قهرمان ایرانی در هالیوود

اصغر فرهادی درصورت بردن جایزه اسکار در رشته‌ بهترین فیلم بین‌المللی، سومین اسکار خود را به ایران خواهد آورد و از رده سوم به رده دوم باشگاه رکوردداران دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم بین‌المللی صعود خواهد کرد.
تصویر قهرمان ایرانی در هالیوود

به گزارش سایت خبری پرسون، هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم سالانه آکادمی اسکار، فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی را به‌عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۲ انتخاب کرد. رائد فریدزاده، دبیر و سخنگوی هیأت معرفی فیلم ایرانی به اسکار اعلام کرد که اعضای این هیأت پس از بررسی۴۴ فیلم اکران شده ایرانی، ۳ فیلم «دشت خاموش»، «بندربند» و «قهرمان» را واجد شرایط تشخیص دادند که پس از طی مراحل بازبینی و بررسی تخصصی فیلم‌ها، رای‌گیری و تجمیع نظرات صورت گرفته که در نتیجه آن فیلم قهرمان به کارگردانی اصغر فرهادی به‌عنوان گزینه نهایی انتخاب شد.

فریدزاده خاطرنشان کرد که با امضای اعضای این هیأت، فیلم قهرمان به‌عنوان نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار سال ۲۰۲۲ معرفی خواهد شد. امسال هیأت معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی اسکار ۲۰۲۲، از هنرمندان پیشنهادی خانه سینما شامل محمدعلی نجفی (کارگردان و رئیس هیأت‌مدیره خانه سینما)، پریوش نظریه (بازیگر)، مهدی سجاده‌چی (فیلمنامه‌نویس)، محمدمهدی عسگرپور (کارگردان و دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر)، شادمهر راستین (فیلمنامه‌نویس)، فریدون جیرانی (فیلمنامه‌نویس و کارگردان)، رسول صدرعاملی (تهیه‌کننده و کارگردان)، رامین حیدری‌فاروقی (کارگردان) و رائد فریدزاده (دبیر شورای بین‌الملل و معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی) تشکیل شده بود. فیلم قهرمان در جشنواره فیلم کن ‌۲۰۲۱ که تابستان گذشته برگزار شد، موفق شد به‌طور مشترک با فیلم «کوپه شماره ۶» ساخته یوهو کوآسمانن، کارگردان فنلاندی جایزه بزرگ این جشنواره را کسب کند.

اصغر فرهادی در سال ۲۰۱۲ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» شد. همچنین در سال ۲۰۱۷ نیز فیلم«فروشنده» به نویسندگی و کارگردانی او توانست جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را کسب کند.

رکوردداران جایزه اسکار

اصغر فرهادی درصورت بردن جایزه اسکار در رشته‌ بهترین فیلم بین‌المللی، سومین اسکار خود را به ایران خواهد آورد و از رده سوم به رده دوم باشگاه رکوردداران دریافت جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم بین‌المللی صعود خواهد کرد. فدریکور فلینی و ویتوریو دسیکا، ۲ فیلمساز برجسته و نام‌آور سینمایی ایتالیا هرکدام با دریافت ۴جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم خارجی (بهترین فیلم بین‌المللی)، رکوردداران دریافت جایزه اسکار هستند. اینگمار برگمن، فیلمساز مطرح سوئدی نیز با دریافت ۳ جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم بین‌المللی در رده دوم رکوردداران دریافت این جایزه قرار دارد. آکیرا کوراساوا و اصغر فرهادی نیز هر کدام با ۲جایزه، رده سوم رکوردداران دریافت جایزه را به‌خود اختصاص داده‌اند.

در رشته بهترین کارگردان که اصغر فرهادی هم امسال شانس نامزدی در این رشته را دارد، تا به امروز جان فورد با ۴جایزه و قرانک کاپرا و ویلیام وایلر به‌طور مساوی با ۳جایزه، رکوردداران دریافت جایزه اسکار هستند.‌

رقبای قهرمان در رشته بهترین فیلم‌

اصغر فرهادی در این دوره با فیلم «قهرمان» همچنین از شانس حضور در فهرست بهترین فیلم‌های جایزه اسکار برخوردار است. فیلم قهرمان برای کسب جایزه اسکار در این رشته، رقبای قوی‌ای نظیر «بلفاست»، «قدرت سگ»، «شاه ریچارد»، «تراژدی مبکث» و «مادران موازی» را خواهد داشت. فیلم بلفاست از هم‌اکنون بیشترین شانس برای کسب جایزه اسکار در رشته بهترین فیلم را دارد. این فیلم به کارگردانی کنت برانا تاکنون موفق به کسب برترین جایزه‌های سینمایی در جشنواره‌های سینمایی «میدلبرگ» و «میل والی» شده است. همچنین کنت برنا در جشنواره‌هایی که فیلم سیاه و سفید و خانوادگی و شخصی «بلفاست» نمایش داده شده شخصا حضور یافته و به معرفی این فیلم پرداخته است.

منبع: همشهری

367057