عضو هیئت رئیسه مجلس در گفتگو با پرسون:

مؤسسات دانش‌بنیان نجات‌دهنده کشور از بسیاری از نیازها هستند

با توجه به حمایت‌هایی که مقام معظم رهبری از مؤسسات دانش‌بنیان انجام دادند و این موضوع به یک فرهنگ تبدیل و ماندگار شد و هم اکنون نیز رو به رشد است، این مؤسسات توانستند در تنگناهایی که در جامعه وجود دارد، نجات دهنده کشور از بسیاری از نیازها باشند.
تصویر مؤسسات دانش‌بنیان نجات‌دهنده کشور از بسیاری از نیازها هستند

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت خبری پرسون، در خصوص حمایت مجلس در حوزه قانون‌گذاری و ایجاد شورای راهبردی دانش‌بنیان برای حمایت از جهش تولید بیان کرد: این شورا همانند شوراهای دیگری که در کشور وجود دارد برای هماهنگی‌های لازم در جهت پیشبرد اقدامات مورد نیاز و رسیدن به اهداف، تشکیل می‌شود.

حاجی دلیگانی ادامه داد: زیربنای این شورا و حرکت‌هایی که لازم است در خصوص تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار صادر شود در طرحی که در تاریخ 6/5/1400 آماده شد، تبیین شده است به نحوی که اصل بر صدور مجوز کسب و کار است و منوط به این نکرده که مراجع صدور مجوز بتوانند در این موضوع انحصار ایجاد کنند تا نفرات بیش‌تری در مؤسسه فعال نباشند که از این جهت طبیعی است که تعارض منافع به وجود آید.

وی تصریح کرد: با توجه به حمایت‌هایی که مقام معظم رهبری از مؤسسات دانش‌بنیان انجام دادند و این موضوع به یک فرهنگ تبدیل و ماندگار شد و هم اکنون نیز رو به رشد است، این مؤسسات توانستند در تنگناهایی که در جامعه وجود دارد، نجات دهنده کشور از بسیاری از نیازها باشند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ادامه تشریح کرد: مجلس شورای اسلامی هر میزان که لازم باشد در جهت رفع موانعی که وجود دارد، تلاش خواهد کرد البته رفع بخشی از این موانع در قانونی که قبلاً در مجلس مصوب شده، پیش‌بینی شده است. همچنین مجلس شورای اسلامی در این طرح جدید تلاش کرده است که بخشی از این موانع را با اصلاح قانون رفع کند. یکی از موانع واردات بی‌رویه کالاهایی است که مؤسسات دانش‌بنیان می‌توانند آن‌ها را با همان کیفیت در داخل کشور تولید ‌کنند که مجلس در تلاش است که از ورود این کالاها ممانعت کند.

ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه

وی در خصوص ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس اظهار داشت: پیش‌بینی‌ها و تمهیدات لازم در این خصوص اندیشیده شده است اما این‌که تا چه اندازه بورس می‌تواند جوابگوی این ظرفیت باشد و به نفع مؤسسات باشد، قابل تأمل است.

حسینعلی حاجی دلیگانی در پایان گفت: با وجود این‌که این نهاد سرمایه‌پذیر موفقیت‌های خوبی را داشته اما در برخی از موارد نیز نحوه عمل این بازار و نوع حرکت‌های برخی از فرصت‌طلبان و دلالان در بورس به ضرر مصرف‌کننده نهایی تمام شده است. به اعتقاد بنده نمی‌توان یک نسخه را برای همه مؤسسات پیچید. در این قانون بستر ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بورس فراهم شده تا این شرکت‌ها از ظرفیت رقابتی که در بورس وجود دارد، استفاده کنند.

336233