یک مستند ساز:

با میزان خسارت نرخ دلار 4۲۰۰ تومانی سال 97 می‌شد ۲۳ برج میلاد ساخت!

فرشاد اکتسابی درباره ساخت مستند بلند «ف- الف» و نگاه آن به مساله نرخ دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی ارایه داد. این مستند از 10 شهریور به صورت طرح «اکران حقیقت» از پلتفرم هاشور اکران آنلاین شود.
تصویر با میزان خسارت نرخ دلار 4۲۰۰ تومانی سال 97 می‌شد ۲۳ برج میلاد ساخت!

به گزارش سایت خبری پرسون، فرشاد اکتسابی مستندساز و کارگردان فیلم «ف- الف» که قرار است از ۱۰ شهریورماه از به صورت طرح «اکران حقیقت» از پلتفرم هاشور اکران آنلاین شود، درباره ایده ساخت این فیلم گفت: «ف- الف» به سفارش اتاق بازرگانی تهران و همکاری مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای ساخت، سال ۱۳۹۹ تولید شده است.

او ادامه داد: حدود ۲ سال گذشته با من تماس گرفتند و گفته شد که قرار است یک مجموعه مستند شامل ۱۰ مستند بلند بالای ۶۰ دقیقه‌ای درباره ۱۰ معضل اقتصادی و کارآفرینان برتر ساخته شود که ساخت هر کدام از این مستندها به یک کارگردان سپرده می‌شود. من در ابتدا به موضوع معضلات مسکن چه در زمینه ساخت و ساز، چه در زمینه خرید و اجاره‌بها فکر می‌کردم اما از من خواسته شد که موضوع دلار به ویزه دلار با قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومانی را انتخاب کنم.

اکتسابی خاطرنشان کرد: در ادامه قبول این موضوع، طرحی را پیشنهاد دادم و پژوهش‌های اولیه نیز صورت گرفت اما پس از مدتی متوجه شدم که اثری با عنوان «چهار هزار و دویست» درباره همین موضوع ساخته شده است که در فضای مجازی نیز موجود است، البته رویکرد آن با من کاملا متفاوت بود اما موضوع مشترک است.

این مستندساز عنوان کرد: در ادامه مخالفت من با ساخت مستندی با این موضوع، نتیجه گرفتیم که مستند را به سمت و سوی فساد اقتصادی در کشور ببریم، متولیان ساخت هم قبول کردند اما از من خواسته شد که به وسیله موضوع دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به مستند ورود کنم و فساد اقتصادی را به تصویر بکشم که من پذیرفتم.

کارگردان مستند «همراه با فرات» درباره مساله دلار چهار و ۲۰۰ هزار تومانی تصریح کرد: در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷، بعد از اینکه آمریکا برجام را غیرقابل قبول دانست و اعلام کرد که تحریم‌ها را علیه ایران آغاز می‌کند، شوکی به دولتمردان وارد شد که تصمیم گرفتند نرخ دلار را فریز کنند یعنی نرخ دلار از حالت نوسان همیشگی خارج شود تا اجناس به سمت گرانی نرود، بر همین اساس روی نرخ چهار هزار و ۲۰۰ تومانی برای دلار به توافق رسیدند.

نگاه علمی به فساد اقتصادی

او ادامه داد: این تصمیم در ظاهر جالب بود و منجر می‌شد که نرخ دلار تا ابد اینگونه بماند و دیگر کسی وارد بازار دلار نشود اما نکته این بود که این مساله از نظر علم اقتصادی برای کشوری که همیشه تحت تاثیر تحریم است، امکان‌ناپذیر بود. همین تصمیم باعث شد که رانت عجیبی در کشور آغاز شود که منجر به فساد گسترده‌ای در سطح کشور شد و ضربه‌ای بر پیکره اقتصاد وارد شود. طبق محاسبات نیز با میزان خسارتی که به وسیله نرخ دلار چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در سال ۱۳۹۷ بر کشور وارد شد، می‌توان ۲۳ برج میلاد ساخت و تاثیر این تصمیم هنوز بر زندگی‌مان دیده می‌شود.

اکتسابی درباره رویکرد خود اظهار کرد: نمی‌خواستم این مساله را با رویکرد ژونالیستی دنبال کنم بلکه تصمیم گرفتم با نگاهی علمی به ضعف‌های اقتصادی و نظام حاکمیتی آن بپردازم تا متوجه شوم چه عواملی در یک جامعه منجر به شکل‌گیری فساد اقتصادی می‌شود. می‌توان گفت به دنبال افشاگری نبودم چراکه این مساله تاریخ مصرف دارد اما فیلم باید ماندگار باشد.

کارگردان «گذر از غبار» درباره مراحل پژوهشی این مستند خاطرنشان کرد: در این مستند با مراحل پژوهشی سختی مواجه شدم چراکه در ابتدا فکر می‌کردم موضوع اقتصادی‌ست و تنها با این مساله سروکار دارم اما بعد از شروع کار متوجه شدم که باید با رویکردهای تاریخی، فرهنگی و سیاسی به فساد در اقتصاد بپردازم. البته آن چیزی که در فیلم به آن می‌پردازیم نظام حاکمیتی و افتصادی کشور است و می‌گوید سیستم اقتصادی کشور دچار آن بازدهی کافی نیست درنتیجه فساد را تولید می‌کند و باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.

او در پایان از صحبت‌هایش درباره اکران آنلاین این فیلم مطرح کرد: ما فیلم را می‌سازیم که دیده شود و طبیعی‌ست بعد از دیدن آن توسط مخاطب خستگی‌مان در می‌رود. در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» برای اولین بار فیلم‌ها به صورت آنلاین به نمایش گذاشته شد و این مساله باعث شد طیف گسترده‌ای از افراد چه در تهران و خارج از آن فیلم‌ها را ببینند. به نظر من اکران در فضای مجازی بسیار خوب است و به دیده شدن کار کمک می‌کند.

335490