یادداشت

جولان کرونا در جاده‌های شمال کشور/عادی انگاری و افزایش شمار فوتی‌های کرونایی

افزایش شمار مبتلایان به کرونا و تعداد فوتی‌ها کشور را با بحران کرونایی همراه کرده و کشور را به تعطیلی کشاند.
تصویر جولان کرونا در جاده‌های شمال کشور/عادی انگاری و افزایش شمار فوتی‌های کرونایی

به گزارش سایت خبری پرسون از آذربایجان‌غربی، 620 فوتی بیمار کرونایی به راستی که این آمار عدد نیست بلکه620 انسان است که تا دیروز در میان ما زندگی می‌کردند و نفس می‌کشیدند 620 خانواده داغدار شدند620 خانواده بی سرپرست شدند 620 خانواده از مهر مادری ، پدری خواهری و برادری محروم شدند.

نزدیک به 2 سال است که از شیوع این ویروس منحوس به نوعی می‌توان گفت وبای قرن گذشته است و همچنان درگیر این ویروس ناشناخته‌هستیم و چه خانواده‌هایی را که داغدار نکرده است .

چه آسیب‌ها و خسارت‌های که در این اوضاع و بحران بر اقتصاد کشور که نزده است و شاید بسیاری از این خسارت‌ها جبران ناپذیر خواهد بود.

در این راستا با توجه به گفته کارشناسان مربوطه تنها راه مبارزه با این ویروس واکسیناسیون عمومی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که با توجه به افزایش آمار مبتلایان و تعداد فوتی‌ها به طور کامل مشخص است که مبارزه با این ویروس در کشور موفق نبوده و روزانه شاهد افزایش شمار مبتلایان به کرونا در کشور هستیم.

از اسفند ماه سال 1398 با مشخص شدند وجود ویروس در کشور تاکنون شیوع ویروس با فراز و نشیب‌های فراوانی به همراه بوده است و هم اکنون شاهد پیک پنجم کرونا در کشور و به تبع آن در استان آذربایجان‌غربی هستیم .

افزایش بی‌شمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا وضعیت نگران‌کننده‌ای در پی داشته به طوریکه تمام بیمارستان‌های استان به بستری بیماران‌کرونایی اختصاص داده شده است و طی آخرین آمار از وضعیت کرونایی استان سه شهر ارومیه، خوی و چایپاره در استان آذربایجان‌غربی در حالی در وضعیت سیاه کرونایی قرار گرفته‌اند که بیش از یک هزار و 558 نفر به دلیل مشکلات تنفسی مشکوک به کرونا بستری هستند که یکهزار و 35 نفر از این تعداد درگیر ویروس کرونا هستند و طی 24 ساعت گذشته 25 بیمار کرونایی در استان جان خود را از دست دادند.

در این میان با خیز پنجم کرونایی شرایط بحرانی در کشور حاکم شده است از طرفی بی برنامه‌گی‌های مسوولین ذی ربط، تحریم ها، عدم واکسیناسون عمومی و عده و وعیدهای توخالی مسوولین در خصوص واکسیناسون علیه بیماری کرونا، عدم مدیریت مناسب و عادی انگاری مردم بر جولان ویروس کرونا دامن زده و دوباره شرایط بحران کرونایی این بار شدیدتر از دوره‌های قبل به وجود آورده است.

باری دیگر کشور به حال وضعیت قرمز کرونایی و در برخی استان‌ها همانند آذربایجان‌غربی سیاه کرونایی درآمده است و طبق فرمایشات و دستورات مقام معظم رهبری و ضرب الاجل یک هفته‌ای در خصوص کنترل اوضاع کرونایی کشور مسوولین را بر آن داشت که دست به تعطیلی یک هفته‌ای کشور بزنند تا کمی از حالت بحرانی کاسته شود .

اما با اعلام تعطیلی یک هفته‌ای که هدف قرنطینه شدن شهرها و منع مسافرت‌ها بود وضعیت جاده‌ها و ترافیک بیش از حد جاده‌های شمال خلاف وضعیت موجود را نشان داد و بسیاری از افراد رهسپار جاده‌ها شده‌اند و راه مسافرت را در پیش گرفتند و آن هم به شهرهای که در وضعیت بحرانی و قرمز کرونایی قرار دارند .

در این راستا می‌توان بیان کرد بی‌برنامه‌گی و عدم مدیریت مناسب شرایط وجود تحریم‌ها در کشور معضلات شیوع کرونا را در کشور دو چندان کرده است اما انتظار می‌رود مردم برای حفاظت از جان خود و خانواده‌هایشان و برای مصون ماندن از ابتلا به این بیماری مهلک شرایط را درک کرده و حداقل امکان از حضور در تجمعات و دورهمی‌ها و مسافرت‌های غیر ضروری اجتناب کنند چرا که شرط اصلی ادامه روند کاهشی، مشارکت مردم است هر چند که می‌دانیم مردم در زحمت، فشار و سختی از نظر اجتماعی، روانی و اقتصادی دوران پرتنشی را در اضطراب و نگرانی گذرانده‌اند، اما باید بدانیم برای رسیدن به آرامش و ثبات، مشارکت و افزایش آن نیاز است وگرنه شرایط نامطلوب می‌تواند، ادامه یابد و در این بازه زمانی تا واکسیناسیون عمومی مجبور به رعایت و حفاظت شخصی هستیم و نگذاریم عادی انگاری و سهل انگاریمان بر مشکلات دامن زده و خود دچار مشکل شویم .

هرچند انتظار می‌رود دولت و دولتمردان باید تدبیری اساسی برای این معضلات اندیشه کنند که ادامه‌دار بودن موضوع و عدم واکسیناسیون عمومی خستگی مردم و خستگی کادر درمان را در پی خواهد داشت که با گذشت زمان فاجعه‌ای عظیم در برگی از تاریخ این کشور را رقم خواهد زد بایستی در نظر داشت جان انسان‌ ارزشمند بوده و بهبود اوضاع را در اولویت امر خود قرار دهند.

332248