جلوگیری از بهره‌ برداری غیرمجاز یک میلیون مترمکعب آب در گلستان در سال جاری

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گلستان از شناسایی ۳۱۰ حلقه چاه غیرمجاز و مسدودسازی۷۳ حلقه چاه خبر داد که به این ترتیب از استحصال غیرقانونی بیش از یک میلیون متر مکعب آب از آبخوان‌های استان جلوگیری شده است.
تصویر جلوگیری از بهره‌ برداری غیرمجاز یک میلیون مترمکعب آب در گلستان در سال جاری

به گزارش سایت خبری پرسون، جواد تیموری اظهار داشت: جلوگیری از حفر حدود ۹۰ حلقه چاه غیرمجاز، معرفی بیش از ۲۶۰ حلقه چاه غیرمجاز به دادگاه برای رسیدگی قضایی، پُر کردن ۷۳ حلقه چاه غیرمجاز با حکم قضایی و جلوگیری از برداشت یک میلیون و ۱۵۰ هزار مترمکعب آب از سفره های آب زیرزمینی، از جمله اقدامات امسال این شرکت برای جلوگیری از آبخوان‌خواری در استان است.

تیموری همچنین از توقیف سه دستگاه حفاری غیر مجاز و توقیف ۱۱ دستگاه ادوات حفاری غیرمجاز نیز در چهار ماه ابتدای سال جاری در گلستان خبر داد.

چندی قبل هادی حق شناس استاندار گلستان گفته بود که حدود ۱۷ هزار چاه غیر مجاز حفر شده در استان با هدف جلوگیری از کاهش بیشتر منابع آب زیرزمینی و جلوگیری از تداوم تنش آبی استان باید بسته شود.

سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا گفت که اگر چه بستن چاه های آب غیرمجاز ضروری است اما باید قبل از این اقدام برای معیشت بهره برداران فعلی این چاه ها فکر اساسی کرد.

استان گلستان با یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در شمال کشور قرار دارد و اقتصاد اصلی ساکنان آن بر پایه کشاورزی استوار است.

منبع:ایرنا

330380