‎یک مقام صنفی مطرح کرد؛

‎گام های کوتاه در تولید کفش ورزشی / قاچاق تنها راه ورود کفش های خارجی در بازار

‎رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم ورزشی تهران گفت: در حال حاضر تولید کفش ورزشی حرفه ای در کشورمان وجود ندارد و ورزشکاران که به شکل حرفه ای رشته های ورزشی را دنبال می کنند با مشکل تهیه این کالا مواجه هستند و تمامی کفش های خارجی در کشور به شکل قاچاق وارد می شود.
تصویر ‎گام های کوتاه در تولید کفش ورزشی / قاچاق تنها راه ورود کفش های خارجی در بازار

مرتضی حق پرست رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم ورزشی تهران در پاسخ به سوال خبرنگار سایت خبری پرسون در خصوص اینکه خوشبختانه لباس های ورزشی با کیفیت در داخل تولید داریم و حتی صادرات نیز صورت می گیرد، علت این عقب ماندگی در تولید کفش ورزشی چیست؟ پاسخ داد: خوشبختانه در تولید لباس های ورزشی اقدامات بسیار خوبی در تولید و حتی صادرات صورت گرفته و با این امکانات موجود توانسته ایم حرفی برای گفتن در بازار های داخلی و خارجی داشته باشیم، اما در زمینه تولید کفش به دلیل نداشتن تکنولوژی در این حوزه عقب هستیم و نتوانسته ایم کفش ورزشی با کیفیت و استاندارد روز دنیا تولید کنیم.

او تصریح کرد: اتحادیه این صنف به فدراسیون ها نامه زده اند و اعلام کرده اند که ورزشکاران در رشته های گوناگون از برند کفش ورزشی تولید داخل استقبال کرده اند و رضایت دارند تا صنف فروشندگان لوازم ورزشی نیز تولید کننده داخلی را حمایت کنند.

تمامی تولید کفش ورزشی داخلی به شکل سنتی و مشابه سازی صورت می گیرد و انجمن تولیدکنندگان کفش ورزشی نیز در جریان هستند و حتی به تازگی با یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی که از تعدادی از کارخانه های تولید کفش بازدید داشته اند این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و هیچ کدام از کارخانه های داخلی از تکنولوژی روز بهره نبرده اند.

حق پرست افزود: مواد اولیه هر نوع کفش ورزشی متفاوت است و نمی توان یک نوع مواد اولیه را برای تمامی کفش های ورزشی برای رشته های مختلف به کار برد، برای نمونه والیبال، بسکتبال، فوتبال و....مواد اولیه آن متفاوت است و هر یک از کفش های ورزشی استانداردهای خاص خودش را می طلبد که تولید کنندگان داخلی تنها به ظاهر کفش می پردازند و توجه به کیفیت درونی کفش ندارند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم ورزشی به مشکلات تولیدکنندگان نیز پرداخت، گفت: پای درد دل تولیدکنندگان داخلی که می نشینیم، آنها عنوان می کنند دولتمردان حمایتی برای واردات ماشین آلات و تکنولوژی تولید کفش ورزشی ندارند تا برند داخلی صورت گیرد، از سوی دیگر گرانی مواد اولیه باعث افزایش قیمت در تولید کفش ورزشی با کیفیت می شود که این موضوع نیز باعث ریزش مشتری کفش های تولید داخل می شود، برای نمونه کفش ورزشی خارجی با استاندارد این روزها 2 میلیون تومان قیمت دارد، که تولید این کفش در داخل کشور نیز حدود یک میلیون و 200 هزر تومان است که باتوجه به گرانی آن مشتری به سمت کفش خارجی می رود و حاضر است اندکی بیشتر پرداخت کند اما از کفش باکیفت خارجی برخوردار شود.

ورود کفش ورزشی خارجی ممنوع است

وی افزود: از سال 1396 تاکنون واردات کفش ورزشی از طریق مبادی اصلی کشور ممنوع است و کفش های باکیفیت خارجی موجود در بازار کاملا به شکل قاچاق صورت می گیرد.

حق پرست برای اثبات صحبت هایش گفت: تمامی تولید کفش ورزشی داخلی به شکل سنتی و مشابه سازی صورت می گیرد و انجمن تولیدکنندگان کفش ورزشی نیز در جریان هستند و حتی به تازگی با یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی که از تعدادی از کارخانه های تولید کفش بازدید داشته اند این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و هیچ کدام از کارخانه های داخلی از تکنولوژی روز بهره نبرده اند.

این مقام صنفی اظهار داشت: کفش ورزشی از قیمت 200 هزار تومان تولید داخل در بازار وجود دارد، اما برند معروف کفش ورزشی که تولید خارجی باشد از دو میلیون تومان در بازار مورد معامله قرار می گیرد، که باتوجه به اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با فروش کفش ورزشی خارجی برخورد می کند این کالای خارجی به شکل مجازی مورد معامله قرار می گیرد و اصناف تمایلی به خرید و فروش این کالا ندارند.

وی از توان موجود برای تولید محصولات ورزشی در کشور گفت: پتانسیل تولید در کشور به خصوص محصولات ورزشی باتوجه به استقبال مردم وجود دارد و اگر دولتمردان از تولید کنندگان این صنف حمایت کنند، رونق در تولید به وجود خواهد آمد.

گفتگو از: محمد خادمی

370499