به گزارش سایت خبری پرسون، سلسه نشستهای تخصصی فصل تحول با محوریت موضوع گفتمان دولت سیزدهم، عدالت و عقلانیت با حضور خانم علمالهدی و آقایان زرشناس، خرمشاد، لکزایی، انتظاری، کرمی، حسینزاده و دهقانی فیروزآبادی برگزار شد.
در این نشست، خانم جمیله علمالهدی با بیان اینکه عدالت و عقلانیت را با زاویه دیگری تحت عنوان «عدالت در عقلانیت» میدانم، تصریح کرد: ریشهایترین بیعدالتی وقتی اتفاق میافتد که عقلانیت از تعادل خارج میشود.
وی با اشاره به اینکه چالش دولت سیزدهم در اتخاذ رویکرد عدالتخواهانه و ضدفساد است زیرا همواره رویکرد فسادگریز همراه با برنامههای تامین معیشت مردم چالش برانگیز است، افزود: ضمن اینکه اگر رویارویی این دولت فسادگریز را با مفهومهای جدیدی مانند اقتصاد دانشبنیان مدنظر قرار دهیم، خواهیم دید چالشها پررنگتر خواهند شد. هر روز و هر دقیقه تعدادی انسان بواسطه خانواده وارد زندگی اجتماعی میشود که از همان لحظه ورود به جهان طبیعی، حیات عقلی او شروع میشود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه این انسان به محض ورود به حیات دنیوی، درگیر حیات عقلانی میشود، یادآور شد: نیازهای او برای زنده ماندن او را وادار میکند از استعدادهای خدادادی برای زنده ماندن کمک بگیرد. این حیات عقلی یا تعقلورزی با یادگیری در نظامات اجتماعی شروع میشود که نخستین نظام اجتماعی زبان مادری و نظام خانواده است.
علم الهدی در بخشی دیگر از سخنان خود به تشریح تحولات عقلی و تغییر سبکهای حکمت نظری و عملی و صناعی در بازههای زمانی مختلف و تا امروز که اقتصاد دانش بنیان جای آن را گرفته است، تصریح کرد: این تحولات در جمهوری اسلامی ایران به شدت پیچیدهتر است. یکی از دلایل آن انقلابی است که اتفاق افتاده است؛ انقلابی که یک وجه شگفتیزای آن حضور حکیم حاکم عادل است که از سال 56 مردم متوجه این حکیم و پیوند خوردن حکومت و عدالت در یک شخص شدند.
وی ادامه داد: همه فکر میکردند با خاتمه زندگی امام (ره) این پیوند خاتمه مییابد اما دیدند که حضور حکیم حاکم عادل هنوز در ایران وجود دارد. در واقع یکی از ویژگیهای جمهوری اسلامی و اصیلترین خصلت آن، آنتی مدرن بودن آن است. حضور قوی سنت دینی در ایران یکی دیگر از پیچیدگیهای جمهوری اسلامی است و این ویژگی در هیچ کشوری آنقدر قوی نیست و همین امر، تقاضای عموم مردم برای پرورش و مسوولیت حکیم حاکم عادل را افزایش داده است؛ پدیده انتظار به شدت پررنگ و با زندگی روزمره گره خورده و مردم دنبال آن حکیم حاکم عادل هستند.
علمالهدی یادآور شد: این چند محوری که در جمهوری اسلامی وجود دارد مشکلات را برای دولت سیزدهم تشدید کرده، در حقیقت بخشی از چالشها مربوط به ناکارآمدیهای صورت گرفته در برابر مشکلات است و بخشی مربوط به توقعات مردمی است که حضور حکیمان و سردارانی همچون سردار سلیمانی را به عنوان حکیم حاکم عادل میخواهند. نتیجه انتخابات هم نشان داد رای مردم به اخلاق و فسادگریزی است و آنهایی هم که شک داشتند به این دلیل بود که نمیدانستند وعدهها فریبکارانه است یا راست. در واقع شک داشتند کسانی که برای انتخابات دست بلندکردهاند می توانند حکیم حاکم عادل باشند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه مشکل بزرگ دولت، درخواست مطالبات آزادیخواهی و عدالت خواهی است، اشاره کرد: دولت سیزدهم مجبور است به عدالت عقلانی و نظام سیستماتیک جواب دهد. همه اینها یکطرف، حضور و بروز اقتصاد دانش بنیان هم از سویی دیگر بر پیچیدگیها افزوده است، دانش بنیانی که از حکمت و عدالت فاصله دارد و فقط خدمات تخصصی میتواند ارائه دهد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر این دانش همراه با حکمت و عدالت شود امکان عدالت را فراهم میکند، در واقع هرچقدر بین عدالت و دانش پیوند برقرار کنیم عدالت بیشتر برقرار میشود. حال رویکرد عدالتخواهانه و ضدفساد دولت سیزدهم این مساله را تشدید میکند زیرا میخواهد توزیع عادلانه کند و ماموریتهای معیشتی را در پیش گیرد در حالی که سیستمها از عدالت دور شدهاند. وقت آن است که جریان تحولی که در دانشگاهها اتفاق افتاده کمی جدیتر وارد این ماجرا شود در غیر اینصورت نبود ظرفیت لازم برای تحقق عدالت، فضا را برای پرخاشگری سیاسی آماده میکند و فعالیتهای دولت را بد جلوه میدهد و امکان ایجاد بنبست جلوی دولت را فراهم میکند. در اینجاست که خشونت سیاسی در شکلهای خود ظهور کرده و نسل های تازه به دوران رسیده جوان را به دام میاندازد و قربانیان این نوع پرخاشگری سیاسی میکند.
این دومین نشست از سلسله جلسات تخصصی فصل تحول با عنوان «دولت سیزدهم؛ گفتمان عدالت و جمهوریت» با هدف تبیین گفتمانی از دولت آیتالله سید ابراهیم رئیسی در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی و با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی امروز دوشنبه 15 شهریور ماه سال جاری برگزار شد.
منبع:تسنیم