فرصتی طلایی برای ایران

یادداشت/ تخمین زده می‌شود که تا پیش از سقوط کابل به دست طالبان، حدود ۱۵۰ بالگرد بلک هاوک در ارتش افغانستان مشغول به خدمت باشد که البته بخشی از آنها به تاجیکستان و ازبکستان فرار کرده و قسمتی نیز به دست جنگجویان امارت اسلامی افتاده است.

تصویر فرصتی طلایی برای ایران

سایت خبری پرسون ـ جمعی از سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه‌ای به رئیس جمهور آمریکا نسبت به افتادن تجهیزات پیشرفته آمریکایی ارتش افغانستان به دست طالبان اظهار نگرانی کرده‌اند.

به گفته این مقامات این تجهیزات در حوزه زمینی، زرهی و هوایی بوده و بیشترین نگرانی آنها در خصوص هلیکوپترهای بسیار پیشرفته «بلک هاوک» است.

این هلیکوپتر ساخت شرکت «سیکورسکی» بوده و جهت ترابری نظامی در صحنه نبرد استفاده می‌شود.

تخمین زده می‌شود که تا پیش از سقوط کابل به دست طالبان، حدود ۱۵۰ بالگرد بلک هاوک در ارتش افغانستان مشغول به خدمت باشد که البته بخشی از آنها به تاجیکستان و ازبکستان فرار کرده و قسمتی نیز به دست جنگجویان امارت اسلامی افتاده است.

نگارنده معتقد است با توجه به ضعف حکومت طالبان و نیاز مبرم آن به تهران در چندماه اول رسیدن به قدرت و همچنین عدم توانایی آنان در استفاده از این تجهیزات پیشرفته، این امکان وجود دارد که ایران بخشی از این جنگ افزارهای نوین را به قیمت مناسب از این گروه خریداری کرده و به تکنولوژی های بسیار ارزشمند دست یابد.

این فرصت طلایی شاید دیگر برای ایران پیش نیاید و به نظر می‌رسد این قابلیت در دسترس باشد که با یک اقدام مناسب و دقیق از آن نهایت استفاده را برد.

نویسنده: علیرضا تقوی‌نیا ـ کارشناس مسایل غرب آسیا

توجه: مطلب مندرج صرفا دیدگاه نویسنده است و رسانه پرسون در قبال آن هیچ موضعی ندارد.

332929

سازمان آگهی های پرسون