ذخیره ۲۱ میلیون دُزی واکسن کرونا در کشور/ نگران تأمین واکسن نیستیم

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر حدود ۲۱ میلیون دُز واکسن کرونا ذخیره داریم.

تصویر ذخیره ۲۱ میلیون دُزی واکسن کرونا در کشور/ نگران تأمین واکسن نیستیم

به گزارش سایت خبری پرسون، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت در نشست مشترک با فرمانده کل سپاه پاسداران، فرماندهان سپاه استانی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، اظهار داشت: تا پایان این ماه حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دُز واکسن کرونا در اختیار ما قرار می‌گیرد و با وجود چندین مجموعه تولید کننده واکسن کرونا در کشور، نگرانی از بابت تامین واکسن نداریم.

وی افزود: واردات و تامین واکسن به میزان کافی در شرایط کنونی با لطف خدا انجام شده و ادامه هم خواهد داشت. علاوه بر تامین واکسن، انجام واکسیناسیون سریع بسیار مهم است.

وزیر بهداشت با اشاره به تلاش های رییس جمهور، معاون اول رییس جمهور و هیات دولت در تسریع واردات واکسن کرونا به کشور، گفت: در حال حاضر حدود ۲۱ میلیون دُز واکسن کرونا ذخیره داریم و محموله جدیدی فردا با حجم ۸ میلیون و یکشنبه با حجم ۱۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور می شود.

وزیر بهداشت تصریح کرد:‌ نیروهای بهداشتی و درمانی در این مدت تلاش زیادی در واکسیناسیون عمومی داشتند و انتظار داریم شاهد حرکت مردمی و جهادگونه در این زمینه باشیم. هر دستگاهی بتواند فضا یا نیروی انسانی برای واکسیناسیون در اختیار ما قرار دهد، قدردان آنها هستیم.

مردم برای کمک به واکسیناسیون وارد صحنه شده‌اند

وزیر بهداشت یادآور شد: حرکت های مردمی در واکسیناسیون در حال حاضر هم وجود دارد و از رسانه‌ها تقاضا داریم که این حرکت ها را به تصویر بکشند. در استان خوزستان از یک حسینیه و در تبریز از ورزشگاه بزرگی بازدید کردیم که نیروهای آن عاشقانه کار می کردند.

عین اللهی خاطرنشان کرد: خوشبختانه مردم برای کمک به واکسیناسیون وارد صحنه شده اند و بسیج نیز در این زمینه نقش مهمی دارد چون همواره این نیروی ارزشمند در بحران‌های مختلف از جمله سیل و زلزله مشارکت داشته؛ امروز نیز کرونا، بحران اصلی کشور است و این نیروها وارد صحنه شده اند.

وی ادامه داد: برای تسریع در تامین واکسن کرونا تلاش‌های زیادی در مجموعه های مختلف دولت از جمله وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و بسیاری از دستگاه‌های اجرایی شده است.

عین الهی متذکر شد:‌ در حال حاضر این تعداد مرگ و میر بیماران مربوط به موج پنجم است و در حال حاضر یک فرصت طلایی ۶ تا ۸ هفته ای تا موج بعدی بیماری داریم که هر روز این هفته ها برای ما ارزش دارد. دانشگاه های علوم پزشکی بلافاصله پس از رسیدن واکسن، اقدام به تزریق کنند.

تلاش ما این است که مردم در صف واکسن نمانند

وزیر بهداشت یادآور شد: در کنار تلاش های بی وقفه و شبانه روزی مدافعان سلامت، مجاهدین واکسیناسیون می توانند نقش مهمی در کنترل بیماری داشته باشند. اکنون که در ماه محرم هستیم و مردم به دنبال خیرات هستند، بهترین و مهمترین جهاد فی سبیل الله شرکت در حماسه ملی واکسیناسیون است تا به سرعت، واکسن های تامین شده، تزریق شوند.

عین اللهی تاکید کرد: از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی تقاضا داریم که تعداد مراکز واکسیناسیون را تقویت کنند و این مراکز نباید به صورت یک شیفته فعالیت کنند و باید ساعات فعالیت این مراکز، افزایش پیدا کند. عزت و احترام مردم باید حفظ شود و در صف نمانند. تلاش ما این است که مردم در صف واکسن نمانند. توان نیروهای ما و کمک های مردمی بسیار زیاد است.

وی ادامه داد: هیچ محدودیتی در راه اندازی مراکز جدید واکسیناسیون نداریم و مدارس، پادگان‌ها و پایگاه های هلال احمر یا هر مرکز دیگری می تواند به مرکز واکسیناسیون تبدیل شود؛ چون واکسیناسیون کار دشواری است و نیاز به تزریق واکسن و ثبت اطلاعات دارد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مراکز واکسیناسیون همانند بیمارستانها که ۲۴ ساعته و شبانه روزی فعال هستند می توانند فعالیت کنند و این مراکز برای ما شاخص ارزشیابی دانشگاه ها هستند. رسانه‌ها هم بیشتر مردم را به تزریق واکسن کرونا ترغیب کنند؛ دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز باید به سرعت واکسن های توزیع شده را تزریق کنند.

امروز یک وضعیت خاص در کشور داریم که در طول تاریخ، بی سابقه بوده است

عین اللهی اظهار داشت: بعد از واکسیناسیون عمومی، برنامه ما قرنطینه هوشمند است تا مردم دچار محدودیت های کسب و کار، تردد شبانه و مسافرت نشوند و افرادی که کارت واکسن دارند، بتوانند به راحتی کارهای خود را انجام داده و خدمات مختلف را دریافت کنند.

وزیر بهداشت گفت: هدف کنونی دانشمندان در سراسر جهان، کنترل بیماری کرونا است و مهمترین راه کنترل این بیماری نیز، واکسیناسیون است تا شاهد کاهش مرگ و میر بیماران باشیم.

وی ادامه داد:‌متاسفانه سال گذشته نیروهای بهداشتی و درمانی زیادی را از دست دادیم اما با واکسیناسیون ۹۵ درصد از آنها، امسال مشکل خاصی نداریم. با تزریق واکسن شاید احتمال بروز بیماری خفیف وجود داشته باشد اما در کنترل بیماری و کاهش مرگ و میر بسیار مفید و اثرگذار است.

عین اللهی ضمن تقدیر از کمک‌های بسیج و سپاه به وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: امروز یک وضعیت خاص در کشور داریم که در طول تاریخ، بی سابقه بوده است و با بحران ناشی از کرونا، این روزها شاهدیم که روزانه بیش از ۶۰۰ نفر از هموطنان ما جان خود را از دست می‌دهند و این تعداد خانواده، هر روز عزادار می‌شوند و مشاهده چنین صحنه هایی برای مردم و نیروهای بهداشتی و درمانی، غیر قابل تحمل است.

وی یادآور شد: بعد از انقلاب در حوزه سلامت موفقیت‌های زیادی در منطقه و خاورمیانه داشته ایم. در حال حاضر ۲۰ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت دارند که بسیاری از آنها در رشته های مختلف، افراد شاخص و با رتبه های بالای علمی هستند که این برای کشور، افتخار و یک سرمایه است.

338584