یادداشت‌//

چالش‌ها و برگزاری مراسمات مذهبی/ فرهنگ غرب در صدد کمرنگ کردن مراسمات دینی

برگزاری مراسمات مذهبی محرم و صفر از سالیان دور دل سوختگان واقعی دارد و دین اسلام و مذهب شیعه با روش‌های اصولی می‌تواند جوانان را به سمت سعادت دنیوی و اخروی سوق دهد متاسفانه فرهنگ غرب در صدد کمرنگ کردن مراسمات دینی و به خصوص ایام محرم است تا جوانان ما را از خط و مش فرهنگ ایرانی و اسلامی دور و به فرهنگ غربی نزدی‌تر کند.
تصویر چالش‌ها و برگزاری مراسمات مذهبی/ فرهنگ غرب در صدد کمرنگ کردن مراسمات دینی

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، محمد احمدی عضو فعال فرهنگی و مشاور کانون همبستگی جوانان ایران: متاسفانه درکشور جوانانی را می‌بینیم که تحت تاثیر هنجارهای اخلاقی هستند و بسیاری از کلیپ‌های فضای مجازی که از جانب جوانان دیده می‌شود ریشه در اعتقادات ضعیف و تهاجم فرهنگی دارد.

می‌توان بیان کرد مراسمات مذهبی محرم و صفر از سالیان دور دل سوختگان واقعی دارد و دین اسلام و مذهب شیعه با روش‌های اصولی می‌تواند جوانان را به سمت سعادت دنیوی و اخروی سوق دهد. در این راستا اکنون برای ما سوال پیش می‌آید که علل دین گریزی جوانان چیست؟ تمامی هنجارها و مشکلاتی که در جامعه پیش می‌آید در روان و اعتقادات مردم تاثیرگذار بوده است و خوشبختانه مراسمات مذهبی محرم و صفر، روحیه معنوی مردم را تقویت می‌کند.

در این میان تعالیم و ارزش‌های دینی در همه ابعاد زندگی است و ثمرات بی‌شماری دارد و یک کشور می‌تواند با فرهنگ‌سازی و معرفی صحیح دین و مذهب، مردم را به سمت دینداری درست سوق دهد. جوانان همیشه به دنبال تنوع و مجالس سرگرم کننده هستند و با شرکت در هیئت‌های مذهبی و مطالعه زندگی امام حسین(ع) و واقعه کربلا، درس شهادت و آزادگی می‌آموزند.

گفتنی است پیوسته عواملی به صورت پنهان و آشکار، دینداری را تهدید می‌کند و این موضوع یکی از آفت‌های دین‌گریزی است. ابتدا باید آن را شناخت و سپس آن را علاج کرد. در اصل وجود دین‌گریزی باید گفت که اگر این واژه به معنای ترک کردن و رها کردن است پس هیچ کس نمی‌تواند به طور کامل با دین قطع رابطه کند زیرا دین‌داری امری فطری است.

به هر میزان ارزش هیئت‌های مذهبی در میان مردم شناخته شود و والاتر باشد، میزان تاثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. اگر امروزه فعالیت‌های مذهبی و سینه زنی از شکل اصولی خود خارج شده و از محتوای غنی و شکل وزین خود به شکل هیجانی و جوان پسند گرایش پیدا کرده است، بی گمان باید گفت که مدیران مراسمات مذهبی در این امر نقش موثری داشتند.

همانا بایستی فعالانه در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مروج راه امام حسین(ع) و مراسمات مذهبی باشیم چرا که فرهنگ غرب در صدد کمرنگ کردن مراسمات دینی و به خصوص ایام محرم است تا جوانان ما را از خط و مش فرهنگ ایرانی و اسلامی دور و به فرهنگ غربی نزدی‌تر کند.

335231

مطالب مرتبط