آقامحمدی در گفت و گو با پرسون:

حق مشروع ایران در دفاع از امنیتش محفوظ است/ مقامات اقلیم عراق پاسخگو باشند

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی گفت: اگر فعالیتی علیه ایران در آنسوی مرزها اتفاق افتاد و مسئولین آن کشور اقدامی نکنند، قطع به یقین جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود بر اساس قوانین بین المللی قائل است که از امنیتش دفاع کند.
تصویر حق مشروع ایران در دفاع از امنیتش محفوظ است/ مقامات اقلیم عراق پاسخگو باشند

ابراهیم آقامحمدی، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار سایت خبری پرسون در خصوص سکوت مقامات اقلیم کردستان عراق در قبال تحرکات و اقدامات گروه های مسلح و تروریستی علیه منافع و امنیت ملی ایران از خاک اقلیم کردستان، اظهار داشت: حاکمان اقلیم کردستان عراق مسئولیت امنیت آنجا را بر عهده دارند، اگرچه اینها جزئی از حاکمیت عراق هستند و یک حالتی از نیمه مختاری دارند، اما طبیعتا پاسخگویی در خصوص مسائل امنیتی خاک اقلیم بر عهده آن ها است و هر گونه فعالیتی در اقلیم صورت بگیرد چه به نفع یک کشور و چه علیه یک کشور قطع به یقین با حمایت حاکمان اقلیم بوده و خواهد بود.

وی گفت: لذا این وظیفه مقامات اقلیم است که گروه هایی که ضد جمهوری اسلامی ایران از خاک اقلیم فعالیت دارند را کنترل کنند و اجازه اقدامات تروریستی و خرابکارانه به آنها ندهند.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: مسئولیت هر گونه فعالیتی که علیه جمهوری اسلامی ایران از خاک اقلیم کردستان عراق صورت بگیرد طبیعتا، با مقامات اقلیم است و آنها باید به ما و البته به دولت مرکزی بغداد پاسخگو باشند.

آقامحمدی تصریح کرد: مسئولین هرکشوری به صورت طبیعی مسئول امنیت مردم خودشان هستند، اگر در یک منطقه خارج از مرزهای کشور قرارباشد فعالیت‌هایی علیه جمهوری اسلامی ایران صورت بگیرد طبیعی است که نیروهای مسلح ما با قدرت با این موضوع برخورد خواهند کرد و این فعالیت اگر در داخل مرزهای ما باشد که حضوراً آن را سرکوب می کنیم.

وی افزود: اگر فعالیتی علیه ایران در کشورهایی که بی طرف هستند اتفاق بیفتد و مقامات آن کشور با قضیه برخورد نکنند، قطع به یقین جمهوری اسلامی ایران این حق را برای خود بر اساس قوانین بین المللی قائل است که از امنیتش دفاع کند، بنابراین به موضوع ورود کرده و برخورد خواهد کرد. این موضوع در خصوص اقلیم کردستان عراق هم صادق است.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی بیان داشت: دولت عراق، دولت کلی عراق است که استان‌های دیگر و چه اقلیم کردستان تحت نظر او هستند.

وی ادامه داد: ایران باهار از طریق وزارت امور خارجه به صورت دیپلماتیک دولت مرکزی بغداد و حتی مقامات اقلیم کردستان عراق را مخاطب قرار داده و به آنها در خصوص فعالیت گروه های مسلح و تروریستی علیه منافع و امنیت ملی ایران هشدار داده است. بنابراین، آنچه لازم بوده طرف مقابل از ایران دریافت کند، انجام شده است.

آقامحمدی درپایان در خصوص انتظاری که از دولت مرکزی عراق می رود، خاطر نشان کرد: از دولت عراق انتظار می‌رود که اگر در کردستان عراق مسئولی یا گروهی بخواهد سهل انگاری کرده یا بخواهد با انجام اقداماتی ایجاد نا امنی کند، با این پدیده برخورد کند و به گونه‌ای باشد که هیچگونه حرکتی در این راستا علیه جمهوری اسلامی ایران که مرز مشترک با برادران عراقی خود دارد صورت نگیرد و البته انتظار داریم دوستان دولت مرکزی بغداد به وعده هایشان هم در قبال ایران عمل کنند.

335120