کارشناس مسائل حقوقی و قضایی در گفت وگو با پرسون:

کاهش بروکراسی اداری مهم‌ترین دستاورد یکپارچه‌سازی دستگاه قضا و تجمیع ارائه خدمات

اگر دستگاه قضا بتواند سازوکاری تئوریزه کند که دستگاه‌های اجرایی و قضایی بتوانند در خصوص پرونده‌هایی که منوط به رسیدگی در یک مرجع ابتدایی است، با هم تعامل کنند به نحوی که مردم درگیر نباشند و خود مراجع بتوانند در بستر امورات داخلی خود این تعاملات را برقرار کنند، بروکراسی حداقل می‌شود.
تصویر کاهش بروکراسی اداری مهم‌ترین دستاورد یکپارچه‌سازی دستگاه قضا و تجمیع ارائه خدمات

شهاب اقبال کارشناس مسائل حقوقی و قضایی در گفت وگو با سایت خبری پرسون، در خصوص مؤلفه‌های موردنیاز برای یکپارچه‌سازی دستگاه قضا و دستاوردهای آن، بیان کرد: عموم مردم فکر می‌کنند که قوه قضاییه فقط وظیفه رسیدگی به مسائل قضایی را برعهده دارد و فقط شامل محاکم قضایی می‌شود در صورتی که دستگاه‌های ذیل و تابعه قوه‌قضائیه زیاد هستند. به عنوان مثال سازمان ثبت، سازمان امور زندان‌ها، دانشگاه علوم قضایی، سازمان پزشکی قانونی و روزنامه اطلاعات، همگی ذیل قوه قضائیه هستند. این‌که بخواهیم قوه قضاییه را رسیدگی‌های قضایی مبتنی بر رسیدگی قضایی کار ویژه آن را در نظر بگیریم، اشتباه است.

اقبال در ادامه تصریح کرد: صحبت‌های رئیس قوه قضایی از حیث تمرکز بر ارائه خدمات و تجمیع ارائه خدمات به نحوه مطلوب این قاعده را به ذهن متبادر می‌کند که مبتنی بر سند تحول قضایی و در راستای اهدافی که در گام دوم انقلاب نیز ذکر شده است، ضرورت دارد در جهت ارائه خدمات مطلوب و حداکثری به عموم مردم، آن بروکراسی و سازوکارهای غلطی که در دستگاه قضا هرج و مرج ایجاد می‌کرد را از بین ببریم.

وی با اشاره به این‌که مبتنی بر اصل ۱۵۶ که وظایف قوه قضایی ذکر شده است، حل و فصل دعاوی و رفع تظلمات جزء وظایف دستگاه قضایی است، اظهار داشت: حجم پرونده‌های ورودی به دستگاه قضا بسیار زیاد است و اگر این تجمیع ارائه خدمات و تمرکز روی ارائه خدمات نباشد، در مواردی که برای آن‌ها قرار اناطه صادر می‌شود و نیاز است که موضوع در یک مرجع و محکمه دیگری رسیدگی شود، بروکراسی به حداکثر ممکن می‌رسد.

این کارشناس مسائل حقوقی افزود: تمرکز بر ارائه خدمات که رئیس قوه قضائیه بارها به آن تأکید کرده و در سند تحول قضایی نیز ذکر شده است، دائر مدار بر این محتویات است که اگر قرار است خدماتی به مردم ارائه شود در یک بستر مناسب و با قید فوریت انجام شود به نحوی که مشکلی برای مردم پیش نیاید و بروکراسی ایجاد نشود و به اصطلاح زمانی که برای رسیدگی به پرونده اختصاص داده می‌شود به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر دستگاه قضا بتواند سازوکاری تئوریزه کند که دستگاه‌های اجرایی و قضایی بتوانند در خصوص پرونده‌هایی که منوط به رسیدگی در یک مرجع ابتدایی است، با هم تعامل کنند به نحوی که مردم درگیر نباشند و خود مراجع بتوانند در بستر امورات داخلی خود این تعاملات را برقرار کنند، بروکراسی حداقل می‌شود.

شهاب اقبال در پایان گفت: اگر بخواهیم موضوع را از جهت دیگری بررسی کنیم، در بستر گذر زمان از آن اعتبار اولیه خود ساقط می‌شود و به مرور زمان آن ارزش و اهمیت از حیث مالی کاهش پیدا می‌کند. در این مواقع است که دستگاه قضا می‌تواند به طور خاص ورود کند و مشکلات مردم را حل نماید. امیدوام که هر چه زودتر مؤلفه‌هایی که در صحبت‌های رئیس دستگاه قضا بود با آن سازوکاری که معاونین اجرایی دستگاه قضا تئوریزه می‌کنند، عملیاتی شود.

350236