی میتوانند برای جلوگیری از مشکل یاد شده با مراجعه به بخش مخابرات من در پرتال شرکت مخابرات ایران به نشانی www.tci.ir نسبت به بستن صفر دوم، اقدام کرده یا بدین منظور به مراکز مخابراتی منطقه خود مراجعه کنند.
منبع: ایسنا