حواشی تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران

نماینده مجلس یازدهم با اشاره به اظهارات متناقض شرکت اکتور ایران در راستای تولید واکسن اسپوتنیک وی از وزارت بهداشت درخواست کرد این موضوع را بررسی کند.
تصویر حواشی تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، همایون سامه یح نجف آبادی، نماینده مجلس یازدهم دربرنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره حواشی تولید واکسن اسپوتنیک روسیه در ایران توسط شرکت اکتور گفت: اظهارات متناقضی در چند روز اخیر توسط شرکت اکتور ایران در راستای تولید واکسن اسپوتنیک ارائه شده است. بر اساس ادعای کارخانه سازنده واکسن اسپوتنیک قرار بود واکسن اسپوتنیک نوع وی در ایران تولید شود و اصلا هیچ صحبتی از ساخت واکسن اسپوتنیک لایت در ایران مطرح نبوده است.

وی افزود: من خبر ندارم این واکسن در شرکت اکتور تولید شده یا نه. چون این شرکت در تامین ارز با مشکل مواجه شده بود. سوال اینجاست اگر این واکسن تولید شده چرا تا کنون در ایران توزیع نشده است؟. بر اساس اظهارات آقای جهانپور دُز اول اسپوتنیک وی به مقدار 1 میلیون دُز وارد ایران و به هموطنان تزریق شد.

نماینده مجلس گفت: قراردادی برای خرید 60 میلیون دُز واکسن با روسیه داشته‌ایم که متاسفانه روسیه به قرارداد خود عمل نکرده است. ابهاماتی برای واردات وجود دارد و حتی اگر دُز دوم اسپوتنیک وارد کشور نشود افرادی که دُز اول از این واکسن را تزریق کرده‌اند با مشکل مواجه خواهند شد و مجبورند دوباره واکسن دیگری را جایگزین کنند.

نجف آبادی گفت: اگر واکسن اسپوتنیک شرکت اکتور در ایران تولید شده چه جایی توزیع و چه جایی مصرف شده است؟ اینها سوالاتی است که مسئولان وزارت بهداشت باید پاسخگو باشند.

نماینده مجلس یازدهم درخصوص تولید واکسن موسسه های رازی، انستیتو پاستور و سیناژن گفت: تمامی این واکسن ها در مرحله سوم مطالعات بالینی هستند. اما کارخانه تولید واکسن رازی هنوز تکمیل نشده اما کارخانه سیناژن در تکمیل کارخانه تولید واکسن موفق‌تر بوده است. امیدواریم تمامی شرکت‌های تولید واکسن خوش قول باشند و مردم را بین زمین و هوا نگه ندارند.

وی درباره گفت‌وگوی امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با وزیر امورخارجه آلمان در راستای واردات واکسن بایون تک به ایران گفت: حدود 2 هفته پیش در مورد واردات واکسن از آلمان صحبت شد. پیش از این در مورد وارداد فایزر تولید آلمان صحبت هایی شد که واردات آن میسر نشد امیدواریم این‌بار واردات این واکسن به کشور مقدور شود.

سامه یح نجف آبادی در باره آخرین واردات واکسن کرونا به کشور یادآور شد: آخرین واکسن واد شده به کشور سینوفارم و به مقدار 5 میلیون دُز بوده که تعداد واکسن های وارداتی را به 30 میلیون دُز رسانده است که هنوز تعداد آن برای واکسینه کردن مردم کم است.

وی یادآورشد: تنها کشوری که با ما همکاری خوبی در راستای تامین واکسن داشته کشور چین بوده است. تا زمانیکه واکسن‌های داخلی به سرانجام برسند، مجبور به واردات واکسن هستیم تا بتوانیم 50 تا 60 درصد مردم را واکسینه کنیم. امیدواریم روند واردات واکسن به کشور همچنان ادامه داشته باشد.

وی درباره آخرین تدابیر کمیسیون درمان و بهداشت مجلس برای کنترل کرونا گفت: دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و (ولی اسماعیلی) رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در دوره ریاست جمهوری آقای رئیسی به عضویت ستاد کرونا درآمدند که این امر موجب بهبود وضعیت می‌شود.

نماینده مجلس بیان داشت: ارتباط ستاد کرونا با مجلس شورای اسلامی بسیار نزدیک تر شده است و امیدوارم اختلاف نظرهای مجلس و ستاد کرونا که پیش از این وجود داشت کم‌ رنگ‌تر شود.

منبع: فارس

337418