برگزاری آیین خطبه‌خوانی امشب در حرم امام رضا (ع)

همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) برنامه‌های ویژه‌ و مختلفی از جمله آیین خطبه‌خوانی در حرم نورانی آن حضرت اجرا می‌شود.

تصویر برگزاری آیین خطبه‌خوانی امشب در حرم امام رضا (ع)

به گزارش سایت خبری پرسون، همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) برنامه‌های مختلفی از جمله آیین خطبه‌خوانی، مدیحه‌سرایی، کرسی تلاوت قرآن، شمع گردانی، چهارپایه‌ خوانی و... در این آستان نورانی اجرا می‌شود.

امشب ۱۴ مهر‌ماه و همزمان با شب شهادت امام رضا (ع) آئین خطبه‌خوانی شب شهادت، با حضور محدود خدام رضوی و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی از ساعت ۱۸:۳۰ در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

پخش زنده برنامه‌ها از شبکه‌های مختلف رادیویی و تلویزیونی از جمله اقداماتی است که برای زیارت از راه دور فراهم شده و عاشقان امام رئوف می‌توانند علاوه بر رادیو و تلویزیون از طریق صفحات آستان قدس رضوی در فضای مجازی این برنامه‌ها را به صورت زنده و مستقیم مشاهده کنند.

سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی

در این مراسم حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان قدس رضوی حرم مطهر رضوی به ایراد سخن خواهد پرداخت. خطبه شب شهادت نیز توسط رضا نبوی و حجت‌الاسلام غفاری قرائت می‌شود و مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت (ع) علی ملائکه به مدیحه‌سرایی و ذکر مصیبت می‌پردازد.

همچنین ولی الله کلامی شاعر آئینی کشورمان در مدح و ثنای حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به شعرخوانی می‌پردازد و آئین شمع‌گردانی همراه با ذکر مصیبت با مداحی ذاکر اهل بیت (ع) حاج مهدی رسولی انجام خواهد شد.

برگزاری ویژه برنامه روز شهادت حضرت رضا (ع)

پنج شنبه ۱۵ مهرماه مصادف با ۳۰ صفر سالروز شهادت امام رئوف نیز ویژه برنامه‌ای با عنوان «یا غریب الغربا» از ساعت ۹ در محل ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی با سخنرانی آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی؛ نماینده ولی فقیه در استان خراسان و امام جمعه مشهد برپا می‌شود. امیر عارف مداح و ستایشگر اهل بیت (ع) نیز در این مراسم به ذکر مصیبت و مدیحه‌سرایی می‌پردازد.

اجرای مراسم چهارپایه‌خوانی

برگزاری مراسم عزاداری چهارپایه‌خوانی در محل صحن پیامبر اعظم (ص) با عنوان «حماسه شهادت » نیز از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده ویژه روز شهادت این امام همام است که با حضور مداحانی همچون، میثم مطیعی، مهدی میرداماد، مهدی رسولی، مهدی سروری و جعفر ملائکه و دکلمه‌خوانی امیر حسین کرامتی بعد از نماز ظهر و عصر برگزار می شود.

عزاداری زنان نوغان در روز شهادت

همزمان با سالروز شهادت حضرت رضا (ع) ویژه برنامه «حماسه نوغان» با محوریت عزاداری زنان نوغان در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

این مراسم که در آخرین روز از ماه صفر و مصادف با شهادت ثامن الحجج (ع) حضرت علی بن موسی الرضا (ع) برنامه‌ریزی شده است، با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز می‌شود و در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان به ایراد سخن می پردازد.
همچنین ابوذر بیوکافی؛ مداح و ذاکر اهل بیت (ع) و احمد رضا علوی؛ شاعر آیینی کشورمان در ادامه این مراسم به اجرای مدیحه‌سرایی و شعرخوانی می‌پردازند.

برگزاری مراسم شام غریبان شهادت حضرت رضا (ع)

همزمان با شام شهادت ثامن الحجج (ع) علی بن موسی الرضا (ع)، مراسم شام غریبان با حضور خدام بارگاه منور رضوی در صحن انقلاب حرم مطهر رضوی بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود.

قرائت صلوات خاصه، شعرخوانی و مدیحه‌سرایی از برنامه‌های اجرایی این مراسم است که با حضور هادی الهی؛ قاری برجسته حرم مطهر رضوی، سید رضا یعقوبی آل؛ شاعر آئینی کشورمان، احمد واعظی؛ مداح و ذاکر اهل بیت (ع) و مهدی بهروزیان؛ دکلمه خوان نوجوان برگزار می‌شود.

این مراسم پنجشنبه ۱۵ مهرماه مصادف با ۳۰ صفر از ساعت ۱۸:۳۰ در محل صحن انقلاب اسلامی تدارک دیده شده است. به منظور بهره‌مندی هرچه بیشتر مخاطبان، این ویژه‌برنامه‌ها در شبکه‌های ملی صدا و سیما، صفحات پخش زنده حرم مطهر رضوی در فضای مجازی و رضوی تی وی پخش می‌شود.

منبع: فارس

364136