همه چیز درباره برگزاری جشنواره تئاتر مازندران

بزرگترین رویداد تئاتری مازندران از چهارشنبه این هفته با اجرای ۱۳ نمایش در ساری و رقابت آثار در حضور داوران مرحله نهایی آغاز می‌شود تا پس از دو دوره بار دیگر توان اجرایی جامعه تئاتر مازندران برای راه‌یابی به صحنه تئاتر فجر محک زده شود.
تصویر همه چیز درباره برگزاری جشنواره تئاتر مازندران

به گزارش سایت خبری پرسون، سی‌وسومین جشنواره تئاتر مازندران از روز چهارشنبه ۲۶ آبان در ساری آغاز به کار می‌کند و پس از حدود دو سال رکودی که به دلیل محدودیت‌های کرونایی بر تئاتر استان حاکم بود، شرایط اجرای تئاتر در مازندران به روزهای پیش از کرونا نزدیک می‌شود.

پارسال به دلیل شرایط نامساعد کرونایی، سی‌ودومین جشنواره تئاتر مازندران با محدودیت‌های ویژه و سختگیرانه کرونایی و به صورت محدود و پشت درهای بسته برگزار شده بود ، اما این شکل برگزاری در مقابل صندلی‌های خالی سالن‌های نمایش با هویت و ماهیت هنر نمایش فاصله زیادی داشت.

مساعد شدن وضعیت کرونایی در هفته‌های اخیر و پایداری آمارهای مرتبط با کرونا در استان سبب شد که برنامه‌ریزی برای جشنواره سی‌وسوم تئاتر مازندران با شرایط بهتری انجام شود و علاقه‌مندان به تماشای تئاتر بتوانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در سالن پس از ماه‌ها اجازه تماشای نمایش داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت : اجرای نمایش در برخی سالن‌های استان از چند هفته پیش آغاز شد و خوشبختانه پس از ماه‌ها دور ماندن تئاتر از مخاطب، این فرصت فراهم شد که بار دیگر هنرمندان تئاتر استان در مقابل مخاطبان نمایش اجرا کنند. در سی‌وسومین جشنواره تئاتر استان نیز این امکان وجود دارد که علاقه‌مندان به تئاتر با رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در سالن به تماشای نمایش‌ها بنشینند.

عباس زارع افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام شده نمایش‌های راه‌یافته به بخش نهایی جشنواره و سه نمایش مهمان در بخش غیررقابتی در دو سالن آمفی‌تئاتر و بلک‌باکس مجتمع فرهنگی هنری زنده‌یاد سلمان هراتی ساری اجرا می‌شوند. اجرای نمایش‌ها از صبح چهارشنبه ۲۶ آبان آغاز می‌شود و روز شنبه ۲۹ آبان پایان می‌یابد. عصر همان روز نیز مراسم پایانی و معرفی برگزیدگان برگزار خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال ۱۸ اثر برای شرکت در سی‌وسومین جشنواره تئاتر مازندران به دبیرخانه دائمی جشنواره فرستاده شد که پس از بازبینی آثار توسط داوران مرحله نخست، در نهایت ۱۰ نمایش به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند. همچنین سه نمایش نیز با نظر هیات داوران مرحله بازبینی به عنوان آثار مهمان به طور غیررقابتی در روزهای برگزاری جشنواره روی صحنه می‌روند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران تصریح کرد: با توجه به محدودیت‌های کرونایی امسال نیز تصمیم بر این است که نشست‌های نقد و بررسی نمایش‌ها برگزار نشود ، اما دبیرخانه جشنواره برنامه‌های جنبی دیگری را تدارک دیده که در سالن نمایشگاهی محل برگزاری جشنواره برگزار می‌شود.

وی از برپایی غرفه‌ با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه تئاتر کودک و نوجوان و همچنین چند غرفه دیگر با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری ساری و جمعیت هلال احمر و غرفه معرفی کتاب‌های تئاتری به عنوان بخشی از این برنامه‌های جنبی نام برد.

داوران مرحله نهایی

زارع از انتخاب و معرفی داوران مرحله نهایی سی‌وسومین جشنواره تئاتر مازندران نیز خبر داد و گفت: سه چهره شاخص هنرهای نمایشی کشور امسال داور جشنواره تئاتر مازندران هستند. جهانگیر الماسی، رحمت امینی و اصغر همت که هر سه از چهره‌های شاخص و برجسته تئاتر کشور محسوب می‌شوند امسال ارزیابی آثار هنرمندان تئاتر مازندران را بر عهده دارند که امیدواریم در پایان هر دو سهمیه مازندران برای معرفی به دبیرخانه جشنواره فجر توسط هیئت داوران در نظر گرفته شود.

وی افزود: علاوه بر این سه چهره شاخص هنرهای نمایشی، افسر اسدی هنرپیشه مطرح سینما، تئاتر و تلویزیون کشور نیز به عنوان مهمان ویژه جشنواره حضور خواهد یافت و به تماشای آثار می‌نشیند.

جهانگیر الماسی هنرپیشه و کارگردان شناخته شده کشور نیز علاوه بر ایفای نقش در فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی متعدد، یکی از بازیگران مطرح تئاتر کشور محسوب می‌شود.

اصغر همت بازیگر ۶۹ ساله سینما، تلویزیون و تئاتر نیز دانش‌آموخته رشته تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که در بسیاری از مجموعه‌های داخلی به ایفای نقش پرداخت.

رحمت امینی دانش‌آموخته مقطع کارشناس ارشد ادبیات نمایشی و دکترای پژوهش هنر، از مدرسان و پژوهشگران برجسته تئاتر کشور است که در کارنامه او علاوه بر تألیف مقالات و کتاب‌های مرتبط با تئاتر، فعالیت‌های اجرایی گوناگونی مانند دبیری سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، عضو شورای تئاتر بنیاد رودکی، دبیری پانزدهمین جشنواره تئاتر تجربه، داوری مسابقه بخش مرور تئاتر ایران در جشنواره فجر و داوری چندین جشنواره ملی و استانی تئاتر دیده می‌شود.

برنامه اجرای نمایش‌ها

چهارشنبه ۲۶ آبان

ساعت ۱۰:۳۰ / آمفی‌تئاتر: نمایش «خاطرات مجلس سوخته یک زن» / نویسنده: حمیدرضا قاسمی / کارگردان: مسعود تیر از چالوس

ساعت ۱۲ / بلک‌باکس: نمایش حقایقی «درباره یک ماهی مرده» / نویسنده: محمد چرمشیر / کارگردان: سید علی حسینی از ساری

ساعت ۱۸ / آمفی‌تئاتر: نمایش «بر ولادیمیر و استراگون چه گذشت؟» / نویسنده: میثم حسن‌زاده و سیاوش طیب طاهر / کارگردان: نعیم صالحی از تنکابن

ساعت ۱۹:۳۰ / بلک‌باکس: نمایش «سرخ‌اُو» / نویسنده و کارگردان: مهیار هزارجریبی از بهشهر

پنجشنبه ۲۷ آبان

ساعت ۱۰:۳۰ / آمفی‌تئاتر: نمایش «عشق خیابانی» / نویسنده: سیاوش معتمدزاده / کارگردان: بهزاد شاهنده از ساری

ساعت ۱۲ / بلک‌باکس: نمایش اقتباسی «آنتیگونه» / نویسنده و کارگردان: افسانه منادی از بابل (این نمایش اقتباس از یک متن نمایشی مربوط به تاریخ یونان باستان است و با زبان مازندرانی اجرا می‌شود.)

ساعت ۱۸ / آمفی‌تئاتر: نمایش «آژدهاک» / نویسنده: بهرام بیضایی / کارگردان: عباس ابوالحسنی از بابل

ساعت ۱۹:۳۰ / بلک‌باکس: «Hello ابراهیم» / نویسنده و کارگردان: حامد مربوط صادق از محمودآباد (غیررقابتی)

جمعه ۲۸ آبان

ساعت ۱۰:۳۰ / آمفی‌تئاتر: نمایش «من همه چراغ‌ها را روشن کرده‌ام» / نویسنده: مهدی آشوغ / کارگردان: ایمان تیموری از نور

ساعت ۱۲ / بلک‌باکس: نمایش «ترس لرز» / نویسنده: مریم زرینی / کارگردان: مجید شعاعی از آمل

ساعت ۱۸ / آمفی‌تئاتر: نمایش «چشم‌ها» / نویسنده: مسعود هاشمی‌نژاد / کارگردان: عباس روجایی از عباس‌آباد

ساعت ۱۹:۳۰ / بلک‌باکس: نمایش «۲۵ ساعت عاشقی یک زن» به نویسنده و کارگردان: یوسف ابراهیمی از نور (غیررقابتی)

شنبه ۲۹ آبان

ساعت ۱۵ / بلک‌باکس: نمایش «گَوَن» / نویسنده: گروه نویسندگان / کارگردان: سپیده زین‌العابدین از بابل (غیررقابتی)

ساعت ۱۷ / آمفی‌تئاتر: مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان

در دو دوره اخیر جشنواره تئاتر مازندران هیچ اثری از مازندران به بخش صحنه‌ای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه نیافت. آخرین باری که نمایشی از جشنواره تئاتر مازندران برای اجرا در یکی از بخش‌های جشنواره تئاتر فجر انتخاب شد جشنواره سی‌اُم تئاتر استان بود که نمایش «خانه» به کارگردانی سینا علیپور از بابلسر به عنوان نمایش برگزیده استان به بخش فجر استانی راه یافت، اما به دلیل حمایت نشدن در این بخش حضور نیافت و از اجرا در بخش فجر استانی انصراف داد. تئاتری‌های مازندران امیدوار هستند که پس از دو دوره امسال نماینده‌ای در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر داشته باشند.

سی و سومین جشنواره تئاتر مازندران به دبیری افشین رشیدی از ۲۶ تا ۲۹ ماه آبان در سالن‌های آمفی تئاتر و بلک باکس مجتمع فرهنگی هنری زنده‌یاد سلمان هراتی ساری برگزار می‌شود.

منبع: ایرنا

371021