بررسی وضعیت موسسه ملل که قرار است بانک شود

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در روز ۲۷ مهر ۱۴۰۰ موافقت خود را با ارتقاء موسسه اعتباری ملل به بانک ملل، منوط به تعهد هیئت مدیره موسسه در خصوص اقدامات اعلام‌شده ظرف مدت شش ماه را اعلام کرد.
تصویر بررسی وضعیت موسسه ملل که قرار است بانک شود

به گزارش سایت خبری پرسون، این موسسه که از سال ۱۳۶۶ فعالیت خود را بانام یک صندوق شروع کرده است توانسته تمامی پله‌های ترقی را با موفقیت طی کرده و درنهایت به بانک تبدیل شود.

وضعیت موسسه ملل بر اساس آخرین صورت مالی ان

موسسه ملل بر اساس آخرین صورت مالی که در شهریورماه ۱۴۰۰ منتشر کرده است، دارای۴۶۵ هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال دارایی است. حقوق مالکانه ان ۱۳ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال و سود انباشته موسسه نیز در این دوره دو هزار و ۲۱۳ میلیارد ریال است. مانده تسهیلات موسسه مبلغ ۲۳۴ هزار میلیارد ریال و مانده ۱۶ هزار و ۲۱۴ میلیارد ریال ارزیابی‌شده است.

سود خالص سرمایه‌گذاری موسسه در این دوره با رشد چشمگیر ۶۰۰۰ درصدی به رقم ۱۲ هزار و ۸۱۵ میلیارد ریال رسیده است که یکی از بالاترین رشد را در سال های اخیر در صنعت بانکداری شاهد هستیم.

سرمایه شرکت در این دوره مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال و سود خالص شناسایی‌شده نیز ۲۲۴ میلیارد ریال است.

در پایان شش‌ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ جمع درآمد عملیاتی شرکت مبلغ ۱۳ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته رشدی حدود ۴۰ درصدی داشته است.

از محل تسهیلات پرداخت‌شده این موسسه در پایان شش‌ماهه نخست امسال حدود ۲۶ هزار و ۵۴۵ میلیارد ریال درآمد کسب کرده است که در مقابل به خاطر سود سپرده حدود ۲۵ هزار و ۵۴۲ میلیارد ریال هزینه پرداخت کرده است.

با این صورت مالی و همچنین شفافیتی که موسسه اعتباری ملل دارد و علاوه بر این اقداماتی که بر اساس استانداردهای بانک مرکزی این موسسه انجام داده بود، بانک شدن این موسسه قابل پیش‌بینی بوده و دور از دسترس نبود.

از تولد یک موسسه تا تبدیل به بانک

مؤسسه اعتباری ملل در سال ۱۳۶۶ با نام صندوق قرض‌الحسنه عسکریه فعالیت خود را آغاز نمود و در سال ۱۳۷۳ با شکل گرفتن وزارت تعاون به‌ عنوان اولین تعاونی اعتبار آزاد در سطح کشور مجوز فعالیت از وزارت تعاون اخذ کرده و هم‌زمان پیگیری‌های لازم را جهت اخذ مجوز فعالیت تحت عنوان مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد.

در سال ۱۳۸۵ توافق‌نامه‌ای بین هیأت مدیره مؤسسه و بانک مرکزی برای تبدیل تعاونی اعتبار عسکریه به مؤسسه مالی و اعتباری امضاء شد که درنهایت این توافق‌نامه منجر به صدور موافقت اصولی بانک مرکزی شد و سپس مؤسسه با فراهم آوردن اسناد و مدارک مورد نیاز و اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای سال ۱۳۹۰ جهت تأمین سرمایه مورد نیاز و تبدیل‌شدن به سهامی عام، اقدام به پذیره‌نویسی سهام نمود که پس از اتمام مراحل پذیره‌نویسی، و بررسی و تائید بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار در مورخه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ نزد اداره کل ثبت شرکت ها به‌عنوان مؤسسه مالی و اعتباری سهامی عام ثبت و تغییرات آن در روزنامه رسمی درج شد و پس از آن نام مؤسسه نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید و سهام مؤسسه نیز در شرکت فرا بورس ایران مورد معامله قرار گرفت.

منبع: بانکداری ایرانی

367340