نابودی عفونت دلتا با داروی ضدویروسی گیاهی

به تازگی درمان ضد ویروسی گیاهی برای کووید-۱۹ توسط دانشمندان دانشگاه ناتینگهام انگلستان کشف شده است که در درمان گونه‌های ویروس سارس-کوو-۲ حتی نوع بسیار عفونی دلتا موثر است.
تصویر نابودی عفونت دلتا با داروی ضدویروسی گیاهی

به گزارش سایت خبری پرسون، مبارزه برای کنترل همه‌گیری کووید-۱۹ با ظهور مداوم انواع خطرناک سارس-کوو-۲ که یا عفونی‌تر هستند یا باعث عفونت شدیدتر یا هر دو می‌شوند، بسیار دشوار است.

گروهی از دانشمندان به سرپرستی پروفسور کین چاو چانگ از دانشکده دامپزشکی و علوم دانشگاه ناتینگهام دریافتند که نوع دلتا در مقایسه با سایر گونه‌های اخیر بالاترین توانایی را برای تکثیر دارد.

این سویه بالاترین میزان تکثیر در سلول‌ها و بیشترین توانایی در گسترش به سلول‌های همسایه را دارد و در عفونت‌های همزمان با دو نوع مختلف سارس-کوو-۲، نوع دلتا باعث افزایش تعداد شرکای آلوده شد.

نتایج این تحقیق نشان داد که داروی ضد ویروسی طبیعی جدید به نام تاپسیگارگین (TG) که اخیرا توسط همان گروه از دانشمندان برای جلوگیری از ویروس‌های دیگر از جمله سارس-کوو-۲ اصلی کشف شد، به همان اندازه در درمان همه ویروس‌های جدید سارس-کوو-۲ ازجمله نوع دلتا موثر است.

این گروه در مطالعات قبلی خود نشان داد که داروی ضد ویروسی مشتق شده از گیاه، در دوزهای کم یک پاسخ ایمنی ذاتی ضد ویروسی با طیف وسیع گسترده‌ای در برابر سه نوع اصلی ویروس تنفسی انسانی از جمله سارس-کوو-۲ ایجاد می‌کند.

در جدیدترین تحقیق محققان تلاش کردند تا دریابند که گونه‌های آلفا، بتا و دلتا سارس-کوو-۲ تا چه میزان قادر به تکثیر در سلول‌ها نسبت به یکدیگر به‌عنوان عفونت‌های تک گونه‌ای و عفونت‌های مشترک (سلول‌ها به‌طور همزمان به دو نوع آلوده می‌شوند) هستند.

همچنین این تیم در نظر داشت دریابد که TG چقدر در جلوگیری از گونه‌های ظاهر شده موثر است.

از بین این سه، واریانت دلتا بالاترین توانایی را برای تکثیر در سلول‌ها نشان داد و بیشترین توانایی را داشت که مستقیما به سلول‌های همسایه پخش شود. میزان آلودگی آن در ۲۴ ساعت بیش از چهار برابر نوع آلفا و ۹ برابر بیشتر از نوع بتا بود.

در عفونت‌های همزمان، نوع دلتا باعث افزایش تعداد شرکای مبتلا شد. علاوه بر این، عفونت همزمان با آلفا و دلتا یا آلفا و بتا هم‌افزایی توأمان ایجاد کرد که در آن خروجی کلی ویروس جدید بیشتر از مجموع عفونت‌های تک متغیره مربوطه بود.

قابل ذکر است، همه انواع سارس-کوو-۲ به شدت با TG تحت درمان بودند. یک دوز اولیه TG قبل از عفونت به‌طور موثر تمام عفونت‌های تک متغیره و هر عفونت همزمان را در بیش از ۹۵ درصد نسبت به گروه شاهد مسدود کرد. TG در مهار هر گونه در طول عفونت فعال موثر بود.

پروفسور کین چاو چانگ، محقق اصلی این تحقیق گفت: «نتایج مطالعه جدید بینش بهتری در مورد تسلط نوع دلتا به ما داده است حتی اگر نشان داده‌ایم که این نوع به وضوح مسری‌ترین است و تولید انواع دیگر را افزایش می‌دهد اما خرسندیم که نشان دادیم TG در برابر همه آنها به همان اندازه موثر است.»

این نتایج به پتانسیل ضد ویروسی TG به‌عنوان یک پیشگیری کننده پس از مواجهه و یک عامل درمانی فعال اشاره می کند.

نتایج این تحقیق در نشریه Virulence منتشر شده است.
منبع: ایسنا

371817