پرسون گزارش می‌دهد:

اما و اگرهای بازگشت ایرانیان از خارج به کشور/ آیا گشایشی رخ می‌دهد؟

بحث بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور به ایران همواره از موضوعات داغ و جنجالی بوده است.
تصویر اما و اگرهای بازگشت ایرانیان از خارج به کشور/ آیا گشایشی رخ می‌دهد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، طیف مختلفی از ایرانی‌ها به روش‌های مختلف ایران را ترک کرده‌اند و در نقاط مختلف دنیا زندگی می‌کنند. موضوع بازگشت ایرانی‌ها به ویژه هنرمندان و شخصیت‌های مطرح همواره مورد بحث است و این بار در دولت جدید به این موضوع پرداخته شده است. بازیگران قدیمی که با وقوع انقلاب کشور را ترک کرده‌اند از تمایل خود برای بازگشت به ایران می‌گویند.

البته در دوره‌های گذشته نیز این اتفاق به شکل‌های مختلف رخ داده است. برای مثال رابعه اسکویی، بازیگری که به یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای در ترکیه پیوسته بود به کشور بازگشت و مشکلی بر سر راه نداشت. البته موارد معکوسی نیز وجود دارد، برای نمونه یک خواننده که در خارج از کشور فعالیت دارد؛ هنگام سفر به ایران بازداشت و زندانی شده بود.

رئیسی چه نظری دارد؟

رئیسی از زمان آغاز ریاست جمهوری خود دو بار به موضوع بازگشت ایرانیان خارج از کشور پرداخته است.

رئیس جمهور در گفت‌وگوی ویژه خبری صدا و سیما خطاب به ایرانیان ساکن خارج گفت: "ایرانیان خارج از کشور بدانند، بهترین، امن‌‎ترین و سودآورترین نقطه جهان، ایران اسلامی است."

رئیسی در اولین نشست خبری خود بعد از انتخاب به عنوان رئیس جمهور نیز در این رابطه صحبت کرد و گفت: "همه زمینه‌ها را برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم می‌کنیم؛ آن ها ایرانی هستند و ورود ایرانیان به ایران باید تسهیل شود. سرمایه گذاری در کشور باید توسط ایرانیان باید در اولویت قرار گیرد. امنیت هم کاملا برای این نوع سرمایه گذاری وجود دارد."

چه کسانی نمی‌توانند به کشور بازگردند؟

حلاج‌زاده، رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور نیز در این رابطه می‌گوید: "باید به طور شفاف برای همه ایرانیانی که از کشور خارج شده و پشیمان هستند و یا مشکل دارند اطلاع رسانی شود که ما کمکشان می کنیم بازگردند و هیچ محدودیتی برای آمدن به ایران ندارند. به جز کسانی که مجرم هستند و یا قتلی مرتکب شده و یا کلاهبرداری کرده و پرونده دارند مانند خاوری ها، سایر افراد برای بازگشت هیج مشکلی ندارند و ما وظیفه داریم مسیر بازگشت آنها را هموار کنیم."

قوه قضاییه چه نظری دارد؟

اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه نیز اظهار نظری در این زمینه داشته و گفته است که هیچ ایرانی که تبعه ایران و اکنون در خارج از کشور است، ممنوع‌الورود نیست و منعی برای بازگشت به کشور ندارد.

در این موضوع در حالی که نگاه دولتمردان به سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور و جذب این سرمایه‌ها است؛ مردم به دنبال بازگشت چهره‌ها و شخصیت‌های محبوب خود از میان بازیگران و خوانندگان و یا حداقل تسهیل در رفت و آمد آنان هستند. ضمن این که با وجود اظهارنظر مسئولان کشور، مشخص نیست با بازگشت یک ایرانی به ویژه افراد مشهور در فرودگاه چه اتفاقی برای آنها رخ دهد.

364888