در پی پیدا شدن اکانت های جعلی در یک پلتفرم ایرانی؛

بیا جون دل! بیا از اینستا ببرمت روبیکا!

«حالا روبیکا، یه اکانتی برامون زده و عکسو مشخصاتمون روگذاشته، میگم یه دفعه سایت همدم نیاد برامون زن بگیره یک میلیون سکه هم مهریه بذاره بدبخت شیم!؟» این توییت طنزآلود تلخ را یکی از کاربران در فضای مجازی به اشتراک گذاشته است. توییتی که که برخواسته از ده ها آگاه سازی اینفلوئنسرها و کاربران صفحات مجازی از ساخت اکانتی به نامشان به همراه مشخصات دقیقی از آنها در اپلیکیشن روبیکا می باشد.
تصویر بیا جون دل! بیا از اینستا ببرمت روبیکا!

به گزارش سایت خبری پرسون، شاید در دقایق نخست شما هم به محض شنیدن این خبر، آن را جدی نگرفته و از کنارش گذشته اید. این همان کاریست که دو تن از بازیگران مشهور کشورمان کرده اند. اما وقتی هشدارهای آشنایان و نزدیکان زیاد شد، به اپلیکیشن روبیکا مراجعه کرده و دیدند بله، اکانتی به نامشان در این آپ ساخته شده که متعلق به آنها هم هست و هم نیست. اکانتی با مشخصات کاملی از آنها اما بدون داشتن رمز ورود به صفحه!

ظرف روزهای گذشته بسیاری از اینفلوئنسرها و حتی برخی کاربران معمولی شبکه هایی چون اینستاگرام و توئیتر با انتشار پست هایی خبر از ساخته شدن اکانت هایی به نام خودشان در روبیکا دادند؛ افرادی که تایید می کنند که اساساً از این اقدام آگاه نبوده اند و افرادی ناشناس به نام و برند آنها در حال فعالیت هستند.

همانطور که اشاره شد این اتفاق دامنه بسیار گسترده ای یافته و صرفاً به چند شخصیت معروف محدود نیست. با این حال، همه افراد معترض در این نکته اشتراک دارند صفحات مورد اشاره بدون اطلاع آنها ساخته شده و نیز برای حذف آن راه سختی را در پیش دارند.

راهی که برخی از این کاربران در تماس با پشتیبانی روبیکا نسبت به جزئیات آن آگاه شده اند و از قرار معلوم برای برطرف شدن این مشکل تنها نظر آنها به عنوان شاکی کافی نیست و باید سازنده این صفحات جعلی نیز برای حذف و یا تغییر صفحه اجازه لازم را به پشتیبانی روبیکا بدهد!

توضیح بیشتر اینکه برخی کاربران ضمن محکوم کردن این اتفاق خواستار توضیح روبیکا در ساعات گذشته شده بودند و این پلتفرم نیز در بیانیه‌ای که منتشر ساخته توضیحاتی را در اختیار کاربران گذاشته است.

به صورت مشخص روبیکا در مورد اکانت‌های شخصی که عینا از اینستاگرام در این پلتفرم بدون اطلاع صاحبین آنها وجود دارند نیز گفته که این موارد اندک بوده و صفحات عمومی کاربران به این شکل در آمده و خود این کاربران می‌توانند با تماس با مجموعه روبیکا یا کنترل این صفحات را برعهده بگیرند یا خواستار حذف آن شوند.

این درحالی است که همانطور که اشاره شد این اکانت های فیک محدود نیستند و از سویی نیز برخی کاربران شاکی مدعی هستند که روبیکا بدون نظر مالک کنونی صفحات اجازه حذف آنها را به ایشان نمی دهد!

از جمله افرادی که در این باره شاکی است و مدعی است که بدون اطلاع او صفحه برایش ساخته شده است، حسین کنعانی زادگان بازیکن تیم پرسپولیس تهران است.

«حسین کنعانی زادگان»، بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس در یک استوری اینستاگرامی خود خبر از ساخت اکانتی به اسم او و دارای تیک آبی در روبیکا داد و گفت: «سلام خدمت دوستان عزیزم، متأسفانه به اسم بنده در صفحه روبیکا حساب جعلی ساخته شده. تنها فعالیت من در فضای مجازی در همین اینستاگرام می‎‌باشد. این حساب را هم توسط پلیس فتا پیگیری کردم.» پس از کنعانی زادگان بازیکنان دیگری نظیر سعید آقایی و مهدی عبدی و چند بازیکن فوتبال دیگر این موضوع را در استوری‌های اینستاگرامی خود نوشتند.

جالب اینکه بر اساس بررسی های صورت گرفته بسیاری از این اکانت ها مدت هاست که فعالیت دارند و پشتیبانی روبیکا نیز به هیچ وجه به دنبال احراز اصالت مالکیت آنها نرفته است؛ موضوعی که حتی از این مسیر محلی برای کسب درآمد برای افراد جاعل را به وجود آورده است.

صرف نظر از چرایی و چگونگی این اتفاق، قیاس اتفاقی که حالا در مورد روبیکا رسانه ای شده با طرح صیانت از فضای مجازی که در مجلس به جریان افتاده سوال و ابهام های فراوانی در ذهن ایجاد می کند که پاسخ به آنها نیازمند ورود مسئولان به مسئله است.

مثلاً پاسخ به این سوال که وقتی در داخل و در رابطه با یک نرم افزار داخلی مثل روبیکا توان و ابزار برای صیانت از حقوق مادی و معنوی شهروندان وجود ندارد، این موضوع را چگونه می توان از مدیران شبکه های بزرگ و بین المللی چون توئیتر، تلگرام و اینستاگرام مطالبه کرد؟

پرسش دیگر اینکه چرا مسئولان و مجریانی که تا این میزان نسبت به صیانت از حقوق کاربران در شبکه هایی چون اینستاگرام و توئیتر حساس هستند، نسبت به صیانت از حقوق کاربران در روبیکا که مدیریت آن داخلی است، بی تفاوت هستند؟

نکته آخر اینکه، آیا با این روش های پیش پا افتاده، بارقه های اعتمادی که بین مردم وجود دارد لگد مال نمی شود؟ و اگر بله، چه کسی باید جوابگوی این بی اعتمادی هموطنانمان باشد؟ اعتمادی که ذره ذره در این روزهایی که رسانه های معاند و دشمنان، شمشیرشان را برای میهنمان از رو بسته اند جمع شده و از آن پاسداری می شود!

332528