دلواپسان دست به کار شدند؛

بعد از ظریف نوبت به شکایت از ابتکار رسید!

گزارش کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس درباره «رسیدگی به تخلفات وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارائه گزارش ناصحیح در خصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی» پس از قرائت در صحن علنی مجلس، به قوه قضائیه ارجاع شد.
تصویر بعد از ظریف نوبت به شکایت از ابتکار رسید!

به گزارش سایت خبری پرسون، رسانه‌های دلواپس دیروز برای انتشار این خبر از تیتر: « نمایندگان گزارش تخلفات زنگنه و معصومه ابتکار را به قوه‌قضائیه فرستادند.» وظیفه نمایندگان چیست؟ بر اساس قانون اساسی نماینده مجلس دو وظیفه اصلی قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای درست قانون را بر عهده دارد.

حضور مردم در پای صندوق‌های رای و انتخاب نمایندگان پارلمان هم با هدف ایفای این وظایف مطروحه در قانون اساسی است اما گویا نمایندگان یازدهمین دوره مجلس وظیفه دیگری برای خود تعریف کرده‌اند که به نظر می‌رسد بخش بزرگی از جامعه با آن موافق نباشد و به نمایندگان یادآوری می‌کنند مجلس خانه ملت است و شایسته نیست از این نهاد برای تسویه‌حساب‌های سیاسی استفاده شود.

جالب اینجاست که رسانه‌های دلواپس مانند خبرگزاری فارس هم اینچنین وظایف نمایندگان را گوشزد می‌کنند: مجلس در نگاه آیت‌ا... شهید مدرس جایگاه ویژه‌ای داشت؛ جایگاهی که مردم، منتخبان و موکلان به این نهاد می‌دهند: «ما ولی نیستیم. وکیل هستیم و باید نظر موکلین خود را بدانیم.»

مدعی‌العموم یا نماینده مردم؟ با آغاز به کار مجلس یازدهم که اکثر نمایندگانش با رای کم به بهارستان راه پیدا کرده و دلواپس بودند، انتقام یا به‌نوعی تسویه‌حساب با حسن روحانی و وزرای او بیش از هر مولفه دیگری نمایان بود که این روند پس از پایان به کار دولت روحانی سرعت بیشتری داشت. برخی نمایندگان مجلس یازدهم با فراموش کردن جایگاه نمایندگی مردم، خود را در قامت مدعی‌العموم و حتی دادستان تعریف کردند و هر روز بر طبل شکایت از رئیس‌جمهور و وزرای دولت روحانی کوبیدند.

لازم به یادآوری است برخی نمایندگان شکایت‌کننده از روحانی و وزرایش را اصولگرایانی تشکیل می‌دهند که در دولت احمدی‌نژاد اگر نماینده نبودند، فعال سیاسی بودند اما هیچ اعتراض و شکایتی تنظیم نکردند و برخی از آنها در مقام وکیل مدافع احمدی‌نژاد و اعضای کابینه‌اش ظاهر شدند.

نکته قابل‌تامل جدیت نمایندگان دلواپس در محاکمه اعضای کابینه روحانی است بدین معنی که گاهی خواهان محاکمه چند وزیر با هم می‌شوند مانند اسفند 99 که این دلواپسان از ظریف، کلانتری و آخوندی شکایت کردند و شاید تصور این را داشتند که تنظیم شکایت از وزرای سابق جایگزین عدم تحقق انتظارات جامعه از آنها برای تصویب طرح‌هایی خواهد شد که مشکلاتی مانند اقتصاد و معیشت را حل می‌کند که تصوری اشتباه بود چراکه جامعه استقبالی از شکایات نمایندگان مجلس یازدهم نکرد و نشان داد مشکل امروز جامعه آنچه نیست که روحانی، ظریف و سایر اعضای کابینه دوازدهم انجام دادند بلکه مشکل امروز جامعه عدم تعجیل مجلس در تصویب طرح‌ها و لوایحی است که گره‌ای از زندگی آنها باز کند مانند کاهش تورم، کاهش نرخ بیکاری، ثبات اقتصادی و...

شکایت می‌کنیم پس هستیم! شکایت از روحانی و ظریف بیشترین موضوعی بود که نمایندگان درصدد تحقق آن بودند و هر بار موضوعی جدید برای شکایت پیدا می‌کرده و می‌کنند. به عنوان نمونه 9 شهریور ماه نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از ارجاع سه شکایت این کمیسیون از رئیس‌جمهور سابق به قوه‌قضائیه خبر داده بود.

نصرا... پژمان‌فر توضیح داد: اولین پرونده درباره موضوع بورس و دومین پرونده درباره مداخلات ارزی از سوی برخی افراد در دولت گذشته و به‌ویژه آقای روحانی رئیس‌جمهور سابق بود. وی افزود: پرونده دیگری در کمیسیون درخصوص بحث مسکن و ترک‌‌فعل‌هایی که از سوی مسئولان دولت گذشته رخ داده تشکیل شده که در روزهای آینده با اتمام کارهای کارشناسی بر روی این پرونده آن را به قوه‌قضائیه ارجاع خواهیم داد. 27 مرداد هم یک عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از شکایت این کمیسیون از حسن روحانی و بیژن نامدار زنگنه برای افتتاح زودهنگام پروژه انتقال نفت گوره به جاسک به قوه‌قضائیه خبر داده است.

این نمایندگان زمانی که سوژه برای شکایت از مسئولان دولت قبل ندارند به موضوعاتی می‌پردازند که قابل‌تامل است به‌عنوان نمونه 20 مهر حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون قضایی مجلس گفت: «اعضای کمیسیون قضایی به شکایت از حجت‌الاسلام حسن روحانی به خاطر اهانت به منتقدان و مردم رأی مثبت دادند تا در قالب ماده ۲۳۴ آئین‌نامه داخلی مجلس موضوع مورد رسیدگی قرار گیرد و گزارش نهایی آن به قوه‌قضائیه ارسال شود.»

نباید فراموش کرد که حاجی‌دلیگانی از حامیان احمدی‌نژاد و دولت او بود و در زمان برخورد دولت احمدی‌نژاد با منتقدان کلمه‌ای در اعتراض بیان نمی‌کرد! جالب اینجاست که نمایندگانی در مجلس هستند که به اقدامات دیگر نمایندگان انتقاد دارند مانند داوود‌محمدی که می‌گوید: «در قانون تمام راه‌‌حل‌ها پیش‌بینی شده است و راه درست این است اگر مجلس مشکلی دارد یا حتی سوالی برایش پیش آمده از نمایندگان پارلمانی دولت و وزیران بخواهد حضور پیدا کنند و به سوالات پاسخ دهند درواقع راه‌حل درست ارتباط و تعامل است، اگر غیر از این باشد یعنی مجلس دنبال راه اصلی حل مشکلات نیست.

شکایت کردن‌ها چیزی جز پرونده روی پرونده گذاشتن به دنبال ندارد و همان‌طور که اشاره کردم راه حل درست دعوت کردن دولت به مجلس است تا مشکلات به صورت بنیادین و اساسی حل شود.»

عباس عبدی چهره سیاسی اصلاح‌طلب در توئیتری در واکنش به شکایات مجلس نوشت: ‏«اگر جرات محاکمه داشتید اول احمدی‌نژاد را محاکمه می‌کردید. پرونده خیلی‌های دیگر در نوبت است.» نوبت محاکمه ابتکار شد! اکنون هم نمایندگان مجلس در لیست اعضای دولت روحانی به معصومه ابتکار رسیده‌اند و از او شکایت می‌کنند.

علی خضریان سخنگوی اصل 90 مجلس دیروز گزارش این کمیسیون درباره رسیدگی به تخلفات وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست در ارائه گزارش ناصحیح درخصوص بنزین تولیدی صنایع پتروشیمی را قرائت کرد که در انتهای آن آمده بود: « آقای زنگنه و خانم ابتکار در نقض این تعهد شرعی و قانونی و اخلاقی نه تنها باعث تشویش اذهان عمومی، اشتباه محاسباتی و خسارت میلیاردی به بیت‌المال شده‌اند بلکه موجب تضییع حقوق عامه و ایجاد موانع برای کارکنان وظیفه‌شناس در انجام وظایف محوله شده‌اند لذا به موجب مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی از دستگاه قضایی درخواست می‌شود نسبت به تعقیب، محاکمه و اعمال مجازات مقرر قانونی نامبردگان اقدام مقتضی به‌عمل آید.»

شکایت از زنگنه هم تکراری است و این نمایندگان پیش از این هم با طرح موضوعاتی از زنگنه وزیر نفت دولت روحانی شکایت کردند البته بدون دعوت از او برای شنیدن توضیحاتش!

منبع: آرمان ملی

366827