کنفرانس شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی برگزار شد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه بازدید از نمایشگاه جانبی کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی که در پژوهشگاه برگزار شد، با ابراز خرسندی از ظرفیت های خوب داخلی، گفت: می توان از این ظرفیت ها در توسعه شبکه ملی اطلاعات بهره برد.
تصویر کنفرانس شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌های ارتباطی برگزار شد

به گزارش سایت خبری پرسون، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات،‌ دستاوردهای داخلی در تولید تجهیزات انتهایی چون مودم و آنتن، تجهیزات شبکه انتقال و انواع سوئیچ های مخابراتی و نوری و تجهیزات لایه های مختلف و حتی دیتاسنتر را مایه مباهات برشمرد و خواستار حضور مسئولان و تصمیم گیران در نمایشگاه هایی این چنین شد تا از نزدیک با ظرفیت های داخلی آشنا شده و آینده درخشانی با تکیه بر توان جوانان مستعد داخلی برای کشور رقم بزنند.

وی با تاکید بر اینکه محصولات داخلی نسبت به محصولات مشابه خارجی هیچگونه کمبودی ندارند، خاطر نشان کرد: امکان صادرات این محصولات وجود دارد و در حال حاضر هم در برخی از کشورهای منطقه شاهد استفاده از این محصولات هستیم اما برای توسعه صادرات نهادهای متولی همچون وزارت ارتباطات و اقتصاد و صنعت می توانند با برنامه‌ریزی مناسب به هموار شدن مسیر صادرات کمک کنند تا شاهد حضور حداکثری محصولات ایرانی در بازارهای جهانی باشیم.

زارع‌پور در بخش دیگر سخنان خود شبکه ملی اطلاعات را طرح بزرگی عنوان کرد و گفت: بخش­هایی از این طرح در سال­های اخیر انجام شده است اما بر اساس طرح کلان معماری شبکه ملی اطلاعات که سال گذشته در شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد و ۵۳ کلان پروژه را در برمی گیرد، پیشرفتی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصدی داشته و اگر چه طبق این سند افق ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است در نظر داریم ظرف دو تا سه سال آینده شبکه را بطور کامل محقق کنیم.

وی در عین حال تصریح کرد: شبکه ملی اطلاعات به معنای قطع دسترسی به شبکه جهانی نیست بلکه به معنای این است که ما در داخل کشور یک شبکه پر ظرفیت داشته باشیم و مردم تجربه کاربری بسیار خوبی در آینده داشته باشند.

وزیر ارتباطات از جمله برنامه های این وزارت اجرای طرح fiber to home برای تک تک خانه ها عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح پیچیده و دشوار، فیبرنوری برای تمام منازل در دستور کار قرار دارد و با اجرای آن مردم سرعت­های چند گیگ را تجربه می کنند.

وی عملیات اجرایی این طرح را بسیار دشوار دانست و گفت: نیاز به عزم ملی داریم که دولت سیزدهم در این زمینه مصمم است.

زارع‌پور وجود تجهیزات داخلی را مایه افتخار برشمرد و افزود: همه تجهیزات در داخل وجود دارد و خوشبختانه توانمندی ما در زمینه تولید فیبر به حدی رسیده که صادر هم می کنیم. فقط باید به خودباوری برسیم و به توان جوانان اعتماد کنیم تا آینده درخشانی برای کشور رقم بزنیم.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در حاشیه این کنفرانس، درباره طرح صیانت گفت: برای روز یکشنبه که زمان رسیدگی به طرح صیانت از فضای مجازی است، نماینده خود را معرفی کرده‌ایم و حضور فعالی برای ارتقا این طرح خواهیم داشت.

وی ادامه داد: البته هنوز چیز مکتوبی وجود ندارد و باید کمیسیونی از نمایندگان مختلف برگزار شود تا بتوانند به با کمک دیگر نمایندگان طرحی را تهیه کنند و آن را به تصویب برسانند. اکنون یک پیش نویس تهیه شده که به هیچ وجه به معنای این نیست که باید اجرا شود.

وی گفت: این طرح علاوه بر نقاط مثبت نقاط چالش برانگیزی دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: فارس

365628