هشدار زلزله ۸ ریشتری در تهران!

ایران همیشه یک کشور زلزله‌خیز بوده و خواهد بود و شهر تهران نیز در محاصره گسل‌های فعال به دام افتاده است و بررسی‌ها و مطالعات گذشته نشان می‌دهد گسل‌های تهران می‌توانند تا ۸ ریشتر بزرگی داشته باشند که در این صورت یک فاجعه رخ خواهد داد.
تصویر هشدار زلزله ۸ ریشتری در تهران!

به گزارش سایت خبری پرسون، زلزله یک پدیده طبیعی است که در هر شهر و کشور ممکن اتفاق بیفتد اما میزان تلفات جانی و مالی حاصل از آن به راحتی با برنامه‌‌ریزی و اجرای دستورالعمل‌های درست و همچنین توجه به هشدارهای متخصصین قابل کنترل است که می‌توان میزان خرابی‌ها را به حداقل رساند و از فاجعه‌هایی همچون بم و سرپل ذهاب جلوگیری به عمل آورد.

بهرام عکاشه در این باره اظهار داشت: تمام سرزمین ایران زلزله‌خیز است که در این بین شهر تهران دارای چندین گسل فعال بوده و در این شهر جمعیت بسیار زیادی زندگی می‌کنند. زلزله‌های مهیبی در سده‌های گذشته در منطقه تهران اتفاق افتاده است و چند سال گذشته وقوع یک زلزله کلا تهران را نابود کرد. در مجموع در کشور یک زاگرس و یک البرز وجود دارد که البرز از شمال غرب آغاز و تا شمال شرق (تبریز تا مشهد) ادامه دارد و به شدت فعال است و خواهد بود. اگر ما انسان‌ها بیدار نشویم زلزله‌خیزی گسل البرز بدتر و بدتر خواهد شد.

وی افزود: گسل زاگرس نیز از غرب کشور آغاز شده و تا سمت جنوب شرقی کشور امتداد دارد و شهرهای این مسیر همیشه در خطر زلزله‌های بزرگ هستند و ما باید در هر شرایطی آمادگی برای مقابله با این پدیده طبیعی را داشته باشیم. بارها بارها از طریق صدا و سیما و محافل گوناگون ذکر شده است که کشور ما زلزله‌خیز است و باید با این مسئله کنار بیاییم و با به کارگیری اقدامات موثری همچون زیرسازی ساختمان‌ها تلفات زلزله‌ها را به حداقل برسانیم.
خطر زلزله در ایران مرکزی کمتر است

این زلزله‌شناس مطرح ادامه داد: بسیاری از افراد پدیده‌های طبیعی را از جانب خدا می‌دانند این در صورتی است که خداوند انسان را دوست دارد و تخریب، ویرانی و مرگ و میر را نباید به پای خداوند نوشت. این بشر است که با برنامه‌ریزی غلط و بی‌فکری و بدون توجه به هشدارهای افراد متخصص برای خود و دیگران مشکل ایجاد می‌کند. در مجموع ایران یک کشور زلزله‌خیز است و البرز و زاگرس بسیار خطرناک هستند. قسمت مرکزی ایران تعداد گسل‌های فعال کمتری دارد و از طرفی جمعیت اندکی نسبت به سایر مناطق در فلات مرکزی به دلیل آب و هوای نامناسب زندگی می‌کنند و از این حیث همیشه میزان تلفات و خرابی‌های در این قسمت کمتر بوده است.

عکاشه تصریح کرد: برآوردها و مطالعات نشان می‌دهد در زاگرس و البرز زلزله‌هایی به بزرگی ۸ ریشتری امکان وقوع دارد. حداکثر بزرگی زلزله‌ها در دنیا به ۱۲ ریشتر نیز می‌رسد که این امکان در ایران بسیار کم رنگ است. شهر تهران در محاصره گسل‌های فعال به دام افتاده و قسمت‌های شمالی و شرقی پایتخت در خطر ویرانی کامل قرار دارد. داخل زمین تا هفت هزار درجه سانتی‌گراد داغ است و هرچه به سمت مرکز زمین حرکت کنیم زمین داغ‌تر می‌شود و در واقع هر آنچه در زمین است به صورت مایع و خمیری بوده و هر تکان و حرکتی موجب شکستگی در پوسته زمین شده و در نهایت زلزله‌ها پدید می‌آیند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خطر وقوع زلزله ۸ ریشتری همیشه در تهران به خصوص مناطق شمالی و شرقی وجود داشته است و با توجه به جمعیتی که در پایتخت به دلایل مختلف زندگی می‌کنند باید شرایط را به طوری پیش برد که از میزان تخریب و تلفات انسانی کاسته شود. چراکه گسل و زلزله یک پدیده طبیعی بوده و با توجه به ساختار کره زمین وقوع زلزله اجتناب‌ناپذیر است که در تمام دنیا اتفاق می‌افتد، اما ایران باید الگوی ساختمان‌‌سازی خود را به خصوص در شهر تهران تغییر دهد. ساختمان‌ها در تعداد طبقات کمتر و با فاصله‌های بیشتری نسبت به یکدیگر ساخته شوند و در واقع مهندسان ایرانی می‌توانند با الگو قرار دادن ساخت و سازها و بافت‌های شهری در کشورهای پیشرفته همچون کانادا و آمریکا علاوه بر اینکه در صنعت ساختمان تغییری ایجاد کنند، میزان تلفات جانی و مالی را به هنگام زلزله به حداقل برسانند.

332321

مطالب مرتبط

بیشتر بخوانید: