رعایت تقوا و انصاف از شرایط مهم وکالت است

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد گفت: وکالت نیز از جمله مشاغل سخت است و از آنجا که پای پول و رفاه دنیوی در میان است، باید رعایت تقوا، حق و انصاف بشود و یک وکیل که می‌داند حق با کدام طرف دعواست، اگر بخواهد از باطل دفاع کند و آن را به کرسی بنشاند، خسران دیده است.
تصویر رعایت تقوا و انصاف از شرایط مهم وکالت است

به گزارش سایت خبری پرسون از یزد؛ آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار با رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضائیه با بیان اینکه در چند آیه از قرآن کریم، خداوند به طور مستقیم به انسان امر می کند، اظهار داشت: در یکی از آیات به سپردن امانات الهی به اهل آن تاکید و امر شده است که قرآن کریم، فرزندان، جامعه، اسلام، مفاهیم قرآنی، حق و حقوق انسان‌ها را همه از مصادیق امانات الهی می داند.

وی عنوان کرد: قضاوت که باعث می شود حق به حق‌دار برسد نیز رد امانت الهی است و اگر قضاوت‌های ما آلوده به خواسته های نفسانی شود، امر خدا بر زمین مانده زیرا حق به حق‌دار نرسیده است.

ناصری ادامه داد: حتی معلمان در تربیت فرزندان به عنوان امانات الهی، وظیفه دارند این امانات را به نحو مطلوب تربیت کنند و آنچه خدا به آنها امر کرده، به کار گیرند تا فرزندانی اهل و متدین بار آورند اما متاسفانه برخی معلمان نسبت به این موضوع غفلت دارند.

وی عنوان کرد: وکالت نیز از جمله مشاغل سخت است و از آنجا که پای پول و رفاه دنیوی در میان است، باید رعایت تقوا، حق و انصاف بشود و یک وکیل که می‌داند حق با کدام طرف دعواست، اگر بخواهد از باطل دفاع کند و آن را به کرسی بنشاند، خسران دیده است.

ناصری با تاکید بر اینکه وکلا باید آموزش‌های لازم اخلاقی را بگذرانند، افزود: روحیه گذشت از مسائل مالی و رفاه دنیوی باید در وکلا تقویت شود زیرا این قشر به خاطر مسئولیت سنگینی که بر عهده دارند، به شدت در معرض خطر لغزش هستند.

امام جمعه یزد تصریح کرد: پولی که از راه پایمال کردن حق صاحب حق به دست آید، ثمن ظلم و دارای اشکال شرعی است.

وی با بیان اینکه البته قاضی باید به بینه توجه داشته باشد و 100 درصد نباید به برداشت وکیل اتکا داشته باشد، افزود: این قبیل مشاغل بسیار سخت و پرمسئولیت است و در کنار آموزش‌های علمی به آموزش‌های اخلاقی و دینی نیاز است.

ناصری بر لزوم تقویت روحیه گذشت در وکلا و قضات تاکید کرد و گفت: روحیه کمک به مردم به ویژه مردم کم بضاعت نیز باید در قضات و وکلا تقویت شود و در کنار این، خدا را روزی رسان و قدرت خود را از آن خدا بدانند.

رئیس مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران قوه قضاییه کشور نیز در این نشست با بیان اینکه در یزد 500 وکیل و کارآموز و 200 کارشناس وکالت در حوزه های حقوقی و کارشناسی فعالیت می کنند، اظهار داشت: اعلام آمادگی می کنیم از ظرفیت این وکلا و کارشناسان در رفع مشکلات مردم و مراجعان به دفاتر ائمه جمعه استان یزد استفاده شود.

بهادری عنوان کرد: این مجموعه در حوزه معاضدت پیشگام است و به مراجعان دستگاه های حمایتی و عموم مراجعان به دستگاه قضایی، خدمات رایگان ارائه می دهد.

وی بیان کرد: در حوزه آداب القضا اقدامات خوبی انجام شده اما متاسفانه در حوزه وکالت و کارشناس رسمی دچار ضعف هستیم و دست نیاز به سوی حوزه ها دراز می کنیم زیرا نیاز به احکام مبتلابه در این دو حوزه وجود دارد.

369801