لذت کمپینگ در دشت آزو دماوند را از دست ندهید

طبیعت دماوند یکی از یهترین گزینه‌های برای کمپینگ در اطراف تهران است.
تصویر لذت کمپینگ در دشت آزو دماوند را از دست ندهید

به گزارش سایت خبری پرسون، سفر به طبیعت به همراه دوستان و خانواده از بهترین راه های تقویت روحیه میباشد.در ادامه میخواهیم یکی از بهترین مکان های اطراف تهران برای کمپینگ را به شما معرفی کنیم.

دشت ازو در ارتفاعات روستای نوا در مازندران است، در فصل بهار مملو از گل های وحشی گوناگون می شود و چشمان هر بیننده ای را به خود مات و مبهوت می کند. این دشت به عروس دشت های البرز معروف است.

روستای نوا و دشت آزو کجا هستند؟

روستای نوا یکی از روستاهای شهرستان لاریجان مازندران است. فاصله این روستا از تهران بسیار کم و حدودا ۱۲۰ کیلومتر است، به همین دلیل، روستای نوا به عنوان یکی از برترین مقصدهای گردشگری برای طبیعت دوستان تهرانی شهرت یافته است. باغ های خرم گیلاس و آلو و دیگر درختان میوه این منطقه ییلاقی، زیبایی های آن را دوچندان کرده است. این منطقه در فصل زمستان بسیار سرد، برف گیر و صعب العبور می شود، به همین دلیل مردم خونگرم این روستا در فصل زمستان اکثرا به شهر آمل می روند و همزمان با فصل رویش گیاهان دوباره به ییلاق خود باز می گردند.

هرچند نوا دارای آب و هوای بسیار خنک و مطبوع در فصل تابستان و باغ های سرسبز است، اما بدون شک مهمترین عاملی که باعث شهرت این روستای ییلاقی شده است، وجود دشت آزو در ارتفاعات این روستاست. با حدود چهل و پنج دقیقه الی یک ساعت (بسته به توان شما) کوه پیمایی سبک از روستای نوا، می توان به عروس دشت های البرز، یعنی دشت آزو رسید. عروسی که لباسی از سبزه و گل های وحشی به تن دارد.

بهترین زمان سفر به دشت آزو

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به دشت آزو است. در بهار می‌توانید گل‌های خوش‌رنگ‌ولعاب دشت را تماشا کنید و از سرسبزی و تازگی طبیعت لذت ببرید. خنکای هوای این منطقه در تابستان نیز حسابی به دل می‌نشیند و می‌توانید در این منطقه چادر برپا کنید و از هوای مطلوب دماوند در تابستان لذت ببرید.

قله پاشوره

مسیر دسترسی به قله ۳۹۰۰ متری پاشوره نیز از دشت آزو می گذرد. هر سال کوهنوردان بسیاری در مسیر خود برای صعود به قله پاشوره، شبی را در این دشت زیبا کمپ می کنند. صعود به این قله به هشت ساعت کوه پیمایی و تجهیزات حرفه ای کوه نوردی نیاز دارد. بر روی قله پاشوره که قرار بگیری، در شمال دماوند زیبا را خواهی دید و در جنوب این قله نیز می توان خط الراس دوبرار را مشاهده کرد.

گیاهان دارویی بچینید

اگر گیاهان خودروی دارویی را می شناسید، اینجا جاییست که می توانید آن ها را تهیه کنید. تپه های اطراف این دشت در فصل بهار، مملو است از این گیاهان دارویی و شفا بخش. رویش قارچ در طبیعت بعد از بارندگی مرسوم است. ولی به شما پیشنهاد می کنیم که هرگز گول ظاهر این قارچ های به ظاهر خوراکی را نخورید. تشخیص قارچ خوراکی از غیر خوراکی کار بسیار دشواری میباشد و فقط متخصصان از عهده آن بر می آیند. هر ساله تعداد زیادی از طبیت دوستان به دلیل خوردن این قارچ های وحشی و خودرو مسموم شده و حتی جان خود را از دست می دهند.

مسیر دسترسی به دشت آزو

فاصله دشت آزو تا نواحی شمال شرق تهران، حدود ۱۰۰ کیلومتر است. اگر از تهران راهی این منطقه از دماوند می‌شوید، باید وارد جاده‌ دماوند شوید و سپس مسیرتان را در جاده‌ هراز ادامه دهید. بعد از پشت‌سر گذاشتن رودهن، پلور و آب اسک، به جاده‌ نوا در سمت راستِ جاده‌ٔ هراز می‌رسید. وارد جاده‌ نوا شوید تا در نهایت بعد از تقریبا ۱۰ کیلومتر به مقصد برسید.

330908