نماینده مخالف وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی؛

ضرغامی برای توسعه صادرات فرش دستی برنامه‌ای نداده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در برنامه های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی و در بخش صنایع دستی صرفا از سیاست جدایی فرش دستباف و صنایع دستی انتقاد شده است و برنامه‌ای برای تولیدات و افزایش صادرات این هنر صنعت ارزشمند تبیین نشده است.

تصویر ضرغامی برای توسعه صادرات فرش دستی برنامه‌ای نداده است

به گزارش سایت خبری پرسون، سید علی موسوی روز سه‌شنبه در مخالفت با وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در شرایطی که امروز وضعیت عمومی زندگی و رفاه مردم دچار مشکلات و تنگناهای متعددی است و آثار زیانبار خسارت آفرین کرونا هر روز به بخش سلامت، اقتصاد و معیشت اشتغال و رفاه مردم ضربه می‌زند، صنعت گردشگری هم با رکود و توقف جدی مواجه شده است که وضعیت نگران کننده‌ای دارد.

نماینده مردم ملکان در مجلس افزود: با نگاهی اجمالی به پیشینه سوابق کاری و برنامه ارائه شده از سوی شما این امید وجود دارد که آیا شما در دوران مسئولیت‌تان شاهد تحول اساسی و تغییر به نفع مردم خواهیم بود؟ یا به واسطه سوابق رسانه‌ای شما اقدامات اجرایی و تصمیمات شما جنبه تبلیغاتی و نمایشی خواهد داشت؟

موسوی خاطرنشان کرد: دغدغه عدم وجود انگیزه بالای کار و تلاش جهادی از سوی شما در وزارتخانه ای که تناسب چندانی با امور جاری و بدنه آن ندارید، نگران‌کننده است. با عنایت به نقش محوری این وزارتخانه در سازماندهی و ارتقای فعالیت‌های میراثی و گردشگری در کشور و ضرورت ایجاد مشوق‌ها و حمایت‌های مادی و معنوی از فعالان این حوزه، شما به عنوان وزیر تحولگرا و باتجربه مطرح شده‌اید اما به نظر می‌رسد تخصص و احاطه لازم را ندارید.

وی عنوان کرد: در بخش صنایع دستی صرفا از سیاست جدایی فرش دستباف و صنایع دستی انتقاد شده است و برنامه‌ای برای توسعه صادرات، تولیدات و افزایش صادرات این هنر صنعت ارزشمند تبیین نشده است. این در حالی است که بیش از دو میلیون نفر به صورت مستقیم و به عنوان بافنده و تولید کننده فرش دستبافت به حال خود رها شده‌اند و درگیر عوارض ناشی از نوسانات ارز، تحریم‌ها و گرانی مواد اولیه و سوء‌مدیریت هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اضافه کرد: برنامه ارائه شده شما نقاط قوت و ضعف زیادی دارد. اما ما در اینجا می‌خواهیم این مشکل را برای ملت بزرگ مطرح کنیم، آقای دکتر ضرغامی، رییس سابق صداوسیما، انقلابی جریان ساز، وزارت گردشگری وزارتخانه نوپایی است قشر روستایی ضعیفی که برای حداقل های معیشتی پایدارشان خانه‌های خود به عنوان خانه‌های بوم‌گردی و با افتخار در توسعه گردشگری کشور قرار داده‌اند امید بسته‌اند.

موسوی خطاب به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: از این فرصت ناب برای خدمت به قشر مناطق محروم که فرصت اشتغالزایی از طریق بوم‌گردی و گردشگری دارند استفاده کنید. به نمایندگان و مردم قول بدهید که در برنامه چند ساله ایران قرار است جزو رتبه نخست گردشگری جهان قرار گیرد.

نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگری روستایی کمترین اثر منفی بر محیط زیست و اجتماعی و افزایش آگاهی‌های عمومی و سودآوری و فرصت‌های درآمدی در جوامع محلی و قشر محروم را دارد. شما برای این اقشار محروم و کم درآمد چه برنامه‌ای دارید.

نماینده مردم ملکان در مجلس گفت: آقای ضرغامی برای صنایع دستی و هنرهای سنتی که بزرگترین تحول و اشتغال زایی مناطق محروم و بهبود معیشت را ایجاد می‌کند و مانع مهاجرت روستاییان به شهرهای بزرگ می‌شود چه برنامه‌ زودبازده و کوتاه مدت و چه برنامه بلندمدت برای این اقشار دارید؟

موسوی افزود: به ‌عنوان عضوی از فراکسیون مناطق محروم از شما می‌خواهم در مقابل رسانه‌ها و افکار عمومی به مردم مناطق محروم و کم‌برخوردار قول بدهید که تا چه زمانی و با چه برنامه‌ای سازماندهی خانه‌های بوم گردی و صنایع دستی که اشتغالزایی چشمگیری به همراه دارند را به نتیجه می‌رسانید؟

وی با اشاره به سوابق ضرغامی در مناصب مختلف نظام، تصریح کرد: شما از منابع کشور مطلع هستید بنابراین برنامه شما باید برای توسعه مناطق محروم عملیاتی تدوین شود. همه این مباحث برای مخالفت با رای اعتماد شما نبود چرا که می دانم از مجلس رای اعتماد می‌گیرید، بحث من طرح دغدغه‌ها و بیان آنها با شما بود.

334395