پرسون آموزش می دهد؛

چگونه در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟

اینکه واقعا چرا باید در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد؟ کدام ارز دیجیتال برای خرید مناسب است؟ از کجا می‌توانید ارز دیجیتال را بخرید و چگونه باید آنها را نگهداری کنید؟ همه و همه در این مطلب گنانده شده است.

تصویر چگونه در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟

در حال حاضر سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بهترین نوع سرمایه گذاری محسوب می شود زیرا اولا حفظ ارزش. از دست دادن رفتن ارزش پول به دلیل تورم این هشدار را به مردم می دهد که از ارزش پول خود محافظت کنند. یکی از راه های خوب جلوگیری از این مشکل، تبدیل آن به ارزهای دیجیتال معتبر است.

ثانیا فناوری ارزهای دیجیتال شگفت انگیز است. فناوری بلاک چین به شما کمک می کند که محدود به زمان و مکان جغرافیایی خاصی نباشید و واسطه ها را از زندگی خود حذف کنید بنابراین باعث ایجاد تقاضا خواهد شد و تقاضا هم باعث افزایش قیمت می شود.

ثالثا در مسیر رکورد. از زمان معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۸ تا به امروز سرمایه گذاران بیت کوین به شدت از افزایش قیمت این ارز در طول زمان سود برده اند. بنابراین، سرمایه گذاری در چنین دارایی هایی که کمیاب هستند و باعث تقاضا می شوند، به شما امکان می دهد تا در طول زمان به سود برسید.در این راهنما قصد داریم چگونگی سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال (ارزهای رمزنگاری شده) را توضیح دهیم. این مطلب صرفا جنبه یادگیری دارد و ما مشاور سرمایه‌گذاری نیستیم بنابراین نباید این اطلاعات را به عنوان مشاوره تلقی کنید.

ارزهای دیجیتال مانند بیت‌کوین و اتریوم که به ارزهای رمزنگاری شده یا رمزارز نیز شهرت دارند، بدون شک در حال حاضر یکی از داغ‌ترین مباحث و بازارها برای سرمایه‌گذاری هستند.

این ارزها که به راحتی به یکدیگر قابل تبدیل هستند این وعده را می‌دهند که در آینده به پول غیرقابل دستکاری و ارز رایج دنیا بدل خواهند شد. طرفداران این ارزها، آینده‌ای را می‌بینند که در آن، ارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم جایگزین مناسبی برای دلار، یورو و… هستند و می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در آینده دنیا داشته باشند.

نگهداری بیت‌کوین، به معنای حضور در این ماجرا جویی است. اگر بیت‌کوین یا ارز دیگری بتواند جایگزین ذخایر پولی در بانک‌های مرکزی شود یا اینکه یک ارز غالب در تبادلات بین‌المللی گردد، ارزش بیت‌کوین بسیار بیشتر از 50 یا 60 هزار دلار خواهد شد.

باید در نظر داشته باشید که ارزهای دیجیتال یک سرمایه گذاری معمولی نیستند.

نوسانات بازار رمزارزها از هر بازار دیگری بیشتر است. هنوز قوانین آن واضح و مشخص نیست و ریسک این وجود دارد که دولت این ارزها را ممنوع کند، صرافی هک شود یا اینکه به هر دلیلی دسترسی‌تان به کیف پول ارز را از دست بدهید. بنابراین سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال بسیار پرریسک است.

به همین خاطر اگر قصد سرمایه گذاری دارید، فقط باید آن مقدار از سرمایه‌تان که حتی اگر کاملا از بین برود هیچ خللی در زندگی شما ایجاد نمی‌شود را در این زمینه سرمایه گذاری کنید.

چرا باید در ارزهای رمزنگاری شده سرمایه گذاری کنیم؟

سه دلیل عمده برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود دارد.

اول اینکه شما با اینکار از کاهش ارزش پول‌تان در مقابل تورم جلوگیری می‌کنید.

دوم، شاید به این ارزها اعتقاد دارید و دیدگاه شما این است که این ارزها می‌توانند دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند.

سوم، به خاطر اینکه شما تکنولوژی را درک می‌کنید و به آن علاقه دارید.

با این وجود، یک اشتباه برای سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال وجود دارد: اینکه تحت تاثیر جو بازار یا رشد بالای این ارزها قرار گیرید و ترس از دست دادن سود باعث شود مقادیر زیادی از یک ارز را در اوج قیمت خریداری کنید تا به این ترتیب در مدت کوتاهی به پول زیادی برسید و همه این کارها را در حالی انجام می‌دهید که هیچ شناختی از ارزهای رمزپایه ندارید. این یک اشتباه بسیار خطرناک است و نباید مرتکب آن شوید.

بهتر است کدام ارز دیجیتال را بخریم؟

اولین ارز رمزنگاری شده بیت‌کوین بود.

تا اواخر سال 2016 غیر از بیت‌کوین ارز خاص و بزرگ دیگری وجود نداشت. اگر می‌خواستید در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید، بیت‌کوین می‌خریدید.

سایر ارزهای دیجیتال (که با نام آلتکوین شناخته می‌شوند) در آن زمان فقط مانند سهام کم‌ارزش بودند که در یک بازار غیرشفاف معامله می‌شدند و صرفا ابزاری برای Pump و Dump بودند (افزایش مصنوعی قیمت و سپس فروش آن).

اما این وضعیت پایدار نماند. گرچه بیت‌کوین همچنان سردمدار ارزهای دیجیتال است ولی از سال 2017 سهم بازار آن از کل بازار ارزهای دیجیتال از 90 درصد به زیر 40 درصد رسیده است.

بسیاری از مردم از این رویداد اطلاع یافتند، زیرا شاهد پرطرفدار شدن اتریوم و مشکلاتی مانند اندازه بلاک در شبکه بیت‌کوین بودند. این موضوع نشان می‌دهد که همیشه باید چشمان‌تان باز باشد و ببینید که مردم به سمت کدام ارز می‌روند.

اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را دارید، بیت‌کوین به عنوان یک دارایی پیش‌فرض در اکثر سبدها وجود دارد ولی شاید به عنوان مهمترین دارایی مطرح نباشد. در یک سبد که به خوبی چیده شده است، سایر ارزها مانند این موارد نیز احتمالا به چشم می‌خورد:

اتریوم

Uniswap

Filecoin

Aave

و….

ارزش بازار ارز (market capital) به معنای ارزش کل یک ارز دیجیتال است که معمولا به دلار آمریکا سنجیده می‌شود. ارزش بازار، یک معیار کامل و بی‌نقص برای سنجش نیست ولی می‌توان گفت در حال حاضر معیاری است که می‌توانیم ارزش یک ارز دیجیتال را با آن بسنجیم.

بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر رونق زیاد، دارای ساختاری پیچیده‌ است به این دلیل که معمولا صدها فرصت سرمایه‌گذاری می‌بینید که می‌توانید از آنها سود کسب کنید (یا ضرر سنگین متحمل شوید). ارزهای جدید هر روز وارد بازار می‌شود و ارزهای دیگری از بین می‌روند. هر روز ارزهای زیادی به شدت سقوط می‌کنند و در سمت دیگر ارزهای دیگر به میزان زیادی رشد می‌کنند.

با این حال اگر قصد خرید آلتکوین‌ها را داشته باشید، قوانینی وجود دارد که می‌توان با آن، ارز خوب را از ارز بد تشخیص داد.

نکته: به هر ارزی غیر از بیتکوین، آلتکوین گفته می‌شود. امروزه این اصطلاح کاربرد کمتری دارد زیرا تعداد ارزها به شدت افزایش یافته است و هزاران آلتکوین وجود دارد.

ارزهای خوب، یک چشم‌انداز شفاف، تیم توسعه فعال و یک جامعه از کاربران مشتاق دارند. اما ارزهای بد، غیرشفاف هستند، مزایای مبهم فنی که هیچ توضیحی درباره آن ارائه نشده را تبلیغ می‌کنند و جامعه کاربران آنها از افرادی تشکیل شده که صرفا به هر قیمتی هدف و قصدشان پر کردن جیب خودشان است.

از جمله ارزهایی که باید از آنها دوری کنید، ارزهایی هستند که با سیستم زیرمجموعه‌گیری چندسطحی (MLM) کار می‌کنند و افرادی را که شناختی از این بازار ندارند هدف می‌گیرند و اغلب ادعایشان این است که قصد دارند بیت‌کوین بعدی شوند!

چه زمانی ارز دیجیتال بخریم؟

هیچ قانون کلی و عمومی برای اینکه زمان مناسب خرید ارزهای رمزنگاری شده را تشخیص دهیم وجود ندارد. قیمت این ارزها با توجه به عرضه و تقاضا رشد یا افت می‌کند. اما باید در نظر داشته باشید زمانی که بازار هیجانی است و قیمت ارز در اوج خود قرار دارد اقدام به خرید نکنید و همینطور زمانی که قیمت یک ارز به شدت در حال سقوط است شاید خرید آن ارز عاقلانه نباشد (گاهی اوقات دلیل مهمی وجود دارد که قیمت به این شدت در حال ریزش است)

بهترین زمان برای خرید، زمانیست که قیمت در سطح پایین‌تر‌ تثبیت شده است.

هنر معامله‌گر است که تشخیص دهد چه زمانی ارز در وضعیت حبابی قرار دارد و چه زمانی قیمت به کف خود رسیده است. گرچه خرید ارز در کف قیمت بسیار مشکل است و نمی‌توان کف‌ها و سقف‌های قیمت را به راحتی تشخیص داد.

گاهی اوقات یک ارز فراتر از تصور رشد می‌کند و همه فکر می‌کنند که در سقف قیمت قرار دارد ولی باز هم ارز رشد بیشتری را تجربه می‌کند و به قیمت‌های بالاتر می‌رسد. بنابراین نباید با یک پیش‌زمینه فکری ثابت به بازار نگاه کرد و امکان وقوع هراتفاقی وجود دارد.

به طور مثال وقتی قیمت بیت‌کوین به 30000 دلار رسید، همه تصور می‌کردند قیمت به شدت بالا رفته و بعید است که رشد بیشتری داشته باشد ولی بعد دیدیم که قیمت حتی به 60000 دلار هم رسید. بعد از این بود که همه متوجه شدند قیمت 30000 دلار در واقع فرصت خوبی برای خرید بوده است.

دو نکته مهم برای زمانبندی خرید ارزهای رمزنگاری شده در نظر داشته باشید:

1 – حباب قیمت ارزهای رمزنگاری شده را با حباب در بازارهای مالی مقایسه نکنید.

افزایش 10 درصدی قیمت یک ارز در روز، حباب محسوب نمی‌شود و یک اتفاق عادی در بازار ارزهای رمزنگاری شده است. اما رشد 100 درصدی در یک روز می‌تواند حباب باشد، گرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت بیشتر از آن رشد نکند!

2 – زمانی را برای مشاهده قیمت‌ها و رفتار بازار اختصاص دهید.

فقط به خاطر اینکه یک کاهش قیمت جزئی رخ داده اقدام به خرید نکنید. شاید کاهش قیمت همچنان ادامه یابد. به دلیل اینکه می‌ترسید سود بزرگی را از دست دهید اقدام به خرید نکنید، فقط نظاره‌گر بازار باشید، اطلاعات‌تان را بالا ببرید و زمانی که فکر می‌کنید مناسب است دست به خرید بزنید.

از طرف دیگر، زود دست به فروش نزنید، ارزی که در حال رشد است را نگهدارید و یا اینکه وقتی به سود رسیدید بخشی از آن را بفروشید و بخش دیگری را نگهداری کنید. شاید رالی صعودی به تازگی آغاز شده باشد.

توصیه مهم: خودتان ارزها را نگهداری کنید

ویژگی انقلابی ارزهای دیجیتال این است که به فرد در مدیریت دارایی‌اش استقلال می‌دهد.

برای نگهداری بسیاری از ارزها، شما به هیچکس نیازی ندارید. نیازی نیست به کسی اعتماد کنید و یا اینکه از کسی کمک بگیرید. تنها کاری که لازم است انجام دهید، دانلود و نصب یک نرم‌افزار روی دسکتاپ یا موبایل‌تان است که به عنوان کیف پول شما عمل می‌کند.

در صورتی که فقط بیت‌کوین خریده باشید، گزینه‌های زیادی برای نگهداری آن پیش روی شماست. از جمله کیف پول کاغذی، کیف پول سخت‌افزاری، کیف‌پول‌های آنلاین و دسکتاپ و موبایل. این موضوع برای برخی دیگر از ارزهای رمزنگاری شده که شناخته شده هستند نیز صدق می‌کند.

اما برای ارزهایی که شناخته شده نیستند، گزینه‌ها محدود است.

باید در نظر داشته باشید، وقتی خودتان قصد دارید ارز را در کیف پول نگهداری کنید، مسئول امنیت و حفظ آن خودتان هستید. اگر کیف پول روی موبایل‌تان نصب باشد و موبایل‌تان به هردلیلی از کار بیفتد، شاید موجودی ارزتان از بین برود. اگر کامپیوتر شما ویروسی شود و فایل‌های مهمی از کیف پول‌تان پاک شود، ممکن است کل موجودی‌تان را از دست بدهید.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه‌ی غیر ارزی نوعی رمز ارز با ثبات است که پشتوانه‌اش به جای دلار طلا، نفت، بیمه، الماس و فلزات گران‌بها است. ارزهای دیجیتالی که پشتوانه غیر ارزی خصوصاً طلا دارند، مناسب افرادی است که نگران سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی هستند.

در دنیای ارزهای دیجیتال شاهد هستیم که هر لحظه توکنی جدید خلق می‌شود. بعضی از این توکن ها شرایط خوبی را تجربه می‌کنند و طرفداران خاص خود را دارند اما خیلی از آن‌ها نه تنها در بازار مطرح نمی‌شوند، بلکه شکست‌های تلخی را نیز تجربه می‌کنند. رمز ارزها غالباً پشتوانه ارزی دارند و عموماً هم با قیمت دلار معامله می‌شود. در کنار ارزهای دیجیتالی که با دلار قیمت‌گذاری می‌شوند، شاهد هستیم که رمز ارزهایی با پشتوانه غیر ارزی خلق شده‌اند. همراه ما باشید تا با این ارزهای دیجیتال بیشتر آشنا شوید.

ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا

رمز ارزها با پشتوانه طلا به این صورت هستند که یک ارز دیجیتال با مقداری مشخصی طلا مرتبط است و پشتوانه طلای فیزیکی دارند. مثل ارزش یک رمز ارز برابر با یک گرم طلا هست. ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا بیشتر از سایر رمز ارزهایی هستند که پشتوانه غیر ارزی دارند. در خصوص این رمز ارزها باید گفت؛ این ارزهای دیجیتال در گروه رمز ارز با ثبات یا استیبل کوین‌ها (Stablecoin) قرار دارند اما بر خلاف تتر که پشتوانه‌اش دلار است، پشتوانه طلا دارند. به معنای ساده‌تر سرمایه‌گذاران طلای دیجیتال می‌خرند.

کدام رمز ارزها پشتوانه طلا دارند؟

ارزهای دیجیتالی که پشتوانه طلا دارند، مناسب افرادی است که نگران سرمایه‌گذاری در بازار کریپتوکارنسی هستند. هدف اصلی این رمز ارزها رفع موانع مربوط به معامله و نگهداری طلای فیزیکی است. به نوعی سرمایه‌گذار هم در بازار رمز ارزها سرمایه‌گذاری می‌کند، هم در بازار پرمخاطب طلا ورود کرده است.در ادامه با تعدادی از این ارزهای دیجیتال آشنا می‌شویم.

گلد کوین (GLC) و تتر گلد (XAUT)، پکس گلد (PAX Gold)، دیجیکس گلد (DGX)، پرت مینت گلد (Perth Mint Gold)، ملد گلد (Meld Gold)، نشانه طلای نعناع پرت (PMGT) و رمز ارز ایرانی پیمان (PayMon (PMN پشتوانه طلا دارند. رمز ارزهای کم رونق تری مثل AurumCoin، DigixDAO، Hello Gold و Puregold پشتوانه طلا دارند اما مخاطبان زیادی تا به این لحظه نداشته‌اند.

در ایران نیز عرضه و فروش سکه طلا در بانک کارگشایی بانک مرکزی را شاهد بودیم که پیشنهاد شد، رمز ارز ایرانی با پشتوانه طلا ایجاد شود. به این صورت که افراد طلای خود را به بانک بسپارند و بانک در ازای آن به صاحب طلا وام با پشتوانه طلای امانتی فرد دهد. همچنین با عرضه رمز ارز دیجیتال می‌توان به ارزش یک توکن طلا به فرد سرمایه‌گذار ارز دیجیتال داد.

ارز دیجیتال با پشتوانه بیمه

ارز دیجیتال با پشتوانه بیمه در ایران عرضه شد که پشتوانه این رمز ارز سه شرکت بیمه ایران، البرز و رازی است. رمز ارز bzb در ۶ صرافی بزرگ دنیا پذیرفته شده است.

ارز دیجیتال با پشتوانه فلزات گران‌بها

ولادیمیر پوتانین (Vladimir Potanin)، یکی از ثروتمندترین افراد روسیه است و در جایگاه ۵۸ مین فرد ثروتمند دنیا قرار دارد. او موفق شد از بانک مرکزی روسیه مجوز راه‌اندازی ارز دیجیتالی با پشتوانه پالادیوم، کبالت و مس را دریافت کند.

رمز ارز با پشتوانه نفت

در کنار فلزات گران‌بها شاهد هستم که ارزهای دیجیتالی با پشتوانه نفت عرضه شده‌اند. رمز ارز OilCoin پشتوانه طلا دارد و هر واحد از آن معادل یک بشکه نفت است. ونزوئلا نیز می‌خواهد، برای کاهش اثر تورم در این کشور، رمز ارز Petro را با پشتوانه‌ی ۵.۳ میلیارد بشکه نفت خام به بازار معرفی کند.

سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز مدعی است که ایران می‌تواند به تنهایی با همراه با سایر کشورها ارز دیجیتال با پشتوانه نفت بسازد. فناوری که از نظر او می‌تواند جایگزین سوئیفت شود.

رمز ارز با پشتوانه الماس

اولین توکن با پشتوانه الماس‌ یک قیراطی با نام A۱۰۱ از سوی شرکت ققنوس در ایران معرفی شد.

همراهان گسترش نیوز فراموش نکنند که گزارش ارائه شده، سیگنال خرید و فروش نیست و برای افزایش دانش شما در حوزه بلاک چین و ارزهای دیجیتال منتشر شده است.

365668