تقوامنش در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

ضرورت استفاده صحیح از منابع سرشار نفتی کشور به نفع صنایع پایین دستی

در شرایط کنونی صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر که علاوه بر رفع نیاز ارزی کشور، جهش رشد اقتصادی کشور را شتاب بخشد، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
تصویر ضرورت استفاده صحیح از منابع سرشار نفتی کشور به نفع صنایع پایین دستی

فرهاد تقوامنش تحلیلگر ارشد صنایع پتروشیمی و انرژی در گفت وگو با پرسون گفت: در کشور با سیاست گذاری صحیح بایستی مزیت نسبی کالاهای پتروشیمی را به شالوده‌ای برای توسعه صنایع پایین دستی رقابتی و صادراتی در ابعاد چند ده میلیاردی تبدیل نمود.

وی افزود: آیا نمی‌توان با برنامه ریزی و سیاست گذاری صحیح جلوی صادرات برخی مواد خام پتروشیمی که واحدهای تولیدی پایین دستی پتروشیمی همچون صنایع پلیمری و نساجی که به شدت نیازمند آن هستند را گرفت.

تقوامنش ادامه داد: در شرایط کنونی صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر که علاوه بر رفع نیاز ارزی کشور، جهش رشد اقتصادی کشور را شتاب می‌بخشد، از اهمیت بسزایی برخوردار است. بایستی با برنامه‌ریزی صحیح، اصولی و علمی صادرات محصولات پتروشیمی که نوعی خام فروشی است را به سمت تامین نیاز صنایع پایین دستی داخل که محصولات صادراتی و با ارزش افزوده بالاتر تولید می‌نمایند هدایت نمود تا برای تامین آن دلالی در بازار صورت نگیرد و یا تولیدکننده داخلی به موجب رقابت با سایر تولیدکنندگان مشابه در بورس کالا مجبور به خریداری مواد اولیه بالاتر از قیمت‌های جهانی نشود تا بتوان از این پتانسیل و مزیت نسبی نفت و گاز کشور به نفع مصالح عمومی کشور استفاده نمود.

351815