حال و هوای مشهد کربلایی است؛

بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) غرق در ماتم و عزا/ زائران به سوگ نشسته‌اند

همزمان با سالروز شهادت علی ابن موسی الرضا(ع)، حرم منور رضوی غرق در ماتم و عزا است.
تصویر بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) غرق در ماتم و عزا/ زائران به سوگ نشسته‌اند

به گزارش سایت خبری پرسون، همزمان با سالروز شهادت علی ابن موسی الرضا(ع)، حرم منور رضوی غرق در ماتم و عزا است.

در ایام پایانی ماه صفر و از روزهای قبل شهر مشهد به رسم مهمان نوازی مجاورانش، مهیای پذیرایی از زائر و مجاور با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی بوده و اینک زمان پذیرایی فرارسیده است.

در تمامی خیابان‌های منتهی به بارگاه منور رضوی موکب‌هایی برپا شده است و تمامی این موکب‌ها وظیفه خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران را برعهده گرفته‌اند.

جمعیتی از زائران پیاده نیز که البته قابل قیاس با سال‌های گذشته نیست از درب‌های مختلف و از ورودی‌های گوناگون به حرم منور رضوی مشرف می‌شوند و البته در این میان توصیه اکید خادمان بارگاه منور رضوی رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی است.

مشهدی‌ها این روزها از خیر مقدم به زائران حضرت رضا علیه‌السلام با شال عزا در فرودگاه مشهد تا پذیرایی و اهدای ماسک در ایستگاه‌های استقبال از زائر سطح شهر رسم پذیرایی را به جا می‌آورند.

امروز نیز همزمان با سالروز شهادت حضرت رضا(ع) تمامی صحن و سراهای حرم منور رضوی سیاه پوش شده‌اند و زائر و مجاور به سوگ نشسته‌اند.

موکب‌های اربعینی در اطراف حرم رضوی

حال و هوای حرم امام رضا (ع) در آستانه شهادت آن حضرت

برگزاری دسته‌های عزاداری و حتی موکب‌های پذیرایی از زائران طوری شده که انگار در خیابان‌های کربلا قدم می‌گذاری. یکی چای و نوشیدنی گرم می‌دهد و دیگر اصرار دارد تا کمی تأمل کرده و کفش‌هایت را واکس بزند. آن طرف‌تر هم بسته‌های فرهنگی و لوح فشرده مداحی‌های پرطرفدار به زوار می‌دهند و برخی دیگر از موکب‌ها فلش زائران را با مداحی‌های متناسب با این ایام پر می‌کنند.

اختصاص فضای اطراف حرم رضوی به موکب‌ها

در کنار برپایی موکب‌های مختلف در اطراف خیابان‌های منتهی به حرم و به ویژه ورودی‌های حرم امام رضا (ع)، برخی از موکب‌ها که در ایام اربعین به زائران حسینی خدمت می‌کردند، خود را به مشهد رسانده تا به زائران امام رضا (ع) در روزهای پایانی ماه صفر خدمت کنند.

امسال برای اولین بار آستان قدس رضوی با مساعدت و هماهنگی لازم، محدوده اطراف حرم امام رضا (ع) را در اختیار موکب‌ها قرار داده است؛ تا جایی که علاوه بر در مسیرهای زائران امام رضا (ع) از نیشابور و سبزوار، بلکه اطراف حرم امام رضا (ع) همچون میدان فردوسی تا میدان شهدا و ورودی‌های حرم رضوی موکب‌هایی برای پذیرایی از زوار راه‌اندازی شدند که برخی با نوشیدنی سرد و گرم و برخی دیگر با توزیع غذای گرم به زائران خدمت می‌کنند.

خیل جمعیت زائران حرم رضوی و پخش مداحی از موکب‌ها

پخش مداحی‌های ایرانی و عربی در اطراف حرم امام رضا (ع)

همچنین موکب‌هایی برای واکس زدن کفش زوار و سایر خدمات حتی اسکان راه‌اندازی شده است؛ تا جایی که حال و هوای حرم رضوی در ایام شهادت آن حضرت همچون حال و هوای کربلا در ایام اربعین شده است و پخش مداحی‌های ایرانی و عربی در مسیر منتهی به حرم حال و هوای حرم رضوی را کربلایی کرده است.

موکب‌های مختلفی از تهران، اصفهان، تبریز و ... در اطراف حرم مستقر شدند و برخی هم که موکب‌های مشهدی هستند، غذاهای مخصوص مشهد را طبخ و توزیع می‌کنند؛ به طوری که آش شله مشهدی در هر کدام از این موکب‌ها توزیع می‌شود. برخی هم حلوا و خرما به زائران می‌دهند. خادمان حرم امام رضا (ع) هم زائران را با گلاب پاشی به سوی حرم هدایت می‌کنند. زائران سایر کشورها به ویژه عراقی‌ها هم پس از برگزاری موفق مراسم اربعین و پذیرایی از زائران حسینی، به مشهد آمدند و ایرانیان این بار پذیرای زوار خارجی شدند.

راه‌اندازی موکب در خیابان شیرازی اطراف حرم رضوی

یوسف افضلی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات با بیان اینکه امسال بسیاری از موکب‌های اربعینی به دلیل کمبود سهمیه و شروط اعزام امکان تشرف به کربلا را نداشتند، می‌گوید: امسال برخی از موکب‌های اربعینی که نتوانستند به زائران اربعین خدمت کنند، دهه آخر ماه صفر خود را به مشهد مقدس رساندند تا بخشی از دلتنگی‌های خود را در جوار حرم امام رضا (ع) التیام بخشند.

استقرار بیش از 20 موکب برای پذیرایی از زوار امام رضا (ع)

وی از استقرار موکب‌های اربعینی در مسیر زائران و به ویژه اطراف حرم امام رضا (ع) می‌دهد و می‌افزاید: بیش از ۲۰ موکب اربعینی از شهرهای مختلف در ورودی‌های حرم رضوی و همچنین مسیر زائران امام رضا (ع) در آستانه سالروز شهادت آن حضرت راه‌اندازی شده است که البته از این بین، بیشترین سهم را موکب‌های استان خراسان رضوی دارند؛ به طوری که ۱۲ موکب از این استان به زائران حرم امام هشتم خدمت می‌کنند.

افضلی با بیان اینکه موکب‌هایی از شهرهای مختلف همچون اصفهان، تبریز، آبادان، سمنان و تهران در مسیر زائران امام رضا (ع) مشغول ارائه خدمات مختلف هستند، خاطر نشان می‌کند: موکب‌های مستقر در مشهد مقدس تا جمعه در خدمت زائران حرم رضوی خواهند بود.

دیدن ایوان طلا دل خوشیِ یه زائر

در آستانه سالروز شهادت امام رضا (ع) هر لحظه بر تعداد زائران حرم رضوی افزوده می‌شود و موکب‌ها و دسته‌های عزاداری یک به یک وارد حرم امام مهربانی‌ها شده و به عزاداری می‌پردازند. اطراف ضریح حرم امام رضا (ع) نیز همچنان بسته است و زائران از راه دور به امام رضا (ع) سلام داده به زیارت می‌پردازند.

به گزارش فارس، امسال ۵۰۰ موکب اربعینی در مسیر زائران اربعین حضور یافته و به زوار خدمت کردند. اما با توجه به سهمیه‌بندی و محدودیت‌ها امکان حضور همه موکب‌های اربعینی در عراق وجود نداشت. به همین دلیل برخی از این مواکب در مشهد مقدس مستقر شدند.

364174