رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان:

تدوین و تصویب حقوق کودک و نوجوان دغدغه جامعه بین المللی است

خزعلی گفت: تدوین و تصویب کنوانسیون حقوق کودک حاکی از دغدغه جامعه بین‌المللی در زمینه حقوق کودک است.

تصویر تدوین و تصویب حقوق کودک و نوجوان دغدغه جامعه بین المللی است

به گزارش سایت خبری پرسون، نشست خبری ابلاغ سند ملی حقوق کودک و نوجوان صبح امروز ۶ مهر با حضور خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی در این مراسم اظهار کرد: سند ملی حقوق کودک و نوجوان مصوبه سال ۹۷ است که در شهریور ۱۴۰۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.

او افزود: کودکان و نوجوانان سرمایه‌­های جامعه هستند و جایگاه آنان در دیدگاه اسلامی بسیار متعالی است. در طول چند دهه اخیر، موضوع حقوق کودک در عرصه بین‌المللی نیز محور توجهات نهاد‌های بین‌المللی و دولت‌ها قرار گرفته است.

خزعلی تصریح کرد: تدوین و تصویب «کنوانسیون حقوق کودک» حاکی از دغدغه جامعه بین‌المللی در زمینه حقوق کودک است که جمهوری اسلامی ایران نیز به این پیمان نامه بین‌المللی به‌طور مشروط ملحق شده است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی ادامه داد: با توجه به عدم تعیین شروط و ضرورت سندی واحد که با یکپارچگی و انسجام، اصول سیاست‌ها و مبانی حقوقی کودک در ابعاد تربیتی، فرهنگی، بهداشتی، قضایی و حقوقی موجب وفاق و وحدت نظر مسئولین و نظام اسلامی شود و در چارچوب اقدام ملی ۳۴ از راهبرد کلان ۳ نقشه مهندسی فرهنگی کشور مبنی بر «تدوین سند ملی کودک و نوجوان مبتنی بر آموزه‌ها و معارف اسلامی» و برای ارائه الگوی اسلامی– ایرانی در حوزه حقوق کودک و نوجوان؛ این سند به تصویب رسید.

خزعلی گفت: کودکان و نوجوانان سرمایه­‌های جامعه هستند و جایگاه آنان در دیدگاه اسلامی بسیار متعالی است. آموزه­‌های اسلامی تمام زوایای حقوق کودکان چه پیش از تولد و چه پس از آن را در ابعاد فرهنگی، آموزشی، تربیتی، اجتماعی، اقتصادی و حقوقی تبیین کرده و در راستای حقوق خصوصی و حقوق کیفری ایشان ابوابی را مطرح کرده است.

او بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، قانون­گذار با عنایت به تعالیم اسلام و اهمیت دوران خردسالی به موضوع حقوق کودکان به طور خاص توجه کرده است. در این راستا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جهت‌­گیری‌هایی اساسی در زمینه­‌های مختلف، از جمله آموزش و پرورش رایگان و همگانی در همه­ی سطوح، به‌ویژه برای کودکان را مطرح کرده است.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی اضافه کرد: دولت موظف است برای بهره‌مندی کودک و نوجوان از خانواده مشروع، قانونی و شایسته کلیه اقدامات و حمایت‌های لازم را انجام داده و از خانواده در مقابل زمینه‌های بروز ضعف، نابسامانی و از هم‌پاشیدگی، حفاظت کند و در قالب ظرفیت‌ها و منابع خویش، از تأمین مراقبت و رشد کودک و نوجوان در خانواده، حمایت کند.

او با بیان اینکه حق هویت از مصوبه سند ملی حقوق کودک و نوجوان است، تاکید کرد: کودک از بدو تولد حق نام شایسته، ثبت تولد نزد مراجع ذی ربط، تابعیت، شناخت والدین و بستگان نسبی، سببی و رضاعی خود را دارد.

خزعلی بیان کرد: دولت­ وظیفه دارد بر حفظ حق نسب کودک در ولادت‌های ناشی از روش­‌های نوین باروری (از قبیل: تلقیح مصنوعی، رحم جایگزین، اهدای جنین و ...) نظارت کند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی بیان کرد: طفل متولد از رابطه­‌ی خارج از نکاح و نیز کودک دارای نسب ناشناس در چارچوب شرع دارای حقوق مندرج در این سند است.

خزعلی گفت: کودک و نوجوان حق آشنایی با ارزش‌­ها و نقش­های جنسیّتی خویش را دارا است و باید به او برای پاسداری از این ارزش­‌ها کمک شود.

او تاکید کرد: کودک و نوجوان حق آشنایی و حفظ هویتِ اسلامی و ایرانی از جمله زبان و خط فارسی را دارد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی بیان کرد: کودک و نوجوان در استفاده از زبان، گویش، پوشش و اجرای آداب و سنت­‌های قومی و محلی با رعایت موازین اسلامی، قوانین و انسجام ملی آزاد است.

خزعلی اضافه کرد: هویت دینی کودک تابع دین رسمی والدین است و در صورتی که یکی از والدین مسلمان بود دین کودک تابع دین او خواهد بود.

او بیان کرد: کودک و نوجوان حق «با خانواده بودن» را دارد و نباید از خانواده خود جدا شود مگر در مواردی که با تشخیص دادگاه صالح و با رعایت مصلحت و غبطه او، بودن در خانواده مخلّ سلامت جسمانی یا روانی و یا موجب انحراف اخلاقی وی باشد. در مواردی که خانواده فاقد شرایط مناسب برای نگهداری و رشد کودک یا نوجوان است دولت موظف است با تدابیر شایسته و به موقع نسبت به رفع مشکل خانواده اقدام کند.

خزعلی گفت: برای سرپرستی از کودکان و نوجوانان بی­‌سرپرست و یا دارای سرپرست فاقد صلاحیت، بستگان صالح، خانواده‌های داوطلب دارای صلاحیت و نهاد‌های صالح اجتماعی به ترتیب دارای اولویت می‌باشند. در هر صورت رعایت غبطه و مصلحت کودک و نوجوان با حمایت و نظارت دولت و دادگاه صالح لازم است.

او اضافه کرد: کودک و نوجوان حق ملاقات و ارتباط با والدین و بستگان خویش را دارد، مگر در مواردی که اعمال چنین حقی منافی غبطه و مصلحت او باشد. در مواردی که بنا بر حکم دادگاه صالح جداسازی وی از والدین یا یکی از آن‌ها ضروری باشد، او از این حق محروم نخواهد بود مگر در مواردی که این امر سلامت جسمی، روانی و اخلاقی کودک یا نوجوان را به مخاطره اندازد.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی گفت: والدین باید کودک و نوجوان را نسبت به برقراری ارتباطات شایسته خانوادگی و اجتماعی از جمله روابط صمیمی با خواهر و برادر و سایر بستگان هدایت کنند کودک و نوجوان در احترام به والدین، اطاعت از دستورات مشروع آن‌ها و رفتار نیکو با سایر اعضای خانواده با توجه به میزان رشد، مسئول هستند.

او افزود: کودک و نوجوان حق بهره­‌مندی از محبت و رفتار شایسته والدین به نحو عادلانه و متناسب با نیاز‌های مراحل رشد عاطفی را دارد. دولت موظف به اتخاذ تدابیر لازم و برنامه­‌های آموزشی در این باره است. والدین یا سرپرست قانونی باید کودک و نوجوان را با مراعات مصالح و منافع او و در پرتو ارزش‌­های اخلاقی و احکام شرعی متناسب با مراحل مختلف رشد فکری، روانی و عاطفی او و منطبق با هویت جنسیتی وی، با همکاری یکدیگر تربیت نمایند و زمینه‌­ها و عوامل مؤثر در ایجاد رذائل اخلاقی را در خانواده از بین ببرند.

خزعلی بیان کرد: والدین باید کودک و نوجوان را برای بالندگی و خودکفایی و نیز مسئولیت پذیری متناسب با رشد فکری او تربیت کنند.

او اضافه کرد: والدین در تربیت کودک و نوجوان از حق اعمال نظارت و دخالت بر رفتار او برخوردار بوده و حق دارند با استفاده از شیوه­‌های تشویقی و در موارد لزوم بازدارنده با رعایت مصلحت و در چارچوب ضوابط شرعی عمل کنند.

خزعلی بیان کرد: کودک و نوجوان از حق سلامت جسمی و روانی و نیز بهره مندی از استاندارد بهداشت و زندگی سالم و تسهیلات لازم برای درمان بیماری و توانبخشی برخوردار است.

او گفت: والدین و دولت باید در جهت مراقبت‌های دوران بارداری و حفظ سلامت جنین و جلوگیری از تعرض و آسیب به آن اقدامات شایسته را به عمل آورند.

خزعلی گفت: کودکان و نوجوانان را نمی‌­توان موضوع تحقیق و آزمایش‌های پزشکی قرار داد، مگر در صورت نیاز برای سلامت و حیات آنان با رعایت ِموازین پزشکی، حقوقی و اخلاقی و رضایت، ولی یا سرپرست قانونی وی. تا زمانی که می‌­توان آزمایش­های پزشکی را روی بزرگسالان انجام داد، نباید روی کودک و نوجوان این آزمایش­‌ها انجام پذیرد.

خزعلی بیان کرد: دولت­ موظف است برای برخورداری کودکان و نوجوانان از تسهیلات بهداشتی و خدمات درمانی استاندارد، به‌منظور پیشگیری از بیماری­‌ها و درمان بیماری‌­های جسمی و اختلالات روانی، اقدامات ذیل را به عمل ­آورد:

الف) پیش ­بینی و اجرای برنامه­‌های لازم برای کاهش میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان.

ب) پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری­های ارثی یا خطرناک از طریق مشاوره و انجام آزمایش پزشکی قبل از ازدواج وتقویت مراکز مشاوره ژنتیک.

ج) تأمین مراقبت پزشکی پیشگیرانه، کنترل بیماری و سوء‌تغذیه و نیز فراهم نمودن مراقبت بهداشتی لازم برای مادران در دوران بارداری، زایمان و شیردهی.

د) ارتقای آگاهی والدین در خصوص رفتار‌های خطرناک آنان برای سلامت کودک و نوجوان از جمله مصرف مواد مخدر و مسکرات و دیگر مواد مضر.

ه) ترویج تغذیه نوزادان با شیر مادر.

و) پیشگیری از معلولیت و بیماری کودکان از طریق واکسیناسیون، شناسایی زودهنگام و پیشگیری از پیشرفت آن‌ها و در صورت امکان درمان آن‌ها.

ح) اقدامات لازم برای کاهش حوادث و مخاطرات نسبت به کودکان و نوجوانان و توجه به ایمنی آنان در محیط خانه، مراکز نگهداری و آموزشی و اجتماع.

ط) مبارزه با سوء­تغذیه و بیماری­ها در چارچوب مراقبت‌های بهداشتی اولیه از طریق استفاده از فناوری روزآمد و فراهم نمودن مواد غذایی مقوی و حلال، آب آشامیدنی سالم، هوای سالم و مقابله با خطرات ناشی از آلودگی محیط زیست.

ی) حمایت حقوقی و قضایی از زنان شاغل باردار و شیرده و ایجاد تسهیلات شغلی متناسب با مسئولیت­‌های مادری

ک) حمایت ویژه از کودکان و نوجوانان دارای بیماری­های خاص.

ل) توسعه عدالت بهداشتی ـ درمانی برای تضمین سلامت کودکان و نوجوانان در سراسر کشور

خزعلی تاکید کرد: هر کودک و نوجوان حق دارد در یک محیط سالم زندگی نماید. دولت و جامعه باید تمام اقدامات لازم را جهت حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست سالم برای نسل کنونی و نسل­های آتی به عمل آورند.

او گفت: کودک و نوجوان از حق عفت و سلامت جنسی از طریق حفظ حریم­های جنسی و جلوگیری از دسترسی به محرک­‌های جنسی، محافظت از او در مقابل تعرضات جنسی، پیشگیری از رفتار‌های حرام جنسی و درمان اختلالات جنسی بهره‌مند هستند.

خزعلی اضافه کرد: کودکان در آستانه بلوغ، از حق آگاهی از احکام شرعی و فراگیری مهارت‌های مرتبط با بهداشت جنسی در چارچوب موازین شرعی و اخلاقی، متناسب با جنسیت خود برخوردارند. خانواده و دولت وظیفه دارند با رعایت حریم­‌های جنسی و عفاف از هوشیارسازی زودهنگام غریزه جنسی آنان پیشگیری کنند.

رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده و کارشناس حقوقی گفت: کودکان و نوجوانان معلول جسمی و ذهنی، حق بهره­‌مندی از پرورش استعداد‌ها و توانمندی­‌ها و تسهیل مشارکت فعال و مؤثر در عرصه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی را دارند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

352552