کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

سفارتخانه‌های آمریکا پایگاه فرماندهی عملیات نظامی در منطقه

آمریکایی‌ها همواره از سفارتخانه‌های خود به عنوان یک مرکز مداخله و فرماندهی عملیاتی که در ابعاد سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی دنبال می‌کنند، استفاده می‌کنند. در دوره اخیر پس از این‌که آن‌ها احساس کردند که امکان فعالیت نظامی‌شان در برخی از کشورها نظیر عراق، افغانستان، لبنان و برخی کشورهای دیگر محدود شده است با افزایش امکانات سفارتخانه‌های خود، آن‌ها را در ابعاد نظامی نیز فعال کردند.
تصویر سفارتخانه‌های آمریکا پایگاه فرماندهی عملیات نظامی در منطقه

مجتبی امانی کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص جنگ علیه مقاومت و حمایت سفارت آمریکا در بیروت عنوان کرد: آمریکایی‌ها همواره از سفارتخانه‌های خود به عنوان یک مرکز مداخله و فرماندهی عملیاتی که در ابعاد سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی دنبال می‌کنند، استفاده می‌کنند.

امانی تصریح کرد: شواهدی وجود دارد که در دوره اخیر پس از این‌که آن‌ها احساس کردند که امکان فعالیت نظامی‌شان در برخی از کشورها نظیر عراق، افغانستان، لبنان و برخی کشورهای دیگر محدود شده است با افزایش امکانات سفارتخانه‌های خود، آن‌ها را در ابعاد نظامی نیز فعال کردند.

وی ادامه داد: در سفارتخانه مصر از نزدیک مشاهده کردم که تعداد زیادی دیپلمات، کارمند، نگهبان و افراد نظامی و انتظامی در آنجا فعال بودند که به هیچ‌وجه تعداد آن‌ها با عرف دیپلماسی کشور مقابل برابری نمی‌کند. به طور مثال مصر در واشنگتن ۴۰ تا ۵۰ نفر کارمند داشت در حالیکه در سفارت آمریکا در قاهره بیش از ۵۰۰ نفر کارمند سیاسی و سرویس وجود داشت.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان گفت: همانطور که سید حسن نصرالله نیز اشاره کرد، سفارتخانه‌های آمریکا با توجه به امکانات آن‌ها از نظر مساحت، جایگاه، پایگاه و تعداد کارمندان به گونه‌ای است که نقش این سفارتخانه‌ها را به عنوان متهم اصلی ایجاد آشوب و خرابکاری در روند دولت و دخالت‌های نابجا اثبات می‌کند. به نظر من در بحث استقلال دولت نیز تأثیر به سزایی دارند و دخالت‌های آن‌ها می‌تواند تهدیدکننده امنیت آن‌ها نیز باشد.

336858