صدور سند تالاب‌ها در اختیار کدام نهاد است؟

مسئول صدور سند تالاب‌ها، سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری است و هیچ دستگاهی نمی‌تواند در این زمینه ادعای مالکیت داشته باشد.
تصویر صدور سند تالاب‌ها در اختیار کدام نهاد است؟

به گزارش سایت خبری پرسون، مسعود منصور با تاکید بر اینکه مالکیت اموال عمومی از جمله تالاب‌ها فقط در اختیار حاکمیت است، گفت: هیچ دستگاهی یا شخص حقیقی و حقوقی نمی‌تواند ادعای مالکیت اموال عمومی را داشته باشد.

وی با بیان اینکه با اقدام وزرات نیرو برای اخذ سند مالکیت تالاب انزلی، ابهامی برای سازمان ثبت اسناد و املاک پیش آمده بود که نماینده قانونی دولت برای اخذ سند مالکیت تالاب‌ها چه دستگاه یا سازمانی است، گفت: این موضوع در معاونت حقوقی دولت مطرح شد و پس از برگزاری جلسات کارشناسی اعلام شد که مسئول صدور سند تالاب‌ها، سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری است.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: براساس نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری اگرچه هرکدام از دستگاه‌های مسئول مانند ما و وزرات نیرو، و سازمان محیط زیست همچون گذشته در تعیین حد و حریم و بستر و مدیریت و حق‌آبه و حفاظت نقش‌هایی دارند، اما صدور اسناد تالاب‌ها و اراضی ملی همچون گذشته فقط به نمایندگی سازمان جنگل‌ها از دولت صادر می‌شود و هیچ دستگاه دیگری امکان اخذ سند به نمایندگی از دولت را ندارد.

منصور با اعلام اینکه نقش و وظایف قانونی دستگاه‌های مختلف در خصوص تالاب‌ها تغییری نکرده است، و همه دستگاه‌های دولتی می‌توانند در قالب همین سند وظایف قانونی خود را انجام دهند، افزود: مدیریت تالاب‌ها در حوزه وظایف محیط زیست و تعیین حد بستر و حریم تالاب‌ها جزو وظایف و اختیارات وزرات نیرو است و سازمان جنگل‌ها در خصوص اخذ سند و پوشش‌های احتمالی جنگل در بیشه‌زارهای حاشیه تالاب‌ها و حفاظت از تالاب‌ها ایفای نقش می‌کند.

منبع: مهر

331467