پرسون گزارش می‌دهد:

از شهردار شدن غیر قانونی زاکانی تا انتصاب جنجالی‌ دامادش

زاکانی که با جنجال بسیاری شهردار تهران شد، اکنون با انتصاب داماد خود به عنوان دستیار مورد نقد قرار گرفته است. 
تصویر از شهردار شدن غیر قانونی زاکانی تا انتصاب جنجالی‌ دامادش

به گزارش سایت خبری پرسون، هنوز چهره و صحبت‌های علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس و کاندیدای پوششی انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 در مناظرات تلویزیونی و همچنین حضور غیرقانونی وی در جایگاه شهردار تهران از اذهان پاک نشده است که بار دیگر با یک انتصاب خاص و فامیلی خبرساز شد.

انتقادهای بی‌سابقه در جریان انتخاب غیرقانونی علیرضا زاکانی در شهرداری تهران توسط شورای شهر که به واسطه تحصیلات غیرمرتبط وی با شهرداری بود، هیچ تأثیری در تصمیم شورای شهر و حتی خود زاکانی نداشت و در نهایت وی با حرف و حدیث‌های بسیاری شهردار تهران شد.

مخالفت‌ها با این نماینده سابق مجلس به گونه‌ای بود که بسیاری از شهروندان تهرانی، زاکانی را به عنوان شهردار شهر خود قبول ندارند، در نتیجه عملکردش در این 4 سال هر چه که باشد، وی محبوب نخواهد شد، زیرا زاکانی آشکارا مزد زحمات خود در انتخابات و حمایت از ابراهیم رئیسی را هر چند غیرمستقیم دریافت کرده است.

روند فعالیت‌های زاکانی و انتصاب اخیر وی نشان می‌دهد که شهردار قصد ندارد در سکوت امور شهر تهران را پیش ببرد. انتصاب حسین حیدری، داماد زاکانی به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری این موضوع را منعکس می‌کند.

زاکانی در برابر انتقادها به حکم انتصاب دامادش، توئیتی منتشر کرد. وی نوشت: "آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفا از تجربه و دانش علمی ایشان درحوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم‌کرد. این امر غیرقانونی نبوده و این حکم صرفا برای اشراف و نظارت دقیق بنده از طریق ایشان در این پروژه مهم صادرشده‌است."

پاسخ علیرضا زاکانی نیز سبب کاهش انتقادها نشد، زیرا اگر قرار است داماد زاکانی بدون حقوق فعالیت کند، چرا حکم برای وی از سوی شهرداری صادر شده است. ضمن این که این انتصاب از سوی زاکانی در شرایطی که وی از حساسیت افکار عمومی نسبت به استخدام‌های فامیلی آگاه است، قابل توجه است و بسیار عجیب است که مسئولان دیگر هیچ ترسی از جامعه ندارند و در روز روشن چنین حکم‌هایی برای خانواده خود صادر می‌کنند.

مهدی چمران رئیس شورای شهر در واکنش به این انتصاب گفته است که "من در جریان نبودم اما شنیدم و می‌پرسم ببینم از چه قرار است.گویا براساس نسبت و این چیزها نبوده اما سوال می‌پرسم. اگر یک نفر از نزدیکان باشد هم می‌تواند جایگاه داشته باشد به شرط اینکه توان و قابلیت پذیرش انتصابات را داشته باشد".

اما صحبت‌های یکی از اعضای شورای شهر در رابطه با ماجرای انتصاب داماد زاکانی قابل توجه است. علی اصغر قائمی می‌گوید: "چند وقت پیش دکتر زاکانی ابلاغیه‌ای را صادر کردند که طی آن به کار‌گیری بستگان منع قانونی خواهد داشت، البته ظاهرا استثنایی در این ابلاغیه وجود دارد و آن هم این است که با تشخیص مدیریت منابع انسانی این کار امکان پذیر خواهد بود. حال اینکه خودشان خلاف ابلاغیه اقدام کرده‌اند یا خیر قابل بررسی است اما بخش مهمتر توجه به این است که انتصاب صورت گرفته آیا بر اساس شایسته سالاری بوده یا خیر؟ این موضوع باید برای اعضای شورا محرز شود. من به شخصه در رزومه داماد آقای زاکانی سابقه کار در حوزه انتصابی ندیدم یا اگر هم بوده خیلی مختصر بوده است. به نظر می‌رسد که این تصمیم با بی‌احتیاطی صورت گرفته است."

البته اعضای شورای شهر تهران نظرات متفاوتی در رابطه با انتصاب داماد زاکانی دارند.

به نظر می‌رسد در رابطه با این ماجرا، نباید انتظار چندانی از زاکانی داشت، زیرا حضور خود وی در شهرداری حاصل زد و بندهای سیاسی است و از کسی که غیرقانونی شهردار تهران شده چه انتظاری در رابطه با انتصاب زیرمجموعه‌اش باید وجود داشته باشد؟

367878