پاکستان در نفت امارات سرمایه‌گذاری می‌کند

شرکت ملی نفت ابوظبی از سرمایه‌گذاری ۳۰۵ میلیون دلاری پاکستان در امارات متحده عربی خبر داد.

تصویر پاکستان در نفت امارات سرمایه‌گذاری می‌کند

به گزارش سایت خبری پرسون، شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) اعلام کرد گروهی از شرکت‌های پاکستانی که در راس آنها شرکت دولتی پاکستان پترولیوم قرار دارد، حدود ۳۰۵ میلیون دلار برای اکتشاف نفت و گاز طبیعی در آبهای سرزمینی امارات متحده عربی در خلیج فارس سرمایه گذاری خواهند کرد.

در راستای برنامه ابوظبی برای افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت تولید به پنج میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰، ادنوک در حال توسعه شرکای میدانی خود و دعوت از آنها برای توسعه و بهره برداری از ذخایر جدید است. برای پاکستان که پنجمین کشور پرجمعیت جهان است، این توافق می‌تواند به تامین انرژی مورد نیاز برای تامین تقاضای فزاینده کمک کند.

ابوظبی برخلاف عربستان سعودی و اکثر کشورهای عضو اوپک منطقه خلیج فارس در میادین نفت و گاز خود شرکت‌های بین‌المللی را به عنوان سرمایه‌گذار دارد. بزرگترین امیرنشین امارات متحده عربی طی یک دهه گذشته شرکت‌هایی را از آسیا جذب کرده که مهمترین منطقه مصرف کننده نفت در جهان به شمار می‌رود. شرکت‌های چینی، کره جنوبی و هند همگی در بلوک‌های تولید و اکتشاف سهم دارند.

حق اکتشاف اخیر زمینه همکاری انرژی میان امارات متحده عربی و پاکستان که روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه نفت اماراتی وارد می‌کند را گسترش می بخشد. صندوق سرمایه گذاری "مبادله" ابوظبی در پالایشگاهی در پاکستان سهامدار دارد.

کنسرسیوم پاکستانی همچنین شامل شرکت ماری پترولیوم کو، شرکت توسعه نفت و گاز و گاورمنت هولدینگز است. طبق اظهارنامه شرکت پاکستان پترولیوم در بورس کراچی، هر شرکت ۲۵ درصد سهم در این سرمایه گذاری خواهد داشت.

بر اساس گزارش بلومبرگ، امارات متحده عربی سومین تولیدکننده بزرگ نفت عضو اوپک است که روزانه حدود ۲.۷۵ میلیون بشکه نفت تولید می‌کند. تولید این کشور تحت توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس، در حال حاضر پایینتر از ظرفیت است.

منبع: ایسنا

336147