پرسون گزارش می‌دهد:

واکنش‌های مختلف به درخواست محاکمه روحانی

اقشار مختلفی از نمایندگان مجلس گرفته تا طلاب خواستار محاکمه حسن روحانی، رئیس جمهور سابق می‌باشند.
تصویر واکنش‌های مختلف به درخواست محاکمه روحانی

به گزارش سایت خبری پرسون، بحث درخواست محاکمه روحانی موضوع جدیدی نیست؛ اما همچنان مطرح است. افراد و اقشار مختلفی روحانی، رئیس سابق دولت های یازدهم و دوازدهم را مستحق محاکمه و مجازات به دلیل اقدامات و مشکلات ایجادشده برای کشور در دوران ریاست جمهوری وی می‌دانند. برخی از طلاب، روحانیونی مانند پناهیان، مجری صدا و سیما و برخی از نمایندگان مجلس از مدافعان سرسخت این نظریه هستند؛ حتی احمدی‌نژاد از روسای سابق نیز خواستار محاکمه روحانی شده است.

یا سریال گاندو را تعطیل کنید یا روحانی را محاکمه کنید

جواد نیک‌بین، نماینده کاشمر در مجلس، گفت: "بهتر است هیئت‌رئیسه مجلس به صداوسیما دستور بدهد یا سریال گاندو را تعطیل کند یا این که محاکمه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق، زودتر شروع شود. کم‌کم صبر مردم سر آمده است. آقای اژه‌ای که پرونده‌های بزرگی را در این کشور بررسی کرده و شجاعانه آن را به پایان رسانده، باید پرونده‌های تخلفاتی را که مجلس یازدهم و کمیسیون اصل ۹۰ و... بررسی کرده و خیلی از خیانت‌هایی که دولت سابق انجام داده و پرونده‌های آن را به قوه قضائیه ارسال کرده است، بررسی کنند. مصلحت‌سنجی در محاکمه حسن روحانی و تیمی که خیانت کرده‌اند، درست نیست. یا گاندو که هم‌اکنون پخش می‌شود دروغ است یا اینکه صحت دارد؛ اگر دروغ است بهتر است پخش آن را قطع کنند و اگر موضوعات مندرج در سریال صحت دارد باید هر‌چه سریع‌تر روحانی و تیم منتسب به او را محاکمه کنند."
همچنین پناهیان از موافقان این موضوع خواستار محاکمه حسن روحانی شد و با این سوال که «چه کسی حاضر است روحانی را محاکمه کند؟!» از مسئولان قضایی خواست رئیس جمهور سابق را محاکمه کنند.

حمید رسایی، نماینده مجلس نیز در توییتی نوشت: "بعد از دیدن آخرین قسمت سریال گاندو ۲ به این نتیجه می‌رسیم که ما موفق شدیم دبیر دوم سفارت انگلیس را عامل نفوذی خود کنیم؛ درحالی‌که انگلیس سال‌هاست یکی از مقامات کشور ما را عامل خود کرده بود. اکنون مهم‌ترین سؤال مردم این است که آیا او محاکمه می‌شود؟"

اما درخواست محاکمه رئیس جمهور سابق، با واکنش‌های متعددی نزد فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاح طلب مواجه شده است.

غلامرضا انصاری، فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره گفته: "اگر قرار بر محاکمه باشد، اول احمدی نژاد باید محاکمه شود. هنوز هم محکومیت تعدادی از دست اندرکاران رسانه‌ای، به دلیل توهین به شخص او در جریان است که اکنون برخی‌ از آنها هنوز در زندان هستند."

آب زمزم را آلوده کن مشهور می‌شوی

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در این رابطه گفته است که "یکی از نمایندگان که چنین حرفی را زده بود از شهری با جمعیت ۱۸۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن، ۲۹ هزار رای آورده بود؛ نماینده‌ای که در شهر خودشان نیز یک اقلیت بسیار ضعیفی به آن رای داده‌اند، وقتی خواهان محاکمه یک رییس‌جمهور با ۲۴ میلیون رای می‌شود، حتماً یک جای کار عیب دارد."

مهاجری همچنین گفته "برخی از این نمایندگان به خاطر این که خودشان را مطرح کنند، چنین چیزی را مطرح می‌کنند. می‌گویند یک نفر به دیگری گفت هر کاری می‌کنم معروف نمی‌شوم، آن فرد به او مشورت داد و گفت آب زمزم را آلوده کن مشهور می‌شوی. اما اگر قانون اجرایی شود من شخصا خیلی خوشحال می‌شوم که آقای روحانی در یک دادگاه علنی محاکمه و همه موضوعات مطرح شود؛ چه بهتر که آقای روحانی اولین نفری باشد که این تابو را که روسای جمهور باید پاسخگو باشند که در دوران قدرت چه کرده‌اند، بشکند. اما اگر نوبتی باشد خیلی آدم‌ها در نوبت داریم که باید محاکمه شوند و نگران آن هستم که وقتی موضوع مطرح می‌شود افراد و افکار عمومی در جامعه در ذهنشان ده‌ها و صدها مسئولی را پیدا کنند که باید محاکمه شوند. اگر قرار باشد چنین روالی را شروع کنیم، جامعه قطعاً اقناع نخواهد شد. کسی که جلوتر از آقای روحانی باید محاکمه شوند، احمدی‌نژاد و همچنین بسیاری از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هستند."

رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظر متفاوتی با سایر همکاران خود در مجلس دارد. وی می‌گوید: "در دوران خدمت دولت تدبیر و امید شاهد بودیم که هر چه خواستند علی رغم تحریم ها و فشار مالی و فشار دشمنان از خارج، بر سر دولت بی پناه آوردند. حالا هم این دولت رفته اما دست از سر روحانی و وزرایش برنمی دارند و هر روز آنها را تهدید به محاکمه و یا برخورد می کنند اگر بنا به محاکمه کردن روحانی باشد هستند بسیاری که باید محاکمه شوند و پاسخگوی تصمیمات، کردار و اعمال خودشان در قبال این مردم باشند."

اول احمدی‌نژاد را محاکمه کنید

عباس عبدی، فعال سیاسی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: ‏"اگر جرات محاکمه داشتید اول احمدی‌نژاد را محاکمه می‌کردید. پرونده خیلی‌های دیگر در نوبت است."

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم نیز معتقد است که "جریان انحرافی همواره سعی می‌کند طرحی را در مملکت اجرایی کند تا مسائل اصلی کمرنگ شود از همین رو مشاهده می‌کنیم هرگاه اتفاقی افتاده و مسئله‌ای پیش آمده است، این جریان انحرافی مسائل دیگری را مطرح می‌کند که اذهان و افکار عمومی به سمت و سوی دیگری سوق داده شود."

بیشتر تحلیل‌ها بحث محاکمه روحانی را توسط برخی فرافکنی می‌دانند. اما آنطور که خضریان، نماینده مجلس گفته این موضوع در کمیسیون اصل 90 مجلس مطرح شده است. با این وجود باید منتظر بررسی‌ها و پیگیری نمایندگان اتقلابی ماند و دید محاکمه شیخ دیپلمات تحقق می‌یابد و یا از اذهان حذف می‌شود.

338618