پرسون بررسی کرد؛

خرید میلیونی سیسمونی / بازار ناخوش کالای نوزاد

یکی از دلایل کاهش زاد و ولد در ایران افزایش هزینه ها برای خانواده هاست، یکی از این هزینه ها خرید سیسمونی یا همان لوازم اولیه نوزاد است که براساس رسم و رسوم لوازم فرزند اول توسط خانواده مادر نوزاد تهیه می شود و این روزها افزایش قیمت و گرانی مشکلات شدید را برای هموطنان به وجود آورده است.
تصویر خرید میلیونی سیسمونی / بازار ناخوش کالای نوزاد

به گزارش پرسون، گرچه در گذشته رسم سیسمونی به این شکل بود که خانواده مادری نوزاد لوازم ابتدایی را تهیه می کردند، اما این روزها لوازم سیسمونی به شکل اولیه نیست بلکه شامل خرید تخت، کمد، انواع گوناگون اسباب بازی، دوچرخه، کالسکه و... می شود که در پی افزایش قیمت ارز در دو سال اخیر این وسایل با افزایش 300 درصدی رو به رو شده و این در حالی است که بازار سیسمونی کاملا راکد شده است.

خبرنگار اقتصادی پرسون به این افزایش قیمت خرید سیسمونی پرداخته است که در ادامه می خوانید:

دلار عامل گرانی

موضوع تنها دلار نیست، افزایش حقوق کارگران، افزایش مالیات، افزایش قیمت بیمه کارگران، افزایش هزینه مواد اولیه، افزایش هزینه بسته بندی و....موجب شده که کالاهای داخلی نیز همسو با کالاهای خارجی با افزایش قیمت مواجه شود.

در تهران چند بورس خرید لوازم سیسمونی وجود دارد، محله عبدل آباد در جنوب تهران یکی از مهم ترین بازارهای سیسمونی به حساب می آید، آن طور که از تردد در خیابان احسانی به عنوان قلب این بازار مشخص است مراجعه کنندگان به این بازار بیشتر از گذشته کاهش پیدا کرده اند.

یکی از فروشندگان سیسمونی در این بازار که خود را علی معرفی کرد، گفت: از زمانی که دلار با افزایش قیمت مواجه شده کالاهای این صنف نیز با افزایش قیمت شدید رو به رو شده است به طوری که کالسکه از 350 هزار تومان با افزایش 3 برابری به مرز یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، البته کالسکه 10 میلیون تومانی نیز دربازار موجود است.

علی افزود: بیشترین گرانی لوازم سیسمونی مربوط به کالاهایی مانند شیشه شیر، پستونک، دما سنج و...است که بیشتر از آن سوی مرز با هزینه دلار تامین می شود و نوسانات قیمتی بالایی پیدا کرده است.

او در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه بخشی از کالاهای سیسمونی توسط تولید کنندگان داخلی تولید می شود بنابراین چرا افزایش قیمت به دلار گره خورده است؟ پاسخ داد: موضوع تنها دلار نیست، افزایش حقوق کارگران، افزایش مالیات، افزایش قیمت بیمه کارگران، افزایش هزینه مواد اولیه، افزایش هزینه بسته بندی و....موجب شده که کالاهای داخلی نیز همسو با کالاهای خارجی با افزایش قیمت مواجه شود.

مردم توان خرید ندارند

پوشک، شامپو، صابون، گوش پاک کن و.... در چند سال اخیر با افزایش قیمت زیادی رو به رو شده است، به طوری که یک خانواده بخواهند همین لوازم را برای یک سیسمونی تهیه کنند باید یک میلیون تومان پرداخت کنند.

یکی دیگر از فروشندگان سیسمونی در بازار عبدل آباد دلایل دیگری را موجب کسادی در بازار سیسمونی می داند، گفت: از یک سو هموطنان با مشکلات مالی بسیار زیادی مواجه هستند و قدرت خریدشان کاهش چشم گیر داشته و موضوع دیگر که بسیار مهم تر است اینکه کاهش زاد و ولد وجود دارد که این امر باعث کاهش شدید خرید لوازم سیسمونی شده است.

او که خود را حسن معرفی کرد، ادامه داد: تخت خواب و کمد بچه تا سه سال پیش با جنس مرغوب بین دو میلیون و 500 هزار تومان تا سه میلیون و 500 هزار تومان در بازار وجود داشت که این روزها این کالا بین هفت میلیون و 500 تا ده میلیون تومان در بازار وجود دارد.

حسن در پاسخ به سوال خبرنگار پرسون در باره اینکه یک سیسمونی کامل برای یک خانواده چه میزان هزینه در بر می گیرد، پاسخ داد: طبیعتا قیمت ها در بازار براساس کیفیت و برند متفاوت است، اما اگر بخواهیم یک کالای معمولی و از جنس داخلی در نظر بگیریم نزدیک به 50 میلیون تا 70 میلیون تومان برای خانواده ها خرج دارد.

این فروشنده سیسمونی در محله عبدل آباد به گرانی مواد ابتدایی کودک نیز اشاره کرد، گفت: پوشک، شامپو، صابون، گوش پاک کن و.... در چند سال اخیر با افزایش قیمت زیادی رو به رو شده است، به طوری که یک خانواده بخواهند همین لوازم را برای یک سیسمونی تهیه کنند باید یک میلیون تومان پرداخت کنند.

وزارت صمت حمایت کند

موضوع این است که کالاهای صنف سیسمونی همواره با نوسانات مواجه بوده است، علت این امر نیز واردات این کالاها از آن سوی مرز است که با نوسانات ارزی و موضوع تحریم ها گره خورده است.

گرچه در داخل کشور کالاهای سیسمونی تولید می شود، اما کارخانه های داخلی نیز با افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین نبود حمایت های لازم مواجه اند، از سوی دیگر قاچاق کالاها از جمله پوشاک بچه گانه بازار داخلی را ربوده است.

اکنون به رغم همه مشکلات مذکور برندها و صنایع مختلفی در این بازار به ایفای نقش می‌پردازند و در حقیقت رقابت میان آنها در تولید محصولات با کیفیت، انتخاب کیفی برای خانواده‌های ایرانی را تا حدودی آسان‌تر کرده اما مشکل اینجاست که معضل اصلی اغلب خانواده‌های ایرانی در شرایط کنونی و به هنگام خرید سیسمونی، کیفیت محصولات مورد نیاز نیست بلکه قیمت آنهاست.

گزارش از: محمد خادمی

363919

مطالب مرتبط