چرا محمد فیلی «شمر» را دوست ندارد؟

محمد فیلی بازیگر سریال «مختارنامه» گفت: وقتی فهمیدم برای شمر مختارنامه انتخاب شده ام با اکراه و ناراحتی آن را پذیرفتم، با خودم کل کل می کردم که نقش است و باید بازی کنی اما ته دلم به این نقش راضی نبود.
تصویر چرا محمد فیلی «شمر» را دوست ندارد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، فیلی با حضور در برنامه «شب نشینی» از حال و هوایش در زمان پذیرش نقش شمر در سریال «مختارنامه» گفت.

وی در سخنانی عنوان داشت: بارها گفته ام از بچگی از شمر بدم می آمد و فکر نمی‌کردم موقعی قرار باشد این نقش را بازی کنم. دوست داشتم در مختار کار کنم، وقتی مرا صدا کردند فکر می کردم هر نقشی را به من بدهند غیر از شمر. در آن زمان بیشتر کارهای طنز می کردم وقتی به دفتر مهندس فلاح رفتم آقای میرباقری گفت "بالاخره شمر من هم آمد" اما این حرف او بیشتر برایم یک شوخی بود. وقتی صحبت کردیم فهمیدم برای شمر مختارنامه انتخاب شده ام. با اکراه و ناراحتی آن را پذیرفتم، با خودم کل کل می کردم که نقش است و باید بازی کنی اما ته دلم به این نقش راضی نبود.

وی تصریح کرد: برای ایفای نقش در لباس شمر مختارنامه شجاع نبودم بلکه ترسو هم بودم چون نگرانی برای بازی کردن این نقش زیاد بود. ترس از برخورد مردم نداشتم چون در تعزیه دیده بودم که با مخالف خوان ها چطور برخورد می کردند و حتی گاهی بچه ها با تیر و کمان دو شاخه آن ها را هدف قرار می دادند. دو هفته ابتدایی را با اکراه کار کردم اما بعد از آن اراده ام جمع شد، انگیزه گرفتم و کار را ادامه دادم.

بازیگر سینما و تلویزیون درباره حس و حالش در شروع جنگ افزود: آن روزها جنگ را تجربه نکرده بودیم، فرزندانم کوچک بودند و فقط در فیلم های خارجی جنگ را دیده بودیم و برایمان تخیلی بود. وقتی جدی بودن و جنگ ناجوانمردانه و تعداد کشته ها و وضعیت اسفبار آن زمان را دیدم خودم فیلمی را به نام «گشتی ها» کار کردم و نقشی داشتم که باعث شد شناخته شوم و به تهران بیایم.

وی ادامه داد: نقش یک افسر عراقی را در آن فیلم بازی کردم. هرچند نقشم گرفت ولی خودم از آن بدم می آمد. فیلم احمدجو به نام «شاخه های بید» آدمی با ظاهری شبیه به من میخواست چون با فیلم بردار رفیق بودم مرا صدا کردند و آن فیلم را هم کار کردم و بعد از آن فیلم طنز «قصه روستایی» را بازی کردیم و احمدجو به من قول داد با نقش خوبی که در کارهای بعدی به من می دهد این بی علاقه بودنم به نقش های قبلی را جبران کند که بعد «روزی روزگاری» را به من پیشنهاد داد.

فیلی در پاسخ به این سوال که چرا تا کنون در نقش رزمنده بازی نکرده است بیان کرد: من معتقدم اگر قرار باشد رزمنده را بازی کنیم باید اول خودسازی و تزکیه نفس کنیم. رزمنده جایگاه خاص و ویژه ای دارد که همه نمی توانند این جایگاه را داشته باشند. این ها شهید می شوند و به آن درجه رفیع می رسند؛ با خلوص نیت می روند و ما ها اگر نقشی بگیریم فقط می توانیم ادای آن ها را در آوریم.

وی ادامه داد: همیشه حسرت می خورم که ای کاش می شد دلاور مردی های آن ها را به درستی تصویر کنیم تا برای نسل های آینده کشور بماند. اینکه چطور جلوی دشمنی که چیزی نمی‌فهمید ایستادند و با ایمان و عشق رفتند و خدا شناس و وطن پرست بودند.

این بازیگر برجسته اظهار داشت: جنگ تحمیلی علیه ما باعث شد بسیاری از عراقی ها به سمت ایران جذب شوند. آن موقع عراق یک سیستم بعثی بود و نظام خاصی بود که با نظام کنونی عراق بسیار متفاوت است.

بازیگر برجسته تلویزیون ایران گفت: کرونا همه مردم را به قول شیرازی ها گوتروم کرده است یعنی همه را لای منگنه قرار داده است. جمعیت زیادی از دوستان صمیمی ام را در کرونا از دست دادم مثل سیامک اطلسی، علی سیلمانی، کریم اکبری مبارکه، بیژن افشار، پرویز پور حسینی که با آن ها خاطرات شیرینی داشتم.نمی دانیم کی می توانیم بدون ترس از کرونا کارمان را انجام دهیم و زندگی کنیم.

فیلی با اشاره به اینکه ۵۰ میلیون نفر در کشور واکسن دریافت کرده اند، بیان کرد: مخالفان واکسن زدن نباید مزاحمت برای دیگران ایجاد کنند باید کمک کنند تا این ویروس در مملکت ریشه کن شود.
وی درباره وضعیت کاری‌اش در دوران کرونا ادامه داد: کار رعد و برق از اوایل سال ۹۹ شروع شد تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ هیچ کدام از اعضای گروه کرونا نگرفتند.

بازیگر تلویزیون راز ماندگاری مختارنامه را اینگونه تبیین کرد: فاخر بودن اثر آن را ماندگار کرده است. مختارنامه شبیه یک دیوان شعر است و دیالوگ های آب برای من مانند ابیات شعر بود. همه بچه های گروه خوب کار کردند و به عقیده من وقتی همه افراد دلی برای یک اثر انرژی بگذارند آن کار ماندگار می شود.

فیلی وضعیت کاری کنونی‌اش را توضیح داد و اظهار داشت: در حال حاضر نقش کوچکی در گیلدخت بازی کردم و حالا هم با آقای اطیابی دارم ناجورها را کار می کنم.

وی به علاقه‌مندانی که دوست دارند وارد عرصه بازیگری شوند توصیه کرد: صفحه تلویزیون وسوسه انگیز است و همه دوست دارند دیده شوند اما دیده شدن بدون محتوا بی فایده است؛ باید بر روی کارها و سبک های مختلف مطالعه کنند و برای بالا بردن مهارتشان فیلم های خوب را ببینند و کلاس های آموزشی بروند. پایه و الفبای بازیگری به خاطر سختی کار در تئاتر است. در سینما به اعتقاد من چهره چندان مهم نیست باید سبک های مختلف را بشناسند و باید لحظاتی که می خواهد بازی کنند را با تمام وجود حس کنند تا بتوانند به مقصود برسند. اینکه فقط عاشق بازیگری باشیم کافی نیست.
بازیگر سریال «تفنگ سر پر» گفت: همه انسان ها از ابتدای تولد بازیگر هستند فقط باید آن را کشف کنند و پرورش دهند.

فیلی تصریح کرد: ما بازیگر هستیم قرار نیست وقتی نقش منفی هستیم در زندگی هم منفی باشیم. خیلی ها را داشتیم نقش منفی بازی می کردند اما از انسانیت آن ها درس می گرفتیم برخی ها هم بودند که نقش مثبت بودند اما جواب سلام آدم را نمی دادند. این ها درگیر غرور و خودخواهی هستند که وقتی کسی می خواهد بازیگر شود باید آن غرور و خودخواهی را کنار بگذارد.

وی افزود: ما از متن همین مردم و از بین جامعه هستیم. مردم هنرمندان را هدایت می کنند و اگر دور خود حصار بکشیم دیگر نمی توانیم توسط مردم هدایت شویم.

برنامه «شب نشینی» از دوشنبه تا جمعه هر هفته ساعت 23:30 به وقت تهران و 21 به وقت وین بر روی آنتن شبکه جهانی جام جم می رود. محمد سلوکی و عبدالرضا امیراحمدی مجریانی هستند که هر کدام در شب‌های مختلف برای مخاطبان فارسی زبان سراسر دنیا «شب نشینی» را اجرا می کنند و تهیه کنندگان این برنامه نیز کاوه امیری جاوید و یوسف بچاری هستند.

منبع: فارس

362827