به گزارش سایت خبری پرسون، جلسه هفتادم شورای عالی ترافیک شهر تهران اواخر هفته گذشته با حضور اعضای این شورا جهت تصمیمگیری در مورد ساعات اجرای طرح ترافیک برگزار شد. سید مجتبی شفیعی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره تصمیمات این جلسه اعلام کرد: بررسیها نشان داد که یکی از این عوامل موثر بر شرایط سنگین ترافیک بی اثر شدن محدودیتهای تردد اعمال شده در طرح ترافیک بود زیرا اجرای طرح ترافیک از ساعت ۶:۳۰ صبح به ساعت ۸:۳۰ صبح و از ۱۸ به ۱۶ تعییر کرده بود.
لذا جمع بندی بر این شد که این ساعات تعییر کند. در گام اول از تاریخ ۱۰ آبان ماه ساعات صبحگاهی طرح ترافیک از ساعت ۸:۳۰ به ۷:۳۰ صبح و ساعت عصر گاهی از ۱۶ به ۱۷ تغییر خواهد کرد.همچنین قرار شد در گام بعدی از روز بازگشایی مراکز آموزشی بر اساس تصمیم ستاد ملی کرونا بلافاصله در همان روز محدودیت از ۷:۳۰ به ساعت ۶:۳۰ صبح و از ۱۷ به ۱۸ تغییر خواهد کرد.
این تصمیم گلایه بسیاری از شهروندان را به همراه داشته چرا که کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی سبب میشود از 10 آبان آمار مسافران مترو و اتوبوس به شدت افزایش یابد این در حالی است که کرونا هنوز کامل مهار نشده و روزانه هنوز در پایتخت حدود 50 نفر به دلیل ابتلا به ویروس منحوس کووید 10 جان خود را از دست میدهند.
در حال حاضر ۱۶۱ قطار مترو فعال است/ اختصاص قطار فوق العاده از 10 آبان
درباره آمار مسافران مترو و تمهیدات شرکت بهرهبرداری مترو تهران به سراغ علی عبدالله پور، مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران رفتیم. وی درباره این موضوع، گفت: در حال حاضر سرفاصله حرکت قطارها به دلیل جهت رعایت فاصله اجتماعی در حداقل ترین زمان ممکن است و این روند همزمان با افزایش ساعت طرح ترافیک ادامه خواهد داشت.
وی ازود: البته اگر با ازدحام جمعیت در سکوها مواجه شویم حتماً قطارهای فوقالعاده را برای جابجایی مسافران در نظر خواهیم گرفت.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران با اشاره به اینکه مترو تهران دارای ۱۷۱ قطار است، گفت: حدود ۲۵ درصد از قطارها همیشه در وضعیت تعمیرگاهی قرار دارند و در شرایطی که ساعات طرح ترافیک قرار است افزایش یابد زمان تعمیر قطارها نیز سرعت خواهد یافت.
عبدالله پور بیان داشت: در حال حاضر ۱۶۱ قطار مترو فعال است و مابقی در شرایط تعمیرگاهی قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه آمادگی کامل داریم تا تمهیدات لازم را جهت خدمت رسانی به مسافران انجام دهیم، گفت: تجربه نشان داده که اوایل اجرای افزایش ساعت طرح ترافیک استقبال مسافران یکباره از مترو افزایش می یابد ولی به تدریج آمار کمتر می شود و به وضعیت نرمال میرسد.
افزایش 50 درصدی آمار مسافران خیلی خوشبینانه است
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران خاطرنشان کرد: اینکه گفته میشود آمار مسافران ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد خیلی خوشبینانه است و شاید این آمار فقط برای روزها و هفتههای نخست بازگشت ساعات طرح ترافیک باشد.
واکسیناسیون در 22 ایستگاه مترو و تزریق روزانه 1000 واکسن به مسافران
عبدالله پور گفت: در حال حاضر در ۲۲ ایستگاه مترو تهران انجام واکسیناسیون مسافران انجام میگیرد و روزانه به هزار نفر در برابر کرونا در ایستگاه ها واکسن تزریق میشود.
قطعا شهرداری امکان توسعه حمل و نقل عمومی را به تنهایی ندارد
اما شورای شهریها معتقدند آمار مسافران هم زمان با افزایش ساعات طرح ترافیک به شدت مضاعف میشود. ناصر امانی عضو شورای شهر درباره این موضوع گفت: بارها بنده هم اعلام کردهام که در صورت کاهش آمار کرونا و لغو محدودیتهای تردد آمار مسافران حمل و نقل عمومی افزایش یابد که بازگشایی مدارس هم اگر شاهد باشیم قطعاً تعداد مسافران مترو و اتوبوس چندین برابر خواهد شد قطعاً با تصمیم گرفته شده از دو روز آینده بار مسافران حمل و نقل عمومی مضاعف خواهد شد و دوستان شهرداری باید به صورت جدیتر به این حوزه توجه کنند و وقت بیشتری برای تحقق توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص دهند.
امانی گفت: درباره کمبود در ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: مدیریت شهری قول داده که به زودی تعداد زیادی اتوبوس نو و 500 اتوبوس که به خاطر تعمیرات از چرخه حمل و نقل خارج شده بود با اورهال شدن مجدد به این ناوگان بازگردد برای واگنهای مترو هم نیاز به اقدام عاجلی داریم نباید این نکته را فراموش کنیم قطعا شهرداری امکان توسعه حمل و نقل عمومی را به تنهایی ندارد و در درازمدت با کمک دولت باید این موضوع هر چه جامعتر محقق شود.
امکانات را باید سریع و فوری در حوزه حمل و نقل در اختیار شهروندان قرار داد
سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ششمین دوره شوراى اسلامى شهر تهران هم دراین زمینه گفت: با عادی شدن شرایط تهران همزمان با کاهش کرونا لغو دورکاری و بازگشت کارمندان به محل کار همچنین احتمال بازگشایی مدارس و کلاسهای حضوری شاهد برگشت ترافیک به تهران به وضعیت قبل از کرونا هستیم این در حالی است که حمل و نقل عمومی وضعیت مطلوبی ندارد شبکه اتوبوسرانی ضعیف و نحیف بوده و نیاز به توسعه به صورت فوری دارد.همچنین بازسازی اتوبوسهایی که از چرخه خارج شده نیز حائز اهمیت است و باید امکانات حمل و نقل عمومی در اسرع وقت افزایش یابد.
این عضو شورای شهر بیان داشت: امکانات را باید سریع و فوری در حوزه حمل و نقل در اختیار شهروندان قرار داد و اتوبوسهایی که به دلیل تعمیرات اکنون غیرفعال شده مجدد فعال شود اینکه گفته میشود قطعات مورد نیاز اتوبوسها خارجی است و اکنون به دلیل تحریم توانایی واردات نداریم چندان موضوعیت ندارد شرکتهای اتوبوسساز اعلام آمادگی کردند که قطعات مورد نیاز را تحویل دهند مانعی در این زمینه برای بازسازی نیست و اگر قراردادها بسته شود شرکتهای اتوبوسساز هم محصولاتشان را در اختیار قرار خواهند داد.
اولویت ما ابتدا توسعه اتوبوسها واورهال آنها است/ مشکل کمبود قطعه و یا مسأله تحریمی نداریم
وی افزود: بنابراین مشکل کمبود قطعه و یا مسأله تحریمی نداریم. بلکه موضوع مربوط به منابع است و اگر تأمین شود به سرعت اقدامات صورت خواهد گرفت و اتوبوسهای بیشتری به سطح خیابانها میآید. برخی از خطوط اتوبوسرانی تا نیم ساعت سرفاصله حرکتی دارند و همین موضوع سبب میشود مردم به استفاده از خودروهای شخصی روی بیاورند. همچنین سامانه هوشمند زمانبندی اتوبوسها در گذشته فعالیت داشت و تمامی خدمات اتوبوسرانی بر اساس برنامه زمانبندی ارائه میشد. متاسفانه در حال حاضر این سامانه به طور کامل فعالیت نداشته و عملا شاهد نقایص در برنامه زمانبندی اتوبوسها در شهر تهران هستیم.
اولویت ما ابتدا توسعه اتوبوسها واورهال آنها است و پس از آن موضوع مترو برایمان اهمیت دارد علاوه بر اینکه مترو باید تعداد قطارها و واگنهایش افزایش یابد کاهش سرفاصله حرکت قطارها هم ضرورت دارد. بررسیها نشان داده که بیشتر خودروهای شخصی که در حال تردد در سطح شهر هستند اکثرا یک سرنشین بیشتر ندارند در حالی که اگر اتوبوس باشد 50 تا 60 سرنشین خودروی سواری میتوانند با اتوبوس جابهجا شوند.
دستور زاکانی برای برنامه تحولی در حمل و نقل عمومی/ پیگیری مطالبات شهروندان
دو روز دیگر ساعت طرح ترافیک افزایش مییابد، شهروندان دغدغه کمبود اتوبوس و واگن مترو دارند. مدیریت شهری جدید وده پیگیری داده است و علیرضا زاکانی، شهردار جدید تهران هم دستور داده برنامه تحولی در حوزههای مختلف بهویژه حمل و نقل عمومی تدوین شود. شهروندان منتظر هستند که مدیریت شهری جدید گامی بردارد و مشکلات کمبود مترو و اتوبوس کاهش و برطرف شود. حالا باید منتظر ماند و دید برنامه تحولی مدیریت شهری جدید برای ناوگان حمل و نقل عمومی چگونه خواهد بود.
منبع: فارس