سند ترسیم کیفیت ارتباطات مردمی دستگاه قضا در حال تدوین است

حجت‌الاسلام و المسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه، صبح امروز در مراسم تکریم و معارفه رؤسای کل پیشین و جدید دادگستری قزوین با تاکید بر ضرورت خدمت مخلصانه به مردم، اظهار داشت: هر روز باید خداوند را شاکر باشیم که توفیق خدمت به مردم و گره‌گشایی از امور و مشکلات افراد جامعه را به ما عنایت فرموده است.
تصویر سند ترسیم کیفیت ارتباطات مردمی دستگاه قضا در حال تدوین است

به گزارش سایت خبری پرسون از قزوین، معاون اول دستگاه قضا با اشاره به انتظارات بالای مردم و جامعه از قوه قضاییه و مسئولان قضایی، گفت: در حال حاضر سندی در قوه قضاییه در دست تدوین است که این سند ناظر بر ترسیم کیفیت ارتباطات مردمی دستگاه قضاست و بنای ما آن است که در دوره تحول و تعالی همه امور و اقدامات خود را با پشتوانه علمی و منطقی انجام دهیم و این اقدامات و برنامه‌ها را به جامعه حقوقی و علمی کشور برای نقد شدن عرضه کنیم.

وی بیان داشت: دستگاه قضایی از هرگونه نقد و پیشنهاد در حوزه‌های گوناگون به منظور اصلاح رویه‌ها و رفع ایرادات استقبال می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق گفت: طی حدود سه سال اخیر که مسئولیت ریاست قوه قضاییه به اشخاصی از درون این قوه سپرده شده است و در دوره اخیر که حجت‌الاسلام والمسلمین اژه‌ای پرچم عدالت را به دست گرفته، مردم از اقدامات جهادی قوه قضائیه استقبال کرده‌اند و آن‌ها نسبت به دستگاه قضایی خوش‌بین شده‌اند؛ لذا این حرکت جهادی و امیدآفرین باید استمرار یابد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: امروز مسئولیت ریاست قوه قضاییه بر عهده فردی است که چهل سال از عمر خود را در نظام قضایی کشور صرف کرده است و من شاهدم که ریاست قوه قضاییه مجدانه برای پیشبرد امور و ارتقای سطح نظام قضایی کشور درحال تلاش است و ایشان اصطلاحاً روز تعطیل و غیرتعطیل ندارد و از صبح زود تا پاسی از شب مشغول کار و خدمت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق در ادامه با تکریم حجت‌الاسلام والمسلمین قدرتی رئیس کل پیشین دادگستری قزوین، گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین قدرتی شخصیتی پرتلاش و جهادگر هستند و ما از تلاش‌های وی در دوره تصدی ریاست کل دادگستری قزوین تقدیر می‌کنیم و برای وی در سمت جدید معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه که جایگاه مهمی است آرزوی توفیق داریم.

معاون اول دستگاه قضا همچنین با اشاره به سوابق شعبانی رئیس کل جدید دادگستری قزوین، گفت: آقای شعبانی با سابقه حدود ۲۵ سال کار قضایی، تجربیات فراوانی در امور قضایی و حقوقی دارد و وی سال‌های متمادی خدمت خود را در قم سپری کرده و در دوره‌ای نیز معاون قضایی دادگستری قم بوده و در حدود سه سالی هم که ریاست محاکم دادگستری قزوین را بر عهده داشته، اقدامات مفیدی را انجام داده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق در ادامه عنوان کرد: یکی از شاخصه‌های بسیار مهمی که ریاست قوه قضاییه نسبت به آن توجه داشتند، این است که نه تنها در خصوص قزوین بلکه به‌طور کلی تا جایی که ممکن است در جابه‌جایی روسای کل، رئیس کل دادگستری را از داخل همان استان انتخاب کنیم.

معاون اول قوه قضاییه خاطرنشان کرد: الحمدالله آقای شعبانی شاخص‌های مربوط به ریاست کل دادگستری را داشتند؛ امیدواریم که همچنان در کار خود موفق باشند. با توجه به هماهنگی و همدلی که در استان حاکم است، بتوانند این مسئولیت را به‌خوبی انجام دهند و انجام وظیفه کنند.

وی با اشاره به انتظارات قوه قضاییه از رئیس کل دادگستری استان قزوین گفت: انتظاری که ریاست قوه قضاییه از روسای کل و مدیران کل دادگستری‌ها دارند در ابتدا ضرورت حاکم شدن نگاه تحولی در مدیریت استان مورد توجه است. برنامه‌ریزی با خود رئیس کل دادگستری است و نباید منتظر باشند تااز مرکز برنامه تدوین و ارائه شود که در جای خود این اقدام انجام خواهد شد؛ اما انتظار آن است که زمانی‌که آقای شعبانی مسئولیت را پذیرفتند، اتاق فکری تشکیل دهند و از فکر نخبگان استانی، مدیران استانی، امام جمعه محترم و نماینده محترم، ولی فقیه در استان حسب مورد برای مدیریت بهینه استان استفاده کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق در ادامه با تاکید بر تمرکز بر پیشگیری از وقوع جرایم و تخلفات و کاهش ورودی پرونده عنوان کرد: منتظر نباشیم که دائما پرونده تشکیل و رسیدگی شود؛ زمانی که جرمی رخ می‌دهد، حتما باید پرونده تشکیل و رسیدگی شود، اما باید مقداری تمرکز خود را روی چرایی انجام جرم بگذاریم و آن گلوگاه را ببندیم و نگذاریم که اساسا جرمی اتفاق افتد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: اگر امروز آقای شعبانی مسئولیت دادگستری را عهده می‌گیرند، زمانی موفق هستند که یک‌سال دیگر بگویند با اقدامات انجام شده و همکاری دستگاه‌های مربوطه به‌طور مثال جرم سرقت کاهش داشته‌است؛ البته تمامی این موارد مربوط به دادگستری نیست.

وی با تاکید بر توجه ویژه به موضوع حمایت از تولید و اشتغال و تلاش در جهت رفع موانع تولید اظهار کرد: اساسا افتخار نمی‌کنیم که مدیرعامل یک شرکت یا کارخانه در پی تخلف یا جرمی جلب شود؛ البته زمانی که مرتکب جرم شد این اتفاق باید رخ دهد؛ اما هنر آن است که به‌گونه‌ای موضوع مدیریت شود که این مدیر هم موفق باشد و هم زمینه لغزش برای او فراهم نشود و اگر احیانا لغزشی اتفاق افتاد، گاهی اوقات بد عمل می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق در ادامه اذعان کرد: به‌طور مثال زمانی که مدیر یک کارخانه مرتکب تخلف یا جرمی شد، اولین کاری که انجام می‌دهیم این است که درب کارخانه را می‌بندیم و برای کارگران مشکل ایجاد می‌شود؛ در حالی که آن کارگر اصلا خبر ندارد که چه اتفاقی رخ داده است. باید در این زمینه الگو گرفت و دید که در سایر کشور‌ها چگونه رفتار می‌کنند. تخلف و جرم یک مدیر نباید منجر به بیکار شدن کارگران شود.

معاون اول قوه قضاییه در پایان گفت: از آقای شعبانی انتظار دارم ظرف هفته‌های آتی یک برنامه عملیاتی برای کاهش پرونده‌ها به‌صورت زمان‌بندی شده تدوین کنند و به بنده بگویند که دادگستری را با چه وضعیتی تحویل گرفتند و برنامه وی در سه ماهه آینده برای بهبود وضعیت چیست.

در ادامه رییس کل سابق دادگستری استان قزوین گفت: دستگاه عدلیه استان با توان همه جانبه همکاران قضایی و اداری در حوزه ستاد اقتصاد مقاومتی، حفظ حقوق بیت المال، حبس زدایی و ... اقدامات مطلوبی داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی ضمن اشاره به عملکرد دادگستری استان در حوزه درخواست اجرای ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری اشاره کرد و افزود:به همین مورد بسنده می‌کنم که از ۵ هزار تقاضای اعمال ماده ۴۷۷ از سوی اصحاب دعوی تنها ۱۹۴ پرونده خلاف شرع تشخیص داده شد، که این امر بیانگر اتقان آرا صادره بوده و نشانگر آن است که قضات در استان در صدور رای مقید به قانون و موازین شرعی هستند.
در پایان از زحمات حجت الاسلام قدرتی تقدیر و علی شعبانی به عنوان رییس کل جدید دادگستری استان منصوب شد.

349640