با پرسون جهان را بگردید؛

مکان هایی که در باکو باید ببینید

باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور است که به عروس قفقاز معروف است.
تصویر مکان هایی که در باکو باید ببینید

به گزارش سایت خبری پرسون، باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، بزرگترین شهر و همچنین بزرگترین بندر این کشور است. وجود تعداد بسیاری از پارک‌های ساحلی و باقی ماندن بخش های قدیمی شهربه همراه برج ها و برگزاری برنامه‌های متعدد هنری از جمله موسیقی، تئاتر و اپرا باعث شده این شهر مورد توجه توریست ها قرار گیرد. در ادامه مکان های دیدنی باکو که هنگام سفر به این شهر باید ببینید را به شما معرفی میکنیم.

موقعیت جغرافیایی باکو آذربایجان – باکو کجاست؟

شهر باکو، پایتخت آذربایجان از لحاظ جغرافیایی در ساحل غربی دریای خزر و شبه جزیره آب شوران قرار گرفته است. این شهر بزرگترین در کشور و همچنین یکی از مناطق نفت خیز جهان به شمار می رود. مساحت باکو ۲۸۵ کیلومتر مربع و جمعیت حاضر در آن طبق آمار سرشماری در سال ۲۰۱۵، ۲٬۳۷۴٬۰۰۰ نفر است.

برج دختر آذربایجان

برج دختر یک بنای قدیمی قرن دوازدهم می باشد که در قسمت قدیمی کشور آذربایجان واقع شده است.
این برج یکی ار نشانه های مهم تاریخی کشور آذربایجان نیز محسوب می شود.
این برج دارای یک موزه است که نمایش دهنده سیر تاریخ تحول کشور آذربایجان می باشد.
قلعه دختر در روزگارهای گذشته نیایشگاه آناهیتا بوده و زرتشتیان برای زیارت به آنجا می رفتند.
این برج استوانه ای درای 29 متر ارتفاع می باشد و قدمت آن به قرن های هفتم تا دوازدهم میلادی می رسد.
در اطراف این برج پارک ها و مکان های بسیاری نیز وجود دارد که می توانید از آنها نیز بازدید نمایید.
این بنا ساختاری بسیار ساده دارد ولی چشم‌انداز شهر از بالای آن، یکی از منظره‌هایی است که نباید تماشای آن را ازدست بدهید.

کاخ شیروان شاهی باکو

کاخ شیروان شاهی را به جرات می‌توان یکی از مهم‌ترین، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین آثار تاریخی تمام آذربایجان و باکو دانست. معماری این کاخ زیبا، بر اساس معماری شیروان-آبشرون است و در منطقه تاریخی باکو قرار دارد. جالب است بدانید که از سال ۱۹۶۴ که این بنا در فهرست آثار باستانی ثبت شد، در حال بازسازی و مرمت است. البته تنها بازدید از داخل کاخ نیست که لذت‌بخش خواهد بود. بلکه اطراف این کاخ مغازه‌های زیادی وجود دارند که گشت و گذار در بین آنها نیز به تنهایی می‌تواند واقعا سرگرم کننده باشد. در ضمن برای گشت و گذار در اطراف کاخ شیروان شاهی، که یکی از جاهای دیدنی باکو به شمار می‌آید، نیازی به پرداخت هزینه‌ نیست. اما برای ورود به کاخ، باید به ازای هر بزرگسال، دو منات آذربایجان را پرداخت نمایید. اگر دقت کنید، حتی تصویر این کاخ روی اسکناس‌های ۱۰ هزار مناتی نیز وجود دارد.

این کاخ ماسه‌سنگی که به جا مانده از دوران سلطنت شروان‌شاهان بر آذربایجان است، جزئیات جالبی دارد از جمله، کنده‌کاری‌ها و طاق‌های سنگی کاخ، دیوان‌خانه که ساختمان هشت‌ضلعی گنبدی شکل است، مسجد با ورودی‌‌های جداگانه برای زنان، مردان و کارکنان کاخ. اگر علاقه دارید درباره تاریخ‌چه کاخ بیشتر بدانید، راهنمای صوتی انگلیسی زبان هم وجود دارد اما برای استفاده آن باید هزینه بپردازید.

برج های شعله آذربایجان باکو

این بنا مجموعه ای از سه برج در کنار هم می باشد که در مرکز کشور آذربایجان واقع شده است.
ارتفاع آنها 182 متر می باشد.
این برج ها نمادی از تاریخ طولانی ستیزه گران آتش است که آذربایجان را زادگاه زرتشت خوانده اند.
بعد از غروب آفتاب و معمولا در زمان تاریکی هوا نورپردازی های خاصی به این برج ها داده می شود و به نارنجی، زرد، آبی، قرمز و سبز و به صورت متغییر روشن می شود.
این برج ها در مکانی ساخته شده اند و زیبایی آنها آنقدر زیاد است که از هر نقطه که نگاه کنید می توانید نمایی از این برج ها را مشاهده نمایید.

حتما اگر به باکو سفر کردید این مکان را در لیست دیدنی های آذربایجان ( باکو ) خود قرار دهید .

موزه فرش باکو

کمتر کسی که شهرت و آوازه فرش‌های آذری و به‌خصوص فرش تبریز را نشنیده باشد. آذربایجان هم از این شهرت بی‌بهره نیست و به همین دلیل موزه‌‌ای را به این هنر زیبا و چشم‌نواز اختصاص داده است. طراحی بیرونی موزه به شکل یک فرش لوله شده است. در واقع موزه فرش باکو تا سال ۲۰۱۴ در جای دیگری بود و حدود پنج سالی است که به این ساختمان جدید منتقل شده است. در موزه بیش از هزار تخته فرش نگهداری می‌شود و اگر علاقه‌مند باشید درباره تاریخچه و انواع نقوش و سمبل‌ها بیشتر بدانید می‌توانید با پرداخت مبلغی بیشتر یک راهنما بگیرید.

فرهنگ مردم ایران و مردم آذربایجان شباهت زیادی به هم دارد. خب تعجبی هم نیست، زیرا آذربایجان زمانی در تصرف ایران بوده است. به همین دلیل هنر فرش‌بافی، همانند مردم ایران، در میان مردم آذربایجان نیز به چشم می‌خورد. البته طرح‌های رایجی که در آذربایجان بافته می‌شوند، با طرح‌های ایرانی کمی تفاوت دارند. به هر صورت فرش‌های زیبا و هنرمندانه‌ای که به دستان یک غیر‌ایرانی بافته شده است نیز می‌تواند جالب باشد. اکثر ایرانیان این آثار را، با آثار ایرانی مقایسه می‌کنند. به صورت کلی حدود پنج هزار فرش در این موزه وجود دارد که برخی از آنها دارای قدمت ۵۰ ساله هستند. برای بازدید کامل از آن باید حدود دو تا سه ساعت وقت در نظر بگیرید. در ضمن هزینه ورودی به موزه فرش باکو ، برای هر بزرگسال هفت منات و برای کودکان زیر شش سال رایگان است. موزه فرش را قطعا می‌توان یکی از جاهای دیدنی باکو دانست.

مسجد بی بی هیبات آذربایجان

مسجد بی بی هیبات یک مسجد تاریخی در کشور آذربایجان می باشد که در دهه 1990 ساخته شده است.
مسجد بی بی هیبت شامل آرامگاه اویهما خانم (فرزند محمد) است و امروز مرکز معنوی مسلمانان منطقه و یکی از بناهای مهم معماری اسلامی آذربایجان است.
بر اساس معماری زیبایی که این مسجد دارد گردشگران بسیاری در سفر خود به کشور آذربایجان از این مسجد دیدن می نمایند.

قطار کابلی باکو

یکی دیگر از جاهای دیدنی باکو که حتما باید از آن بازدید کنید، قطار کابلی باکو یا همان قطار فونیکولار است. فونیکولار، اولین و تنها قطار کابلی تمام باکو به حساب می‌آید. این قطار در سال ۱۹۶۰، یعنی در دوره شوروی احداث شد. هزینه استفاده از این قطار اصلا زیاد نیست. قطار کابلی باکو تنها ۴۵۵ متر طول دارد و برای این سواری کمتر از ۵۰۰ متر، باید کمتر از یک دلار پرداخت کنید. برای طی کردن همین مسیر و تماشای مناظر زیبای شهر از ارتفاع بالا، می توان به جای قطار از یک راه ۲۰۰ پله‌ای استفاده کرد که مطمئنا سواری با قطار راه حل مناسب‌تری است. سواری این قطار می‌تواند تبدیل به یک خاطره فراموش نشدنی در سفر شما شود. پس چنین تجربه‌ای را از دست ندهید و عکاسی را نیز فراموش نکنید.

چشم باکو

یک چرخ و فلک بسیار بزرگ ساخته شده در پارک ملی باکو می باشد که به اسم چشم باکو شناخته شده می باشد.
یکی دیگر از اسامی که این چرخ و فلک بدان مشهور است چشم شیطان نیز می باشد که دارای حدود 60 متر ارتفاع بوده و نزدیک به 30 کابین را دارا می باشد.
این چرخ و فلک تازه تاسیس می باشد و کاملا سالم و هر دور چرخشش کامل آن حدود نیم ساعت به طول می انجامد.

334079