قیمت نفت در بالاترین سطح قرار گرفت

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات با 84 سنت معادل 1.1 درصد افزایش به 78 دلار و 9 سنت رسید.
تصویر قیمت نفت در بالاترین سطح قرار گرفت

به گزارش سایت خبری پرسون، در حالی که اختلال در تولید جهانی نفت موجب شده تا شرکت های انرژی اقدام به برداشت از ذخایر نفت خام خود کنند، قیمت نفت روز جمعه به بالاترین رقم حدود سه سال گذشته رسید و سومین رشد هفتگی متوالی را به ثبت رساند.

با این وجود آغاز فروش نفت از محل ذخایر دولت چین سبب شد تا رشد قیمت اندکی محدود شود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با 84 سنت معادل 1.1 درصد افزایش به 78 دلار و 9 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هم درپایان معاملات دیروز با 68 سنت معادل 0.9 درصد رشد به 73 دلار و 98 سنت رسید.

این بالاترین رقم پایانی ثبت شده برای نفت برنت از اکتبر 2018 بیشترین رقم پایانی نفت خام آمریکا از جولای 2021 بود.

همچنین نفت برنت سومین رشد هفتگی متوالی و نفت وست تگزاس اینترمدییت پنجمین افزایش هفتگی متوالی خود را به ثبت رساند که علت اصلی آن اختلال گسترده در تولید خلیج مکزیک پس از وقوع طوفان آیدا در اواخر ماه آگوست بوده است.

لوئیز دیکسون تحلیلگر بازارهای نفت در موسسه ریستاد انرژی گفت: «قیمت های نفت یک هفته افزایشی دیگر را پشت سرگذاشتند. به نظر می رسد که بازار خود را برای تاثیر بلندمدت اختلال در عرضه آماده کرده و احتمالا تامین نیاز پالایشگاه ها موجب کاهش حجم ذخایر نفتی خواهد شد.»

برخی اختلال ها ممکن است ماه ها تداوم یابد و همین مسئله سبب کاهش شدید ذخایر نفت آمریکا و کل جهان شده است.

پالایشگاه های آمریکایی تلاش دارند با استفاده از نفت عراق و کانادا جای خالی نفت خلیج مکزیک را پر کنند.

در عین حال گزارش ها حاکی است به دلیل کاهش سرمایه گذاری و تاخیر در عملیات تعمیر و نگهداری در دوره کرونا، برخی از اعضای گروه اوپک پلاس برای افزایش تولید خود با مشکل مواجه شده اند.

روسیه گفته همچنان یک تامین کننده قابل اتکای نیازهای انرژی در بازار جهانی به شمار می رود. ایران هم که خواستار افزایش صادرات نفت است گفته خیلی زود مذاکرات احیای برجام را از سر خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

351889