به گزارش سایت خبری پرسون، بلاگری شغلی جدید و پر درامد به شمار می رود که طرفداران زیادی پیدا کرده است اما ترفندهای خاص خود را دارد که بدون رعایت آنها نمی توان به جایگاه دلخواه در این حوزه رسید. ما سعی داریم در این مقاله این ترفند ها را به شما بگوییم.
بلاگر کیست؟
بلاگری، بهعنوان فرصتی برای افراد برای نوشتن مطالبی در سبک خاطرات آغاز شد. از ویژگیهای منحصربهفرد بلاگری میتوان به زبان غیررسمی، بهروزرسانیهای مکرر و ایجاد فرصت برای خوانندگان در شروع مکالمه و برقراری ارتباط و تعامل با نویسنده، اشاره کرد.
کلمه بلاگ در واقع شکل کوتاه شدهای از نام اصلی آن، یعنی "وبلاگ" است. وبلاگها به کاربران اینترنت این امکان را میدادند تا جزئیات زندگی روزمره خود را در غالب مطالب روزانه و خاطرهنویسی ثبت کنند. اخیراً، وبلاگنویسان به دلایل مختلف به شهرت رسیدهاند. وبلاگنویسی برای بسیاری افراد تبدیل به یک شغل جایگزین یا برنامه جانبی شده است.
توجه داشته باشید که وبلاگ نویسی یک نوع بلاگری است، ولی بلاگری به معنای وبلاگ نویسی نیست.
بلاگرها افرادی هستند که عاشق به اشتراک گذاشتن قسمتهایی از زندگی خود با شما هستند. آنها در مورد موضوعات مختلف از جمله هنر، مدل لباس، طراحی خانه، آشپزی، شیرینیپزی، سبک زندگی، روانشناسی، موضوعات مالی و بسیاری موضوعات دیگر پست میگذارند. یک بلاگر، نظر و دانش خود را در مورد موضوعات مختلف برای مخاطبان هدف به اشتراک میگذارد. آنها نیازی نیست که در یک مکان باشند در واقع آنها در اینترنت زندگی میکنند.
انواع بلاگر
بلاگرهای اینستاگرام از نظر تعداد و گستردگی فالوورهایشان متفاوتاند بعضی از آنها حسابهای کاربری گسترده با بیش از چند میلیون طرفدار دارند و بعضی تعداد کمتری بالغبر چند هزار دنبالکننده دارند، بلاگرها یا همان اینفلوئنسرها در اینستاگرام احتیاج به محتوای غنی و زیاد برای پیج خود دارند.
بلاگرها در اینستاگرام در حوزه های مختلفی فعالیت میکنند که به چند نمونه از آنها اشاره میکنیم:
1. افراد مشهور
افراد مشهور در اینستاگرام لزوماً در یک زمینه خاص پست نمیگذارند، اما بسته به شخصیت و سبک زندگی شخصی خود سعی میکنند تا محبوبیت خود و میزان تعامل طرفداران خود را افزایش دهند، آنها گاهی اوقات یک میلیون یا بیشتر لایک جمع میکنند.
2. ماجراجویانه
اینستاگرام به شدت بر زیبایی تمرکز دارد و بهعنوان یک پلتفرم الهامبخش، مدتهاست مرجعی برای زیباترین و جذابترین عکسهای سفر در رسانههای اجتماعی است. علاقهمندان در اینستاگرام به دنبال عکسهایی هستند که داستانی را بیان کنند و حسی از ماجراجویی را به تصویر بکشند. مسافران و ماجراجویانی که در حین گشتوگذار خود عکسهای جذاب میگیرند، معمولاً مخاطبان زیادی پیدا میکنند که کارهایشان را دنبال میکنند، لایک میکنند و به اشتراک میگذارند.
3. سبک زندگی و غذا
سرآشپزها، متخصصان رژیمدرمانی، افراد خلاق در پیداکردن فوتوفنهای جدید و دیگر افراد، راههایی را با استفاده از اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن نکات، ترفندها و آموزشهای مختلف در مورد همه چیز از تارت هلو گرفته تا ترفندهای استفاده از اشیاء دورریختنی پیدا کردهاند.
4. ورزشی و زیبایی
این گروه نیز آموزشدهنده هستند و نکات و نحوه کار با مخاطبان را به اشتراک میگذارند، اما نه به طور واضح و بیشتر آنها موضوعات بسیار تخصصی را پوشش میدهند.
5. فیلمساز ها
سازندگان فیلمهای کوتاهمدت، با استفاده از شوخیها و تکههای کمدی در حال نوآوری در اینستاگرام هستند و آن را به مکانی برای به اشتراکگذاری فیلمها و خلاقیتهای فوقالعاده کوتاه تبدیل کردهاند که جذابیت زیادی دارند.
6. کمدین ها
آنها اغلب شخصیتهای کمدی هستند که به شوخی میپردازند یا بر روی فیلمها، بازیها و موسیقی صداگذاری میکنند.
7.بلاگرهای جنجالی
این افراد به دلیل محتوایی که تولید میکنند، جنجال برانگیز میشوند. فمینیستها، فعالان حوزههای مختلف مثل محیطزیست، سلبریتیهای پرحاشیه، هنرمندانی که آثار مدرن و ساختارشکنی تولید میکنند و فعالان اجتماعی در این گروه قرار میگیرند.
چگونه یک بلاگر موفق شویم؟
هر کسی نمیتواند یک بلاگر موفق باشد و برای موفق شدن نهتنها باید مسیر مشخصی داشته باشید، بلکه نکات مهمی وجود دارد که باید آنها را رعایت کنید.
موضوع مشخصی را انتخاب کنید
اینستاگرام ماهانه بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر دارد. اگر میخواهید بخشی از بلاگرها و ایفلوئنسرهای اینستاگرام باشید، باید خودتان را برجستهتر از دیگران نشان دهید. باید یک موضوع مشخص را انتخاب کرده و درباره همان موضوع صحبت کنید. اگر بر موضوع انتخابیتان تسلط کافی پیدا کنید، دیگر عدد فالوئرها اهمیتی ندارد.
محتوای با کیفیت تولید کنید
تولید محتوای با کیفیت گرچه در وهله اول آسان به نظر میرسد. اما کیفیت محتوایی که منتشر میکنید، تعداد لایک، کامنت و فالوئرهای شما را مشخص میکند. یک عکس سلفی تار یا تصویر غذایی که نور کمی دارد، مخاطبان را فراری میدهد. اما اگر تصاویر زیبا و با کیفیت استفاده کنید، مردم جذب تصاویرتان میشوند و درباره محتوای شما صحبت میکنند. اگر میخواهید یک بلاگر موفق شوید، باید روی گوشی تلفن همراه یا دوربینتان سرمایه گذاری کنید. عکاسی را تمرین کنید و عکسهایی بگیرید که ترکیب و نور خوبی دارند. علاوه بر عکاسی خوب، باید کپشنهای جذاب هم بنویسید و از هشتگهای مناسب استفاده کنید.
برای محتوایتان یک طرح مشخص انتخاب کنید
مهمترین نکته در بلاگر شدن، داشتن یک ویژگی منحصر به فرد و پایدار است. اگر در تصاویر و نوشتههای خود از یک طرح ثابت استفاده کنید، فالوئرها خیلی راحت متوجه میشوند که این تصویر برای شما است. زمانی که فالوئرهایتان زیاد شد و تصمیم گرفتید با برندها کار کنید، آمار مشارکت صفحهتان نقش تعیینکنندهای در میزان درآمد شما خواهد داشت. یک طرح مشخص برای محتوای صفحهتان انتخاب کنید و به همان پایبند باشید.
با بلاگرهای دیگر همکاری کنید
هرچقدر با افراد بیشتری همکاری کنید، مسیر موفقیت شما در فرایند بلاگر شدن آسانتر میشود. شبکه ای از اینفلوئنسرها و بلاگرهای موضوع تخصصی خود را جمع آوری کرده و آنها را دنبال کنید. سعی کنید با آنها همراه شوید و از فرصتهای همکاری استقبال کنید. در دورهمیهای آنها شرکت کنید و مشارکت بیشتری با افراد شبیه به خودتان داشته باشید.
برندهایی که در حوزه تخصصی شما کار میکنند شناسایی کنید
زمانی که به ۱۰ هزار فالوئر رسیدید، میتوانید با برندها ارتباط برقرار کنید. از اینکه فالوئرهای میلیونی ندارید، نترسید. با آنها ارتباط برقرار کنید و وارد مکالمه شوید. فالوئرهای شما مخاطبان هدف آن برندها هستند، بنابراین برای آنها ارزشمند هستید.
مهارتهای اینستاگرام خود را ارتقا دهید
برای اینکه فرایند بلاگر شدن را با موفقیت طی کنید و صفحه اینستاگرام خود رشد دهید، باید به مهارتهای اینستاگرام مسلط باشید. اپلیکیشنهای تولید محتوا، ادیت عکس، تولید پست و استوری را شناسایی کنید و با آنها کار کنید. سعی کنید مهارتهای نویسندگی و عکاسی خود را تقویت کنید. نترسید، برای شروع لازم نیست همه این مهارتها را بلد باشید. بلکه همگام با تولید محتوا، مهارتهای جدید را یاد بگیرید و با ابزارهای مختلف آشنا شوید.
چند نکته برای ایجاد یک پروفایل بلاگری عالی در اینستاگرام
1. یک نام کاربری خوب انتخاب کنید
انتخاب یک نام کاربری خوب، برای حساب اینستاگرام خود بسیار مهم است و میتواند توجه کاربران را به خود جلب کند و به آنها کمک میکند نام تجاری شما را بهخاطر بسپارند. اگر از قبل وبلاگی دارید، باید به نام کاربری خود پایبند باشید تا در همه پایگاهها نام شما یکسان باشد. انتخاب نام کاربری یکسان به خوانندگان همیشگیتان کمک میکند تا شما را بهراحتی در هر سایت و یا شبکه اجتماعی پیدا کنند. اگر هم برای اولینبار است که میخواهید وارد دنیای بلاگری شوید، به چیزی حرفهای و جذاب فکر کنید. به آن یک عکس پروفایل زیبا و یک بیوگرافی تأثیرگذار اضافه کنید و لینک وبلاگ خود را نیز اگر دارید قرار دهید.
2. زمینه فعالیت خود را انتخاب کنید و به آن وفادار بمانید
قبل از راهاندازی اینستاگرام خود، باید زمینه فعالیت موردعلاقه خود را انتخاب کنید. یک موضوع خاص که به آن علاقه دارید و در آن تبحر دارید، به شما کمک میکند تصمیم بگیرید چه نوع محتوایی را در اینستاگرام ارسال کنید. اگر شما یک وبلاگنویس مد هستید، نباید در مورد امور مالی پست قرار دهید؛ زیرا شما در آخر خوانندگان خود را گیج خواهید کرد و این امر دستیابی به دنبالکنندگان اینستاگرام را برای شما دشوارتر میکند.
اگر هنوز در مورد زمینه فعالیت خود تصمیم نگرفتهاید، باید وقت خود را عاقلانه صرف کنید و در مورد زمینهای که میخواهید انتخاب کنید تصمیم جدی بگیرید. زیرا هنگامیکه شاخه فعالیت خود را انتخاب کردید، در طولانیمدت باید به آن پایبند باشید. لازم نیست که تکتک پستها دقیقاً به یک شیوه اجرا شوند، اما فالوورها، با یک نگاه به پستهای شما، باید بتواند زمینهای را که شما در آن فعالیت میکنید را دریابند و تصمیم بگیرند که آیا کاری را که شما انجام میدهید دوست دارند یا نه.
3. داستان سرایی کنید
عکسهای با کیفیت و عالی لازمه کار شما هستند، اما اگر میخواهید اینستاگرام خود را برجستهتر کنید، باید از طریق پستهای خود یک داستان نیز تعریف کنید. میتوانید زیر هر عکسی به طور خلاصه نوشتهای برای معرفی مکانی که از آن بازدید میکنید، یا برای به اشتراک گذاشتن چیزهای عجیبوغریبی که کشف میکنید و یا شاید برخی از حقایق تاریخی بنویسید. درست است که یک تصویر میتواند بهاندازه هزار کلمه صحبت کند، اما گاهی اوقات کلمات و داستانها جذابیت بیشتری را به پستهای شما میبخشند.
4. از هشتگهای مرتبط استفاده کنید
استفاده از هشتگهای مناسب میتواند تأثیر زیادی در جذب مخاطب برای پستهای اینستاگرام شما داشته باشد. هشتگها یک ابزار جستجوی عالی برای کاربران اینستاگرام هستند. آنها به مردم اجازه میدهند بهراحتی محتوای مربوط به علایق خود را پیدا کنند. اگر از هشتگهایی استفاده میکنید که محبوبیت خاصی دارند، میتوانید دنبالکنندگان و خوانندگان بیشتری را به وبلاگ خود جذب کنید.
قبل از افزودن هشتگ به پستهای خود، باید تعداد استفاده از این هشتگها را بررسی کنید. اگر هشتگ زیر 1000 پست داشته باشد، بعید است که افراد در جستجوی آن هشتگها باشند. بهتر است از هشتگهای محبوب اما مرتبط استفاده کنید زیرا آنها افراد بیشتری را به سمت خود جذب میکنند. کافی است هشتگها را در اینستاگرام جستجو کنید تا از محبوبیت آنها مطلع شوید همچنین میتوانید کمی تحقیق کنید و ببینید فالوورهای احتمالی شما از چه کلمات کلیدی برای یافتن محتوای هدف استفاده میکنند.
نکته جالب در مورد اینستاگرام این است که به کاربران اجازه میدهد هشتگهای موردعلاقه خود را دنبال کنند. این به این معنی است که اگر از هشتگهای مرتبط استفاده میکنید، پستهای شما حتی در مواردی که شما را دنبال نمیکنند، برای مخاطب هدف شما نشان داده میشوند.
اینستاگرام به شما امکان میدهد از 30 هشتگ در هر عکس استفاده کنید. این بدان معنی است که شما باید اطمینان حاصل کنید که از هشتگهای مناسب برای جذب مخاطب مناسب استفاده میکنید، در غیر این صورت ارزشمندی خود را از دست میدهد. شما نیازی به استفاده از همه آنها ندارید، اما تجربه ثابت کرده که محتوای دارای 11 هشتگ یا بیشتر از جذابیت بالاتری برخوردار است. از هشتگهای محبوب و پربیننده استفاده کنید و سپس هشتگهای خاصتر مربوط به تصویری را که پست میکنید اضافه کنید. بدین ترتیب، پستهای شما به مخاطبین بیشتری در زمینه فعالیت شما نمایش داده میشوند.
5. همتایان خود را دنبال کنید، آنها را منشن کنید و با آنها تعامل داشته باشید
روش مؤثر دیگر این است که به طور فعال محتوایی را که توسط سایر بلاگرهای پرقدرت در زمینه فعالیت شما به اشتراک گذاشته میشود، دنبال کنید و در مورد آنها نظر دهید. اگر هم عکسی به اشتراک میگذارید میتوانید آنها را روی عکس خود تگ کنید تا توسط آنها دیده شوید، بدین ترتیب شاید موردتوجه آنها قرار گرفتید تا پست شما را بهعنوان استوری خود قرار دهند.
6. استوری
با استفاده از ویژگی استوری اینستاگرام میتوانید پشتصحنه یک عکس را به دنبالکنندگان خود نشان دهید، برای مثال روند ویرایش خود را نشان دهید و یا در مورد خود صحبت کنید و با آنها خودمانی شوید. استوری گذاشتن به شما کمک میکند بیشتر دیده شوید از این ویژگی بیشتر استفاده کنید.
7. به طور مرتب پست ارسال کنید
وقتی به طور مرتب پست ارسال کنید، مخاطبین شما از شیوه و عادتهای ارسال شما آگاهی مییابند و تعامل با آنها برای شما آسانتر خواهد بود. با ارسال در یک ساعت معین، شما شانس خود را برای برقراری ارتباط با همان افراد و احتمالاً ایجاد یک تعامل پایدار افزایش میدهید. به یاد داشته باشید که همیشه به نظراتی که مردم در مورد تصاویر شما میگذارند پاسخ دهید، این نشان میدهد شما در مورد زمانی که مردم برای نوشتن نظرات خود صرف کردهاند اهمیت میدهید.
آشنایی با اصطلاحات رایج در این زمینه
1- اینفلوئنسر Influencer : به کسی که از بین مردم تاثیرگذار باشد را اینفلوئسر میدانیم، اینفلوئنسر در لغت به معنی (تاثیرگذار) میباشد. یک اینفلوئنسر در اینستاگرام می تواند یک بازیگر مشهور باشد یا یک خواننده مطرح و یا یک طنزپرداز پرمخاطب و…
2- تولید محتوا: به ساخت محتوا که شامل محتوای متنی، تصویری یا صوتی می باشد می گویند، تولید محتوا توسط بلاگر با هدف خاصی صورت می پذیرد.
3- ویدیو مارکتینگ: مدلی از تولید محتوا تصویری میباشد که بلاگر در این روش به ساخت یک ویدیو میپردازد.
4- اینفلوئنسر مارکتینگ: نوعی روش بازاریابی می باشد که در این روش برای بازاریابی و معرفی محصول به جامعه مخاطبین از اینفلوئنسر ها کمک گرفته می شود.
5- اصطلاح وایرال: کلمه وایرال در لغت به معنای ویروس است، اما در اینستاگرام به محتوای که جذابیت بسیار بالای دارد و به سرعت پخش می شود و به قولی بین کاربران دست به دست می شود، وایرال گفته می شود. (محتوای وایرال مانند یک ویروس به سرعت توسط کاربران به اشتراک گذاشته می شود.)