سینوفارم مجوز مصرف اضطراری از سازمان بهداشت جهانی دارد

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره اظهاراتی مبنی بر اینکه واردات واکسن سینوفارم از منبعی است که تاییدیه سازمان جهانی بهداشت ندارد، گفت: آنچه در ایران عرضه شده، دقیقا آن واکسنی است که از سوی این سازمان مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است.
تصویر سینوفارم مجوز مصرف اضطراری از سازمان بهداشت جهانی دارد

به گزارش سایت خبری پرسون، کیانوش جهانپور با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر واردات واکسن سینوفارم از منابع نامعتبر، گفت: به طور کلی چین پنج واکسن کرونا عرضه کرده است که شامل سینوفارم پکن، سینوفارم ووهان، سینوواک، کان سینو و... است.

وی تاکید کرد: باید توجه کرد که سینوفارم پکن از واکسن‌هایی است که مورد تایید WHO قرار گرفته است.

جهانپور گفت: بر همین اساس هم تنها واکسن چینی دارای مجوز مصرف در ایران سینوفارم پکن است که در ماه‌های اخیر وارد شده است. ایران از ابتدای واردات واکسن تاکنون تنها، واردکننده و مصرف کننده سینوفارم پکن بوده است که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت هم قرار دارد. در ضمن این به معنای نامعتبر بودن واکسن سینوفارم ووهان نیست؛ چرا که دهها میلیون دز از آن واکسن در چین استفاده شده است؛ مضافا به اینکه حسب اطلاع سینوفارم ووهان نیز در حال انتقال به پلتفرم اصلی‌ است و در آینده احتمالا تنها یک واکسن سینوفارم از سوی چین عرضه خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین یادآور شد: در هر صورت آنچه در ایران عرضه و مصرف شده است پلتفرم اصلی و دقیقا آن واکسنی است که از سوی سازمان بهداشت جهانی بهداشت مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده است و داده‌ها و یافته‌های موجود از اثربخشی آن در ایران، مستندات و مدارک کارآیی و اثربخشی پلتفرم اصلی یا همان سینوفارم پکن محسوب خواهد شد.

منبع:خبرفوری

334939