پرسون گزارش می دهد؛

مردم ناراضی، مسئولان راضی / برق رایگان پر کشید!

این روزها بازار گرانی به برق که به عنوان مهم ترین انرژی خانوار است رسیده و این موضوع نارضایتی مردم و رضایت مسئولان را در پی داشته است.
تصویر مردم ناراضی، مسئولان راضی / برق رایگان پر کشید!

به گزارش سایت خبری پرسون، تعدادی از هموطنان در ارتباط با خبرنگار پرسون افزایش قیمت برق نسبت به مدت مشابه سال گذشته را چند برابری عنوان کردند و عده ای دیگر از شهروندان از حذف رایگان بودن برق مصرفی شان انتقاد کردند.

کم مصرفی با فرمول وزارت نیرو وجود ندارد

به هر حال در هر خانه یک یا دو دستگاه به طور مداوم در 24 ساعت روشن است و برق مصرف می شود غیر ممکن است با فرمول وزارت نیرو کم مصرفی پیدا شود.

یکی از شهروندان تهرانی در ارتباط با خبرنگار پرسون گفت: 5 ماه پیش هزینه قبض برق خانه 60 متری ام 25 هزار تومان آمد و سه ماه پیش تاکنون تصمیم گرفتیم با خانواده به مدت سه ماه در شهرستان سکونت کنیم و خانه کاملا خالی بود و هیچ مصرف برقی نداشتیم و تنها یخچال خانه روشن بود که قبض برق در این مدت 15 هزار تومان آمد که نشان می دهد برق رایگان بی معنی است.

وی ادامه داد: اگر وزارت نیرو راست می گوید که طرح برق رایگان را برای مشتریان خوش مصرف به اجرا در آورده است، بیان کند که میزان الگوی مصرف که شامل این طرح می شود چگونه است.

این شهروند تهرانی خاطر نشان کرد: به هر حال در هر خانه یک یا دو دستگاه به طور مداوم در 24 ساعت روشن است و برق مصرف می شود غیر ممکن است با فرمول وزارت نیرو کم مصرفی پیدا شود.

افزایش دو برابری قبض برق

یکی دیگر از شهروندان تهران در این باره گفت: چند وقت پیش مامور قرائت کنتور برق به ما اعلام کرد که کنتورمان خراب است و 4 میلیون تومان از ما برای خرابی کنتور دریافت و عنوان کرد بخشی از این مبلغ را به عنوان هزینه مابه التفاوت چند سال خرابی دریافت کردند.

وی ادامه داد: این درحالی است که بنده و هیچ یک از مشترکان به کنتور نگاه نمی کنیم که ببینیم خراب است یا نه بلکه مامور اداره برق است که هر 45 روز یک بار برای قرائت کنتور مراجعه می کند و این وظیفه اداره برق است که باید این موضوع را بررسی می کرد.

ایین شهروند تهرانی ادامه داد: بسیاری از شهروندان اصلا نمی دانند که کنتور واحدشان در کدام قسمت ساختمان نصب شده که بخواهند آن را چک کنند و این امر وظیفه اداره برق است، در ضمن همان طور که اداره برق قانون دارد که تا خروجی سیم برق از کنتور خدمات دهی برعهده اداره برق است بنابراین هزینه خرابی کنتور نیز برعهده اداره برق است.

یکی دیگر از ساکنان شرق تهران در این باره به خبرنگار ما گفت: هزینه برق ساختمان بسیار بیشتر ازسال گذشته آمده است، برق ساختمان برای روشنایی قسمت پارکینگ، راه پله و موتور خانه است و سیستم خنک کننده ای ندارد، به عبارتی مصرف برق همانند سال گذشته است، اما هزینه قبض بیشتر از سال گذشته و حتی می توان گفت دوبرابر شده است.

اکبری ساکن محله جوادیه در جنوب تهران نیز با تایید صحبت های سایر همشهریان گفت: هزینه قبض برق واحد 80 متری ما 160 هزار تومان آمده در حالی که مصرف بالایی نداشته ایم.

افزایش 23 درصدی هزینه برق پرمصرف ها

در قبض برق هر مشترک میزان مصرف و قیمت محاسباتی و جایگاه میزان مصرف آن مشترک درج می شود و شهروندان می توانند اطلاعات و نحوه مصرف خود را در قبض مشاهده کنند، این روزها که قبض برق به شکل پیامکی است شهروندان می توانند به سامانه شرکت برق برای مشاهده قبض خود مراجعه کنند.

برای بررسی این موضوع به سراغ مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق رفته ایم، او در این باره گفت: همه ساله 7 درصد هزینه برق افزایش پیدا می کند و این افزایش قیمت طبیعی است به هر حال صنعت برق نیز همانند تورم باید هزینه های خود را جبران کند و این در حالی است که 7 درصد کمتر از رشد تورم است.

وی درپاسخ به سوال خبرنگار پرسون درباره اینکه گویا هزینه قبوض برق بیشتر از 7 درصد برای مصرف کننده اعمال می شود؟ پاسخ داد: اگر مشترک طبق میزان الگو برق را مصرف کند که هزینه متعادل در یافت می شود، اما اگر مشترک به عنوان پر مصرف شناخته شود هزینه برق آن مشترک 37 درصد با افزایش قیمت مواجه می شود.

رجبی مشهدی ادامه داد: در قبض برق هر مشترک میزان مصرف و قیمت محاسباتی و جایگاه میزان مصرف آن مشترک درج می شود و شهروندان می توانند اطلاعات و نحوه مصرف خود را در قبض مشاهده کنند، این روزها که قبض برق به شکل پیامکی است شهروندان می توانند به سامانه شرکت برق برای مشاهده قبض خود مراجعه کنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای مشترکین پرمصرف که 14 درصد مشترکین را تشکیل می‌دهند علاوه بر مصوبه هیئت وزیران، 16 درصد به مبلغ برق آن‌ها اضافه می‌شود یعنی در کل به رقم صورتحساب مشترکین پرمصرف 23 درصد اضافه می‌شود.

وی افزود: از 30 میلیون مشترکین خانگی، 800 هزار نفر مشترک پرمصرف هستند و باید میزان مصرف مازاد بر 600 کیلو وات ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمیمنی برق از نیروگاه‌های تجدید پذیر پرداخت کنند.

گزارش از : محمد خادمی

336577