بیمارستان "مسیح" دومین بیمارستان تاریخی ایران :

حال و روز ناخوش دومین بیمارستان تاریخی ایران

بیمارستان "مسیح" دومین بیمارستان تاریخی ایران واقع در محله قدیمی شریعتی کرمانشاه، حدود ۲۰۰ سال پیش توسط مسیونرهای آمریکایی ساخته شد.
تصویر حال و روز ناخوش دومین بیمارستان تاریخی ایران

به گزارش سایت خبری پرسون از کرمانشاه ،بیمارستان "مسیح" دومین بیمارستان تاریخی ایران واقع در محله قدیمی شریعتی کرمانشاه، حدود ۲۰۰ سال پیش توسط مسیونرهای آمریکایی ساخته شد.

ارزشمندی این بنا باعث شد که سال ۱۳۸۲ در فهرست آثار ملی کشور قرار گیرد، اما مالک این بنا که قصد داشت آن را تغییر کاربری دهد، اوایل دهه ۹۰ این ساختمان تاریخی را از فهرست ثبت ملی شده های کشور خارج کرد.

طی یک دهه اخیر این بنای تاریخی آماج حوادث عمدی و غیرعمدی زیادی بود، از آتش سوزی گرفته تا ورود آبهای سطحی سیل ۱۳۹۸ به آن که هرکدام از این حوادث خسارت هایی را به بخش هایی از این بیمارستان تاریخی وارد کرد.

لزوم نجات این بیمارستان از وضعیتی که به آن گرفتار شده بود، باعث شد تا میراث فرهنگی استان دوباره دست بکار شود و برای رهایی این بنای تاریخی یک دعوای حقوقی را در دادگاه با مالک آن آغاز کند تا اینکه سرانجام در ۱۹ تیر ۱۳۹۹ دستگاه قضایی طی حکمی رای احیاء و جلوگیری از تخریب بیمارستان تاریخی مسیح مرادیان را صادر کرد و به مالک آن هشدار داد که حق تخریب و یا آسیب زدن به این بنا را ندارد.

در نهایت دومین بیمارستان تاریخی کرمانشاه مرداد سال گذشته بار دیگر در فهرست آثار ملی قرار گرفت، هرچند که مالک بنا دوباره در اعتراض به این مسئله میراث را به دادگاه کشاند و دعوای حقوقی دیگری به راه انداخت.

و حالا معاون میراث فرهنگی استان خبر می دهد که دیوان عدالت اداری برای بار دوم رای خود را به نفع میراث فرهنگی استان صادر کرده و مالک بیمارستان تاریخی مسیح حق تخریب و خروج آن را از فهرست آثار ملی ندارد.

کیومرث اعظمی در گفت و گو با خبرنگارما، با بیان اینکه بیمارستان تاریخی مسیح جایگاه تاریخی و عاطفی خاصی بین مردم کرمانشاه دارد، اظهار کرد: باتوجه به اینکه این بنا مالک شخصی دارد، بنابراین تا حدودی برای احیاء آن با مشکل مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: با این وجود، به دلیل نیاز بنا به احیاء و مرمت اضطراری، از استانداری درخواست دو میلیارد تومان اعتبار را داشتیم که تاکنون تخصیص پیدا نکرده است.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه افزود: تاکنون جلسات مکرری را برای تعیین تکلیف این بنا برگزار کرده ایم و در هر نشستی از مالک آن نیز دعوت کرده ایم تا بتوانیم با حفظ حق مالکانه و در نظر گرفتن انتفاعش، اقداماتی را برای نجات بنا انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه مالک بنا قصد تخریب آن را جهت تبدیل به یک کلینیک درمانی داشت، ما نیز اعلام کرده ایم که می تواند با حفظ پوسته و اصالت بنا این اقدام را انجام دهد و حتی امکان تبدیل شدن به یک مرکز توریسم سلامت را نیز دارد.

اعظمی ادامه داد: ما می خواهیم که بیمارستان مسیح به عنوان یک نماد تاریخی در استان حفظ و از سوی دیگر منافع مالکین هم تامین شود.

وی در خصوص شرایط این روزهای این بنای تاریخی که سقف و درب و پنجره های آهنین آن مدام مورد سرقت افراد سوجود، معتادین و سارقین می گیرد هم گفت: از یگان حفاظت میراث فرهنگی استان خواسته ایم که بصورت مستمر سرکشی هایی را از این بنا داشته باشد و از همسایه ها نیز خواسته ایم مراقب آن باشند.

معاون میراث فرهنگی استان در پایان گفت: میراث فرهنگی استان در قبال این بنا وظایف خود را انجام می دهد، اما با کمبود اعتبار و نیرو هم مواجه ایم.

منبع:ایسنا

331989